Furtul de Sfinte Moaste

Furtul de Sfinte Moaste

Furtul de Sfinte Moaste, precum si falsificarea unora dintre acestea, nu constituie o noutate a zilelor noastre. Asemenea furturi au existat inca din secolele primare, cand cultul martirilor ocupa un loc deosebit de important in comunitatile crestine locale.

Furtul de Sfinte Moaste este o fapta imorala, ea incalcand atat poruncile Decalogului, care interzic furtul si ravnirea lucrurilor care nu ne apartin - "Sa nu furi! (...) Sa nu doresti nimic din cate are aproapele tau!" (Iesire 20, 15, 17) - cat si porunca dragostei, care interzice supararea si intristarea celui de langa noi.

Furtul de Sfinte Moaste

Deoarece posesia moastelor unui sfant martir constituia una dintre cele mai mari binecuvantari pentru o biserica locala, inca din secolul al IV-lea, cand persecutiile au umplut Biserica lui Hristos de mucenici, in intreaga lume a inceput o cautare asiduua a Sfintelor Moaste. Localitatile care au reusit sa adune cele mai multe asemenea odoare sfinte au fost marile centre urbane, precum Antiohia, Cezareea, Constantinopol, Alexandria si Roma.

Sfintele Moaste, indeobste cunoscute ca fiind tamaduitoare si facatoare de minuni, aduceau o nespusa faima si bogatie manastirii sau bisericii unde acestea erau pastrate. Astfel, precum era si de asteptat, fiind aprinsi insa mai mult de dorinta de imbogatire, in cautarea de Sfinte Moaste au pornit si oameni lipsiti de evlavie. Unii dintre acestia savarseau asemenea fapte din lipsa de frica de Dumnezeu, in timp ce altii le savarseau dintr-o iubire de Dumnezeu gresit manifestata.

Inca din cele mai vechi timpuri insa, nimeni nu a avut voie sa-si bata joc de cele sfinte. Astfel, datorita aparitiei fugare a unor "moaste" neautentice, ale unor morminte martirice fictive, precum si a altor asemenea abuzuri, mai multi episcopi si sinoade ale vremii au luat hotarari aspre in privinta autenticitatii Sfintelor Moaste. Un sinod local tinut in Africa, la inceputul secolului al V-lea, condamna categoric acele "morminte de martiri" ridicate pe baza unor pretinse revelatii sau in urma vederii unor lumini supranaturale.

Canonul 83 al celui de-al optulea Sinod local din Cartagina (419), facand referire la "mucenicii inchipuiti", afirma: "Asijderea s-a hotarat ca pretutindeni altarele care sunt ridicate prin tarini si prin vii, ca si cum intru pomenirea mucenicilor, in care insa nu se dovedeste a fi asezat nici un trup, nici moaste ale mucenicilor, de este cu putinta, sa se distruga de catre episcopii locali, iar daca aceasta nu se poate face din cauza tulburarilor poporului, totusi sa se admonesteze gloatele, ca sa nu se adune la acele locuri. Si pentru ca cei ce cugeta drept cu nici o superstitie sa nu se lege de aceste locuri, nicidecum sa nu se savarseasca acolo pomenirea mucenicilor, decat numai daca ar fi vreun trup sau oarecare ramasita de-a mucenicilor ori daca s-a predanisit in vechime in chip demn de incredere ca acolo ar fi fost domiciliul de origine, sau al mosiei, sau al patimilor vreunui martir; iar toate celelalte, care se ridica oriunde in urma visurilor si descoperirilor false ale unor oameni, in tot chipul trebuiesc inlaturate."

Pana prin secolele V-VI, cand s-au inmultit invaziile si atacurile barbare asupra Apusului crestin, Moastele mucenicilor se aflau inca in mormintele lor, in satele si catacombele unde acestia au primit moartea martirica. Din acest moment, spre a fi ferite de profanarea barbara, Sfintele Moastele au inceput a fi asezate in bisericile principale din marile orase. Cu aceasta ocazie, pentru a avea strans unite in jurul ei noile popoare convertite, Roma a daruit trupuri de martiri mai multor localitati importante din Galia, Germania, Anglia etc. Astfel, prin secolele IX-XI, furtul de Sfinte Moaste si unele abuzuri au reaparut in Apus. Un caz renumit este cel al diaconului Deudona, paznicul "Catacombelor Sfintilor Marcelin si Petru", din Roma, care a vandut in Germania mai multe trupuri de sfinti mucenici.

Furtul de Sfinte Moaste este o fapta imorala, ea incalcand atat poruncile Decalogului, care interzic furtul si ravnirea lucrurilor care nu ne apartin - "Sa nu furi! (...) Sa nu doresti nimic din cate are aproapele tau!" (Iesire 20, 15, 17) - cat si porunca dragostei, care interzice supararea si intristarea celui de langa noi.

Furtul de Sfinte Moaste poate fi savarsit de catre doua categorii de oameni, de la doua categorii de posesori: de crestini (dintr-o oarecare evalvie) sau de necrestini (pentru a le vinde scump), de la crestini sau de la pagani. Daca furtul de odoare sfinte de la pagani ar putea fi oarecum justificat, desi nu este, furtul de la crestini ramane insa intru totul nejustificat.

Furtul ramane furt insa indiferent de motivatia care il fundamenteaza. Astfel, chiar furtul unor Sfinte Moaste din mana paganilor, spre a nu le profana, ramane furt, binestiind ca de multe ori Moastele au fost cumparate de la pagani cu saci de aur, evitandu-se astfel furtul si complicatiile ulterioare.

Cu toate acestea, in randul celor care au furat Sfinte Moaste, s-au numarat adesea si oameni numiti a fi credinciosi. Unii ca acestia savarseau deci o fapta imorala in numele credintei, fiind constienti de faptul ca in urma faptei lor, o intreaga comunitate avea sa fie lasata prada intristarii. Succesul furtului indica celor in cauza faptul ca sfantul respectiv a binecuvantat fapta lor. Pentru aceasta, unele asemenea furturi au fost numite "mutari de moaste".

Teodor Danalache

Furtul de Sfinte Moaste

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 4429

Voteaza:

Furtul de Sfinte Moaste 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact