Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul

Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul

Şi ca să nu le dăm vrăjmaşilor impresia că afirmăm după judecata noastră acestea, îi vom invoca pe Sfinţii Părinţi, care învaţă că altceva este firea şi altceva persoana. Nu ştiu dacă, temându-se de excomunicarea lui Sever, nu vor mai îndrăzni să rostească afirmaţia cu privire la cele două firi. Il voi aduce mai întâi în faţă pe dumnezeiescul Chiril, întrucât, după cum cred ei, în opiniile lui caută sprijin spre a ne combate. Căci a spus în [epistola] Către răsăriteni astfel: „Cunoaştem că bărbaţii cuvântători de Dumnezeu consideră că unele dintre afirmaţiile evanghelice şi apostolice despre Domnul sunt comune persoanei Sale care este una, altele însă privesc pe fiecare dintre cele două firi în mod distinct." Iată cum devine limpede că Părintele nu socoteşte identice firea şi persoana.

„Dar", zice, „Chiril [a trebuit] să dea lămuriri lui Evloghie referitor la această afirmaţie."

Comentariu. Trebuie să se ştie că în epistola Către Evloghie Sfântul Chiril a afirmat că alta este firea dumnezeirii lui Hristos şi alta este firea Trupului Său.

Ia spune-mi, eretice, care e cuvântul tău de apărare? Demonstrează-ne că minunatul Chiril a întrerupt comuniunea cu răsăritenii după ce a făcut această afirmaţie! Dar n-o vei putea face. Aşadar, prin păstrarea comuniunii cu cei care mărturisesc unirea celor două firi în Hristos, fără îndoială că şi el e de aceeaşi părere. Dar să spunem că a dat lămuriri referitoare la afirmaţia răsăritenilor. Oare nu cumva prin acelea l-a contestat şi pe Proclu, care propovăduia pe faţă cele două firi? Nu cumva l-a respins şi pe Ambrozie
care preda învăţătura despre cele două firi, ale cărui mărturii le-a expus la [Sinodul de la] Efes?

Oare nu cumva l-a respins şi pe Isidor Pelusiotul, cu care a corespondat despre cele două firi ale lui Hristos şi pe care Sfântul Chiril îl numeşte „Părinte al său"? Şi nu doar în Epistola către răsăriteni, ci şi în cele către Hermes, care l-a întrebat dacă altceva este firea şi altceva ipostasul, Părintele răspunde lămurit: „Da, altceva este acest lucru, iar diferenţa care le separă definitiv e cu adevărat foarte mare."

La fel şi dumnezeiescul Vasile spune [în epistola sa] Către Amfilohie că „Diferenţa dintre fiinţa şi ipostas e aceeaşi ca cea dintre particular general". De aceea, preluând Sfântul Amfilohie această [judecată], afirmă despre Hristos: „îndoit în fire, dar nu şi după ipostas." Aşadar, cuvântătorul de Dumnezeu Chiril la [Sinodul de la] Efes împotriva nelegiuitului Nestorie a prezentat şi această mărturie a lui Amfilohie. Amfilohie s-a folosit de acelaşi argument şi în [epistola] Către Seleuc, fiul lui Traian, zicând: „Firile îndoite se reunesc într-o singură Persoană."

Constaţi şi tu acordul dintre Părinţi şi Fericitul Chiril care afirmă că altceva este firea şi altceva persoana. Şi cum de nu încetaţi cu lamentările şi protestele şi spuneţi: „Nu există fire nepersonală, ci firea şi persoana sunt acelaşi lucru"? Arată-mi de la care Părinte ai învăţat aşa ceva. Dar nu-mi vei putea pomeni decât pe Arie, pe Sabelie şi pe Nestorie care susţin că firea şi persoana simt identice. De aceea, toţi fericiţii Părinţi, respingând o asemenea învăţătură (şi mai ales cei din preajma lui Ambrozie, Grigorie şi Atanasie), propovăduiesc o fire dumnezeiască în Trei Persoane, adică Ipostasuri, şi nu trei fiinţe; ci una singură, aşa cum a învăţat fericitul Sinod de la Niceea al celor 318 de Dumnezeu purtători Părinţi. Dar aceşti „înţelepţi" şi noi sofişti au preferat să se avânte în nenumărate prăpăstii şi hule ca să ocărască, după cum socotesc, Sfântul Sinod de la Calcedon şi Biserica universală a lui Hristos.

Iar dacă vrei, îţi voi relata şi mai succint [toate acestea]. Câţi în acord cu definiţia [oferită] de filosofia elină socotesc dintr-o perspectivă aristotelică că firile sunt ipostasuri şi persoane, nu pot vorbi în cazul Sfintei Treimi de trei ipostasuri ca nu cumva să se afle afirmând, asemenea lui Arie, trei firi; nici nu le e, de asemenea, cu putinţă să mărturisească două firi în Hristos Dumnezeu, ca nu cumva să fie siliţi să admită în Hristos, asemenea lui Nestorie, două persoane şi ipostasuri; căci şi Nestorie a preluat de la acelaşi Aristotel afirmaţia că firile sunt ipostasuri. Dar Sfânta Biserică, evitând deşertăciunile aristotelice şi eline şi crezând în chip evanghelic şi apostolic, aşa cum puţin mai
devreme am spus, cele cu privire la Hristos, nu afirmă că firea şi ipostasul sunt identice.

Dar ce vor replica oare la acestea adepţii lui Sever? Poate vor spune că „In ceea ce priveşte discursul despre Sfânta Treime, firea şi ipostasul nu sunt identice, dar referitor la întruparea lui Hristos, Care este Unul din Sfânta Treime, firea şi persoana, adică ipostasul, sunt identice; pentru că nu există fire nepersonală". Voi prelua binevoitor cuvântul acestora şi nu voi respinge, ci voi primi cu braţele larg-deschise o asemenea definiţie: nu-l resping, ci sunt de acord cu el. Aşadar, ce necuviinţă li se va naşte de aici? Şi
în ce hăuri de pierzanie şi hulă cad? Ascultă, tu, cel credincios, istorisirea unei întâmplări în care am fost implicaţi şi noi şi care are legătură cu acestea, petrecută în Alexandria cu teodosienii şi gaianiţii ce susţineau acolo în faţa noastră că firea şi persoana sunt identice, în ceea ce priveşte întruparea lui Hristos.

Sfantul Anastasie Sinaitul

Fragment din cartea "Calauza", Editura Sophia

Cumpara cartea "Calauza"

 

29 Martie 2022

Vizualizari: 365

Voteaza:

Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

firea si ipostasul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact