Moastele Sfintei Maria Magdalena

Moastele Sfintei Maria Magdalena

Sfanta Maria Magdalena, numita si Maria din Magdala, este potrivit Sfintilor Evanghelisti Marcu si Ioan, prima persoana care L-a vazut pe Hristos inviat, care a primit totodata de la El misiunea de a vesti si celorlalti Apostoli Invierea. Pentru aceasta cinste deosebita, Biserica o va numi "apostol al Apostolilor”.

Biserica Ortodoxa o deosebeste pe Sfanta Maria Magdalena de Maria din Betania si de "femeia pacatoasa”, fiind o femeie virtuoasa intreaga ei viata, chiar si inainte de a fi tamaduita de sapte duhuri necurate de catre Hristos. Din "Viata” sfintei precum si din cuprinsul cantarilor liturgice incluse in Minei in ziua sa de praznuire, 22 iulie, constatam ca Biserica nu o celebreaza ca pe "o pacatoasa”.

In iconografie Sfanta Maria Magdalena este infatisata ca femeie mironosita, purtand un vas cu mir, fara a fi asociata cu "femeia pacatoasa”, pentru ca se afla printre acele femei care s-au dus la mormant pentru a unge trupul Mantuitorului.

Moastele Sfintei Maria Magdalena

Legat de viata Sfintei Maria Magdalena dupa Inaltarea Mantuitorului exista mai multe traditii.

Potrivit traditiei rasaritene, Sfanta Maria Magdalena s-ar fi retras in Efes impreuna cu Maica Domnului unde a si murit, moastele sale fiind transferate la Constantinopol in 886.

O alta traditiei afirma ca Sfanta Maria Magdalena ar fi predicat Evanghelia in anul 34 d.Hr., in Insula Zakyntos, Grecia.

In pofida faptului ca Sfantul Grigorie de Tours confirma traditia potrivit careia Sfanta Maria Magdalena a mers in Efes, in Apus a aparut o alta traditie ce sustine ca Maria Magdalena, Lazar, si cativa ucenici, au mers la Merseille, unde au convertind intreaga regiune Proventa.

Sfanta Maria Magdalena s-ar fi retras intr-o pestera unde a dus o viata ascetica vreme de treizeci de ani. La vremea mutarii sale la Domnul, ingerii au purtat-o la Aix si in oratoriul Sfantului Maximin. Trupul sfintei a fost pastrat in acest oratoriu construit de Maximin in Villa Lata. Istoria este tacuta cu privire la moastele sfintei pana in 745 cand, potrivit cronicarului Sigebert, au fost mutate la Vezelay, din pricina invaziei saracinilor. Nu exista marturii cu privire la intoarcerea lor, insa, in 1279, cand Carol III, Regele de Neapole, a ridicat un asezamant Sainte Baume pentru dominicani, racla cu moastele sfintei a fost gasita intacta, impreuna cu o inscriptie care confirma ca aici fusese ascunsa.

Moastele Sfintei Maria Magdalena

In 1600 moastele au fost mutate intr-un sarcofag trimis de Clement VIII, capul sfintei fiind asezat intr-o racla separata. In 1814 biserica "La Sainte Baume”, afecatata in timpul revolutiei, a fost restaurata, iar in 1822 pestera unde a vietuit sfanta a fost sfintita. Capul sfintei se patreaza aici, devenind un important centru de pelerinaj apusean.

Moastele Sfintei Maria Magdalena

Mana stanga a Sfintei Maria Magdalena se gaseste la Manastirea Simonopetra din Muntele Athos. Aceasta mana a Magdalenei este intacta, cu piele si tendoane si raspandeste o buna-mireasma cereasca. Multi din cei care o saruta cu evlavie si credinta se incredinteaza de faptul ca este calda. In anul 1740, pradatorii romano-catolici Barberini au furat mana Sfintei Maria, aceasta nepretuita comoara a Manastirii Simonopetra. In anul 1765, ieromonahul Ioasaf din Mitilini reuseste sa achite o parte din banii pretinsi si in cele din urma reuseste si readucerea moastelor Sfintei Maria Magdalena in manastire.

Moastele Sfintei Maria Magdalena

In Sfanta Manastire Simonopetra, pentru multele minuni pe care le face pana astazi, Sfanta Maria Magdalena este considerata de catre parinti si frati ca al doilea ctitor al Manastirii. Si iata doar cateva dintre minunile ei pe care parintii manastirii le istorisesc inchinatorilor:

In anul 1891, un incendiu care a pornit de la cuptor a distrus partea rasariteana a manastirii. A ars biserica mare cu toate icoanele, vasele si vesmintele. Policandrele si sfesnicele s-au topit si a ars si biblioteca de deasupra naosului. S-au prefacut in cenusa 250 de manuscrise si toate cartile tiparite. Ajutorul manastirilor athonite s-a facut simtit imediat: s-au adunat 500 de lire de aur turcesti, din care 200 au fost oferite de Manastirea Vatopedi. Egumenul Neofit era atunci in Rusia pentru o colecta. La chemarile sale pentru ajutor economic au raspuns mai degraba simpli credinciosi decat ierarhia. Sfantul Ioan de Kronstadt a oferit personal 300 de ruble. Reusita colectei a fost atribuita facerii de minuni a cinstitelor moaste ale Sfintei Maria Magdalena, pe care egumenul le avea la el, iar de atunci sfanta este cinstita ca impreuna-ctitor al manastirii si este reprezentata in icoanele portabile alaturi de Cuviosul Simon, Izvoratorul de mir.

In regiunea Galatista (Tesalonic), in anul 1911, aparuse un vierme care distrugea rasadurile. Locuitorii au chemat pe parintii simonopetriti cu moastele Sfintei Maria Magdalena si au facut Aghiazma. Imediat viermele distrugator a disparut.

De asemenea, in anul 1912, in regiunea Epanomis din Tesalonic, aparusera o multime de lacuste. Locuitorii au rugat sa li se trimita Sfintele Moaste. Dupa ce s-a savarsit Paraclisul sfintei si Aghiazma, lacustele au disparut cu totul. Epanomitii sunt foarte recunoscatori si astazi Sfintei Maria Magdalena.

Moastele Sfintei Maria Magdalena

In Manastirea Simonopetra mana Sfintei Maria Magdalena este scoasa pelerinilor spre inchinare, in fiecare zi, in cadrul Pavecernitei, alaturi de o bucata din lemnul Sfintei Cruci si alte sfinte moaste.

Moastele Sfintei Maria Magdalena nu reprezinta doar unul dintre odoarele cele mai de pret ale Manastirii Simonopetra si ale Muntelui Athos, ci ale intregii lumi crestine.

Parti din moastele Sfintei Maria Magdalena se pastreaza si in alte manastiri din Sfantul Munte Athos. Talpa stanga se afla la Sfanta Manastire Esfigmenu. Mici fragmente exista in Sfintele Manastiri: Vatoped, Dionisie, Dochiariu, Zografu, Xenofont, Sfantul Pavel si Sfantul Pantelimon. Fragmente din moastele ei sunt pastrate, in afara de Sfantul Munte Athos, si la alte cateva manastiri de pe teritoriul grecesc. Parti din mana ei dreapta se pastreaza in Sfanta Biserica a Invierii din Ierusalim si la Muzeul din Sofia (Bulgaria).

Radu Alexandru

Rugaciune catre Sfanta Maria Magdalena
O, Sfanta Mironosita, intocmai cu Apostolii, Maria Magdalena! Tu, cu caldura dragostei tale pentru Hristos Dumnezeu, ai calcat sub picioare maiestriile cele rele ale vrajmasului si L-ai aflat pe Hristos, Margaritarul cel fara de pret, si ai dobandit Imparatia cerurilor. Pentru aceasta cadem catre tine si cu suflet umilit si cu inima infranta strigam tie noi, nevrednicii: Cauta dintru inaltimea cerului spre noi, cei ce suntem in lupta cu ispitele pacatelor; vezi cu cat de multe pacate si nevoi vrajmasul in toata ziua ne impiedica, cautand pieirea noastra. Slavita si intru tot laudata ucenica a lui Hristos Maria Magdalena, roaga-L pe Cel iubit de tine, Cel ce si El pe tine te-a iubit, pe Hristos Dumnezeu, ca sa ne daruiasca lasarea greselilor noastre celor multe, sa ne intareasca cu darul Sau, cu trezvie si vitejeste sa umblam pe calea sfintelor Lui porunci si sa ne faca pe noi lacas binemirositor al Sfantului Duh, ca asa, in pace, nerusinati sa sfarsim viata noastra cea cu multe osteneli pe pamant si sa ne salasluim in lacasurile raiului ceresc cele luminate si fericite, unde cu toti sfintii totdeauna cu bucurie preamaresti Treimea cea de o fiinta, pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh. Amin.

Pe aceeaşi temă

22 Iulie 2020

Vizualizari: 33927

Voteaza:

Moastele Sfintei Maria Magdalena 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • susana susicaPostat la 2011-11-02 08:16

    Moastele Sfintei Maria Magdalena nu reprezinta doar unul dintre odoarele cele mai de pret ale Manastirii Simonopetra si ale Muntelui Athos, ci ale intregii lumi crestine.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact