Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul

Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul

Şi ca să nu le dăm vrăjmaşilor impresia că afirmăm după judecata noastră acestea, îi vom invoca pe Sfinţii Părinţi, care învaţă că altceva este firea şi altceva persoana. Nu ştiu dacă, temându-se de excomunicarea lui Sever, nu vor mai îndrăzni să rostească afirmaţia cu privire la cele două firi. Il voi aduce mai întâi în faţă pe dumnezeiescul Chiril, întrucât, după cum cred ei, în opiniile lui caută sprijin spre a ne combate. Căci a spus în [epistola] Către răsăriteni astfel: „Cunoaştem că bărbaţii cuvântători de Dumnezeu consideră că unele dintre afirmaţiile evanghelice şi apostolice despre Domnul sunt comune persoanei Sale care este una, altele însă privesc pe fiecare dintre cele două firi în mod distinct." Iată cum devine limpede că Părintele nu socoteşte identice firea şi persoana.

„Dar", zice, „Chiril [a trebuit] să dea lămuriri lui Evloghie referitor la această afirmaţie."

Comentariu. Trebuie să se ştie că în epistola Către Evloghie Sfântul Chiril a afirmat că alta este firea dumnezeirii lui Hristos şi alta este firea Trupului Său.

Ia spune-mi, eretice, care e cuvântul tău de apărare? Demonstrează-ne că minunatul Chiril a întrerupt comuniunea cu răsăritenii după ce a făcut această afirmaţie! Dar n-o vei putea face. Aşadar, prin păstrarea comuniunii cu cei care mărturisesc unirea celor două firi în Hristos, fără îndoială că şi el e de aceeaşi părere. Dar să spunem că a dat lămuriri referitoare la afirmaţia răsăritenilor. Oare nu cumva prin acelea l-a contestat şi pe Proclu, care propovăduia pe faţă cele două firi? Nu cumva l-a respins şi pe Ambrozie
care preda învăţătura despre cele două firi, ale cărui mărturii le-a expus la [Sinodul de la] Efes?

Oare nu cumva l-a respins şi pe Isidor Pelusiotul, cu care a corespondat despre cele două firi ale lui Hristos şi pe care Sfântul Chiril îl numeşte „Părinte al său"? Şi nu doar în Epistola către răsăriteni, ci şi în cele către Hermes, care l-a întrebat dacă altceva este firea şi altceva ipostasul, Părintele răspunde lămurit: „Da, altceva este acest lucru, iar diferenţa care le separă definitiv e cu adevărat foarte mare."

La fel şi dumnezeiescul Vasile spune [în epistola sa] Către Amfilohie că „Diferenţa dintre fiinţa şi ipostas e aceeaşi ca cea dintre particular general". De aceea, preluând Sfântul Amfilohie această [judecată], afirmă despre Hristos: „îndoit în fire, dar nu şi după ipostas." Aşadar, cuvântătorul de Dumnezeu Chiril la [Sinodul de la] Efes împotriva nelegiuitului Nestorie a prezentat şi această mărturie a lui Amfilohie. Amfilohie s-a folosit de acelaşi argument şi în [epistola] Către Seleuc, fiul lui Traian, zicând: „Firile îndoite se reunesc într-o singură Persoană."

Constaţi şi tu acordul dintre Părinţi şi Fericitul Chiril care afirmă că altceva este firea şi altceva persoana. Şi cum de nu încetaţi cu lamentările şi protestele şi spuneţi: „Nu există fire nepersonală, ci firea şi persoana sunt acelaşi lucru"? Arată-mi de la care Părinte ai învăţat aşa ceva. Dar nu-mi vei putea pomeni decât pe Arie, pe Sabelie şi pe Nestorie care susţin că firea şi persoana simt identice. De aceea, toţi fericiţii Părinţi, respingând o asemenea învăţătură (şi mai ales cei din preajma lui Ambrozie, Grigorie şi Atanasie), propovăduiesc o fire dumnezeiască în Trei Persoane, adică Ipostasuri, şi nu trei fiinţe; ci una singură, aşa cum a învăţat fericitul Sinod de la Niceea al celor 318 de Dumnezeu purtători Părinţi. Dar aceşti „înţelepţi" şi noi sofişti au preferat să se avânte în nenumărate prăpăstii şi hule ca să ocărască, după cum socotesc, Sfântul Sinod de la Calcedon şi Biserica universală a lui Hristos.

Iar dacă vrei, îţi voi relata şi mai succint [toate acestea]. Câţi în acord cu definiţia [oferită] de filosofia elină socotesc dintr-o perspectivă aristotelică că firile sunt ipostasuri şi persoane, nu pot vorbi în cazul Sfintei Treimi de trei ipostasuri ca nu cumva să se afle afirmând, asemenea lui Arie, trei firi; nici nu le e, de asemenea, cu putinţă să mărturisească două firi în Hristos Dumnezeu, ca nu cumva să fie siliţi să admită în Hristos, asemenea lui Nestorie, două persoane şi ipostasuri; căci şi Nestorie a preluat de la acelaşi Aristotel afirmaţia că firile sunt ipostasuri. Dar Sfânta Biserică, evitând deşertăciunile aristotelice şi eline şi crezând în chip evanghelic şi apostolic, aşa cum puţin mai
devreme am spus, cele cu privire la Hristos, nu afirmă că firea şi ipostasul sunt identice.

Dar ce vor replica oare la acestea adepţii lui Sever? Poate vor spune că „In ceea ce priveşte discursul despre Sfânta Treime, firea şi ipostasul nu sunt identice, dar referitor la întruparea lui Hristos, Care este Unul din Sfânta Treime, firea şi persoana, adică ipostasul, sunt identice; pentru că nu există fire nepersonală". Voi prelua binevoitor cuvântul acestora şi nu voi respinge, ci voi primi cu braţele larg-deschise o asemenea definiţie: nu-l resping, ci sunt de acord cu el. Aşadar, ce necuviinţă li se va naşte de aici? Şi
în ce hăuri de pierzanie şi hulă cad? Ascultă, tu, cel credincios, istorisirea unei întâmplări în care am fost implicaţi şi noi şi care are legătură cu acestea, petrecută în Alexandria cu teodosienii şi gaianiţii ce susţineau acolo în faţa noastră că firea şi persoana sunt identice, în ceea ce priveşte întruparea lui Hristos.

Sfantul Anastasie Sinaitul

Fragment din cartea "Calauza", Editura Sophia

Cumpara cartea "Calauza"

 

29 Martie 2022

Vizualizari: 327

Voteaza:

Marturii din Sfintii Parinti care sustin ca altceva e firea si altceva ipostasul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

firea si ipostasul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact