Intreaga Liturghie este epicleza

Intreaga Liturghie este epicleza

Liturghia se săvârşeşte de către Duhul Sfânt în timpul nou. Intreaga Liturghie - de la început până la sfârşit - este epicleza, este chemarea Sfântului Duh Care transformă tot ce se săvârşeşte în ea, transformând fiecare lucrare sfântă a ei în ceea ce ea ne arată şi ne descoperă. Cu alte cuvinte, prin ceea ce arată Liturghia în timpul „lumii acesteia”, ea este simbol şi se exprima în simboluri. Insă „simbol” în sensul în care am vorbit la începutul acestei cărţi, unde am numit simbol realitatea ce nu poate fi exprimată, descoperită în categoriile „lumii acesteia”, adică prin simţuri, empiric, văzut. Simbolul este acea realitate pe care noi, în alt loc, am numit-o stare de taină, de mister, proprie întregii creaţii a lui Dumnezeu, dar pe care omul a încetat s-o perceapă şi s-o recunoască în „lumea aceasta” căzută.

De aceea, simbolul nu poate fi explicat şi definit. El se înfăptuieşte în propria realitate, „se actualizează” prin prefacerea sa în ceea ce arată, în ceea ce mărturiseşte, al cărui simbol este. Dar şi această prefacere rămâne nevăzută, căci se săvârşeşte numai prin credinţă. Astfel se săvârşeşte în chip nevăzut prefacerea pâinii şi a vinului în Sfântul Trup şi Sânge ale lui Hristos. Nu se produce nici o schimbare sesizabilă prin simţuri, pâinea rămâne pâine şi vinul rămâne vin. Căci dacă s-ar produce aceasta în mod „sesizabil”, atunci creştinismul ar fi un cult magic, iar nu religia credinţei, a nădejdii şi a iubirii.

Prin urmare, încercările de a explica prefacerea, de a o pune în formule şi cauze, sunt nu numai de prisos, dar sunt de-a dreptul păgubitoare, ca şi cum ar fi insuficiente credinţa şi trăirea iniţială a Bisericii, exprimate în cuvintele rugăciunii: „Incă cred că acesta este însuşi Preacurat Trupul Tău şi acesta este însuşi scump Sângele Tău...”

Cred, dar nu ştiu; căci în „lumea aceasta” nici o „ştiinţă”, nici o cunoaştere în afară de aceea care se descoperă prin credinţă nu poate explica ceea ce se săvârşeşte în timpul nou prin venirea Sfântului Duh, prin prefacerea vieţii într-o viaţă nouă a împărăţiei lui Dumnezeu, care este „în mijlocul nostru”.

Astfel, când spun că întreaga Liturghie este prefacere, am în vedere ceva foarte simplu, şi anume: că în Liturghie, fiecare parte a ei, fiecare lucrare sfântă, fiecare ritual se preface prin Duhul Sfânt în ceea ce este, fiecare fiind „simbol real”, în ceea ce descoperă. De exemplu, cinstirea repetată - în timpul Liturghiei - a Prestolului: cădirea, sărutarea, metaniile şi altele sunt o mărturisire a prezenţei noastre împrejurul Prestolului slavei lui Dumnezeu, a Sanctuarului ceresc. Tot aşa, „adunarea în Biserică” în Liturghie se preface în plinătatea Bisericii lui Hristos, iar intrarea cu Sfintele Daruri se preface în aducerea de către Biserică a jertfei mântuitoare „pentru toţi şi pentru toate”...

Prin urmare, în Liturghie totul e real, dar realitatea nu e a „lumii acesteia” şi nici în timpul ei văzut şi divizat, ci în adunarea timpului nou. Când, la începutul secolului al Xl-lea, au apărut încercări „raţionale” de a explica Euharistia, Berenger din Tours propune a deosebi în ea partea „mistică”, adică simbolică, de partea „reală”.

După învăţătura lui, Taina este mystice, non realiter. Condamnând această învăţătură, Soborul Lateran răspunde prin realiter.; non mystice, adică real, nu mistic, nu simbolic (anul 1059). Acesta este impasul în care ajunge inevitabil scolastica. Esenţa acestui impas e îndepărtarea treptată de înţelegerea şi de perceperea iniţială a timpului, iar prin aceasta, „pierderea” treptată a esenţei eshatologice a Bisericii şi a Tainelor. Incepând din secolul al XlII-lea, după cuvintele lui Louis Bouyer, „în Apus, Euharistia este îngropată sub formule şi explicări netradiţionale”. Iar în ceea ce priveşte Ortodoxia, chiar dacă ea nu a primit toate explicările şi formulele apusene, neavând învăţătura sa proprie despre Taine, a considerat ca „a sa” problematica apuseană, întrebările apusene care, la rândul lor, au influenţat exegeza şi definirile Euharistiei.

ALEXANDER SCHMEMANN

Fragment din cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI", Editura Sophia

Cumpara cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI"

Pe aceeaşi temă

30 Septembrie 2021

Vizualizari: 713

Voteaza:

Intreaga Liturghie este epicleza 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact