Mistica isihasta

Mistica isihasta

Cuvântul „isihasm” vine de la grecescul „hesychia”, care înseamnă tăcere, liniște și concentrare interioară. Potrivit acestui curent contemplativ, țelul vieții spirituale este unirea minții cu inima și a omului întreg cu Dumnezeu. „Isihasmul este o străveche practică mistică în spaţiul siro-egiptean, care recomandă apropierea credinciosului de Dumnezeu, nu prin simţuri sau raţiuni, ci prin intuiţie lăuntrică îndelung pregătită în linişte şi singurătate, cu ajutorul rugăciunii” (Serafim Valeriu Adam, „Rugăciunea la Sfinţii Părinţi şi lumea de astăzi”, Edit. Grafica Prahoveană, Ploiești, 2005, p. 12).

Isihasmul a fost practicat încă de la originile monahismului, fiind sistematizat în secolul IV de către Evagrie Ponticul, iar în secolul VII de Ioan Scărarul, urmat de Isihie şi de Filotei Sinaitul, fiind caracteristic monahismului răsăritean anahoretic.

Rugăciunea isihastă înseamnă mintea coborâtă, în chip smerit, în „biserica” inimii, aprinsă de focul iubirii dumnezeieşti. Ea luminează sufletul omului şi învăluie inima cu focul iubirii de Dumnezeu, cea care menţine tainica legătură dintre Dumnezeu şi om. „În rugăciunea curată este vorba de unirea minţii (nous) cu inima. Nu trebuie ca mintea să rămână singură, nici inima să rămână singură. O rugăciune care se face numai cu mintea este o rugăciune rece; o rugăciune care se face doar cu inima este o rugăciune pur sentimentală, care ignoră tot ceea ce Dumnezeu ne-a dat, ceea ce ne dă şi ne va da în Hristos” (Dumitru Stăniloae, „Rugăciunea lui Iisus şi experienţa Duhului Sfânt”, Edit. Deisis, Sibiu, 2003, p. 67).

Isihasmul este strâns legat de rugăciune, în mod deosebit de „Rugăciunea lui Iisus”, de aceea el poate fi identificat cu aceasta din urmă.

Rugăciunea lui Iisus
„Rugăciunea lui Iisus” sau „Rugăciunea inimii” constă din invocarea repetată a numelui lui Iisus, pentru ca astfel Dumnezeu să se sălășluiască în inima omului. Această rugăciune nu constituie un scop în sine, ci un mijloc de liniştire şi de unificare a minții cu inima, în vederea unirii apoi cu Dumnezeu, prin rostirea neîncetată a numelui Mântuitorului nostru.

Se poate spune că „spiritualitatea ortodoxă este de esență isihastă. Tradiția isihastă, adică tinderea neîncetată după pacea inimii, se află în inima spiritualității ortodoxe” (Mitropolitul Serafim, „Sfinții printre noi: de la Paisie Olaru la Rafail Noica. Duhovnici pe care i-am cunoscut”, Edit. Doxologia, Iași, 2015, p. 21). Și în cadrul acestei spiritualități, „Rugăciunea lui Iisus” ocupă un loc deosebit. Ea implică renunțarea la grijile lumești pentru a-L dobândi pe Dumnezeu prin intermediul rugăciunii. Importantă este înlăturarea a tot ce poate să împiedice dialogul cu Dumnezeu și să tulbure starea de liniște interioară. Așa cum afirmă Sf. Diadoh al Foticeei, prin repetarea cuvintelor „Doamne Iisuse” se obține o concentrare a gândurilor și o întipărire în memorie a numelui Mântuitorului.

Textual, „Rugăciunea inimii” se rezumă la formula: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine pacatosul”. Ea are un fundament biblic, fiind inspirată de rugăciunea vameșului: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!” (Lc. 18, 13) sau de cea a orbului din Ierihon: „Iisuse, Fiul lui David, fie-Ți milă de mine!” (Lc. 18, 38).

Însuși Mântuitorul ne adresează chemarea Sa la rugăciune: „Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta și, închizând ușa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, și Tatăl tău, Care vede în ascuns, îți va răsplăti ție” (Mt. 6, 6).

De asemenea, această rugăciune este în conformitate cu afirmația Sf. Ap. Pavel: „Dar în biserică vreau să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca să învăț și pe alții, decât zece mii de cuvinte într-o limbă străină” (I Cor. 14, 19), precum și cu îndemnul său de a ne ruga neîncetat (I Tes. 5, 17).

În ceea ce privește teologia „Rugăciunii inimii”, ea este una dintre cele mai profunde, deoarece Îl invocă pe Iisus și în același timp Îl mărturisește ca Domn, Mântuitor și Fiu al lui Dumnezeu.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

06 Februarie 2018

Vizualizari: 1082

Voteaza:

Mistica isihasta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

mistica isihasmul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact