Mai presus de orice vrajba

Mai presus de orice vrajba

Neascultarea omului de Dumnezeu si apoi vrajba dintre oameni, in toate timpurile, le-a semanat dintru inceput si mai apoi un spirit rau si intunecat. El a soptit omului: "Nu crede cele spuse de Dumnezeu, caci omul poate fi mai presus de El. De ce ai teama de El, caci nu exista...” La fel acelasi spirit al prabusirilor ispiteste pe fiecare, spunandu-i: "De ce sa asculti de alti oameni, fa-i pe ei sa asculte de tine, de nu poti singur, uneste-te cu altii si loveste-i, jefuieste-i, pune-i la inchisoare, ori chiar ucide-i; de frica ceilalti se vor supune. Fa ca ceea ce tu gandesti si doctrina vietii tale sa domine peste toti...”

Aceasta vrajmasie au purtat-o unii oameni si contra lui Iisus Hristos, chiar atuncea cand vedeau ca El tamaduia pe bolnavii din neamul lor. Spuneau ei, "de ce a facut aceasta vindecare sambata? De ce a nesocotit cu aceasta binefacere doctrina lor religioasa si politica?” Si asa, dupa vindecarea unui om cu mana uscata, sambata, in sinagoga, fariseii, conducatorii religiosi si politici au si planuit un complot ca sa-L omoare pe Iisus Hristos. Dar El, ca Dumnezeu stiutorul si al gandurilor de taina, ne spune Sfanta Evanghelie, a iesit din mijlocul lor, plecand in alte tinuturi si locuri, ca sa continue a face acelasi bine pentru altii, iar pe ei i-a lasat judecatii. Si ca temei, Sfantul Evanghelist Matei aduce cuvintele profetului Isaia, cu privire la Iisus Hristos: "El nu se va certa, nici nu va striga, nu va auzi nimeni pe uliti glasul Lui. Trestia strivita El nu o va frange si festila fumeganda nu o va stinge, pana ce nu va scoate spre biruinta judecata” (Matei 12: 18-20).

Intr-adevar, El nu a alergat niciodata pe uliti cu strigate si proteste, nimeni nu a auzit de la El cuvinte de revolta cu care sa invrajbeasca lumea. El usor ar fi biruit impotriva acelora care complotau impotriva Lui, caci ei nu erau decat niste ramasite istorice de doctrine omenesti, care erau ca niste "trestii strivite si festile care abia mai fumegau”. El i-a lasat pe ei sa primeasca in timp, palmuirea vantului care sa-i stinga si sa-i doboare la pamant. "El n-a umblat in sfatul necredinciosilor, si in calea pacatosilor n-a statut si pe scaunul hulitorilor n-a sezut, ci in legea Domnului a fost voia Lui si la legea Lui cugeta ziua si noaptea” (Psalm 1: 1-2). Si asa El a lasat ca toata vrajba sa palpaie pana la stingere in sufletele fanaticilor doctrinari, iar El s-a dus in alta parte sa mantuie omenirea de suferinta si de rau. "Biruinta judecatii” asupra celor rai vine in chip firesc foarte curand. El venise in lume ca sa dea biruinta Sa Divina pentru cine merge cu El si ca El.

Ca sa te ridici mai presus de orice vrajba, cauta sa-ti unesti mintea cu adevarul etern descoperit de Dumnezeu. Uneste-ti mai intai fiinta ta cu Dumnezeu si numai dupa aceea vei ajunge sa te unesti si cu oamenii. Omul e acela care desparte, dar Dumnezeu uneste.

Ramane sa ne gandim fiecare ce vrajba de veacuri a fost intre provinciile romanesti. Pentru aceasta isi facusera tari diferite cu tronuri domnesti, care sa continue si mai cu tarie invrajbirea intre unii si aceiasi romani. Unii pe altii se insultau, unii contra altora purtau chiar si razboaie. Cand le-a venit insa intelegerea ca toti sunt romani, cu una si aceeasi faptura, de la una si aceeasi mama, cu una si aceeasi limba, si cu una si aceeasi credinta in Dumnezeu, s-au inaltat eroic mai presus de orice invrajbire si au facut Unirea intre Munteni si Moldoveni, cu un singur Print al pacii. Iar mai tarziu, prin lupte chiar slobozind pe fratii lor de sub juguri straine, au facut Unirea cea Mare cu Basarabia, Bucovina si Transilvania. Si asa s-au prabusit toate vrajbele trecutului, aruncandu-le la pamant.

Aceeasi dumnezeiasca iubire se cere sa o avem si acuma intre toti fratii romani. Ma gandesc indeosebi la toti romanii care se afla pe meleagurile strainatatii din toate continentele. De ce ura si vrajba sa continue sa ne imparta in dusmanie unii cu altii? Strainii care ne-au primit cu dragoste nu ne cer asa ceva, ba inca ne facem de ocara inaintea lor cand ne vad certandu-ne. Biserica cea adevarata a lui Iisus Hristos ne cheama sa fim una si aceeasi familie a lui Dumnezeu, incorporati in unul si acelas trup mistic al lui Iisus Hristos, care este Capul nostru al tuturor. Ceea ce ne tine inca despartiti unii de altii sunt "trestiile frante si festilele fumegande” ale unor doctrine istorice omenesti trecute. Ori acestea ar putea ramane tezaure vechi, dar nu pot constitui "Viitorul” care sa aduca mantuire. Nu-ti cere nimeni sa nu ai respect pentru trecut, sa nu cinstesti memoria inaintasilor. Nu. Ceea ce se cere noua tuturor e sa nu nesocotim prezentul nostru pe aceste meleaguri straine, si nici viitorul pe care-l vrem tuturor sa fie mai mult decat a fost trecutul. De aceea sa nu stingem acea sincera iubire dintre fratii si surorile Familiei noastre, una crestineasca si romaneasca. Sa fim cu Acela care "ieri si astazi si maine e Acelasi”. Dumnezeu ne cheama sa fim Una cu El si cu toata lumea.

Trecutul ramane cum insusi cuvantul o spune, trecut. S-au prabusit imperii, s-au sfaramat conduceri, au apus doctrine si crezuri politice, lasand urmasii in intuneric si disperare, in noi conjuncturi de viata, in timpuri cu totul noi, cu vechi dusmanii disparute. Toti cei ingenunchiati si jefuiti suspina dupa o raza de lumina de dincolo de acest terestru, privirile ne sunt indreptate catre albastrul imaculat al cerului, dupa lumina indurarii milei lui Dumnezeu, Care a spus: "Chiar daca toti te vor parasi si insisi parintii, Eu voi fi cu tine”. Aceasta apropiere a lui Dumnezeu poate da o noua viziune istorica in stare sa arunce norii cei negri ai maniei omenesti, norii cei roscati ai patimilor si ai ideologiilor cu rezistentii de grupuri si de popoare, care nu pregatesc decat o ploaie de ucideri, ca sa ne topeasca cu pamant cu tot. Fie ca lumina credintei, coborata de Iisus Hristos in adancul inimilor noastre, sa fie una cu lumina Dumnezeului parintilor nostri, care de-a pururea inalta pe oameni si popoare la straluciri si glorii mai mult decat au fost cele de demult.

Parintele Vasile Vasilache

(din volumul "De la Antim la Pocrov - marturii si marturisiri")

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2012

Vizualizari: 2848

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact