Intreaga Liturghie este epicleza

Intreaga Liturghie este epicleza

Liturghia se săvârşeşte de către Duhul Sfânt în timpul nou. Intreaga Liturghie - de la început până la sfârşit - este epicleza, este chemarea Sfântului Duh Care transformă tot ce se săvârşeşte în ea, transformând fiecare lucrare sfântă a ei în ceea ce ea ne arată şi ne descoperă. Cu alte cuvinte, prin ceea ce arată Liturghia în timpul „lumii acesteia”, ea este simbol şi se exprima în simboluri. Insă „simbol” în sensul în care am vorbit la începutul acestei cărţi, unde am numit simbol realitatea ce nu poate fi exprimată, descoperită în categoriile „lumii acesteia”, adică prin simţuri, empiric, văzut. Simbolul este acea realitate pe care noi, în alt loc, am numit-o stare de taină, de mister, proprie întregii creaţii a lui Dumnezeu, dar pe care omul a încetat s-o perceapă şi s-o recunoască în „lumea aceasta” căzută.

De aceea, simbolul nu poate fi explicat şi definit. El se înfăptuieşte în propria realitate, „se actualizează” prin prefacerea sa în ceea ce arată, în ceea ce mărturiseşte, al cărui simbol este. Dar şi această prefacere rămâne nevăzută, căci se săvârşeşte numai prin credinţă. Astfel se săvârşeşte în chip nevăzut prefacerea pâinii şi a vinului în Sfântul Trup şi Sânge ale lui Hristos. Nu se produce nici o schimbare sesizabilă prin simţuri, pâinea rămâne pâine şi vinul rămâne vin. Căci dacă s-ar produce aceasta în mod „sesizabil”, atunci creştinismul ar fi un cult magic, iar nu religia credinţei, a nădejdii şi a iubirii.

Prin urmare, încercările de a explica prefacerea, de a o pune în formule şi cauze, sunt nu numai de prisos, dar sunt de-a dreptul păgubitoare, ca şi cum ar fi insuficiente credinţa şi trăirea iniţială a Bisericii, exprimate în cuvintele rugăciunii: „Incă cred că acesta este însuşi Preacurat Trupul Tău şi acesta este însuşi scump Sângele Tău...”

Cred, dar nu ştiu; căci în „lumea aceasta” nici o „ştiinţă”, nici o cunoaştere în afară de aceea care se descoperă prin credinţă nu poate explica ceea ce se săvârşeşte în timpul nou prin venirea Sfântului Duh, prin prefacerea vieţii într-o viaţă nouă a împărăţiei lui Dumnezeu, care este „în mijlocul nostru”.

Astfel, când spun că întreaga Liturghie este prefacere, am în vedere ceva foarte simplu, şi anume: că în Liturghie, fiecare parte a ei, fiecare lucrare sfântă, fiecare ritual se preface prin Duhul Sfânt în ceea ce este, fiecare fiind „simbol real”, în ceea ce descoperă. De exemplu, cinstirea repetată - în timpul Liturghiei - a Prestolului: cădirea, sărutarea, metaniile şi altele sunt o mărturisire a prezenţei noastre împrejurul Prestolului slavei lui Dumnezeu, a Sanctuarului ceresc. Tot aşa, „adunarea în Biserică” în Liturghie se preface în plinătatea Bisericii lui Hristos, iar intrarea cu Sfintele Daruri se preface în aducerea de către Biserică a jertfei mântuitoare „pentru toţi şi pentru toate”...

Prin urmare, în Liturghie totul e real, dar realitatea nu e a „lumii acesteia” şi nici în timpul ei văzut şi divizat, ci în adunarea timpului nou. Când, la începutul secolului al Xl-lea, au apărut încercări „raţionale” de a explica Euharistia, Berenger din Tours propune a deosebi în ea partea „mistică”, adică simbolică, de partea „reală”.

După învăţătura lui, Taina este mystice, non realiter. Condamnând această învăţătură, Soborul Lateran răspunde prin realiter.; non mystice, adică real, nu mistic, nu simbolic (anul 1059). Acesta este impasul în care ajunge inevitabil scolastica. Esenţa acestui impas e îndepărtarea treptată de înţelegerea şi de perceperea iniţială a timpului, iar prin aceasta, „pierderea” treptată a esenţei eshatologice a Bisericii şi a Tainelor. Incepând din secolul al XlII-lea, după cuvintele lui Louis Bouyer, „în Apus, Euharistia este îngropată sub formule şi explicări netradiţionale”. Iar în ceea ce priveşte Ortodoxia, chiar dacă ea nu a primit toate explicările şi formulele apusene, neavând învăţătura sa proprie despre Taine, a considerat ca „a sa” problematica apuseană, întrebările apusene care, la rândul lor, au influenţat exegeza şi definirile Euharistiei.

ALEXANDER SCHMEMANN

Fragment din cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI", Editura Sophia

Cumpara cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI"

Pe aceeaşi temă

30 Septembrie 2021

Vizualizari: 750

Voteaza:

Intreaga Liturghie este epicleza 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact