Omul trupesc si omul duhovnicesc

Omul trupesc si omul duhovnicesc

Mai știm cu adevărat cine suntem? Sau ideologiile vremurilor, necunoașterea și indiferența, uitarea de sine, pervertirea naturii noastre prin păcate și patimi, ne-au schimbat mintea și inima?

Ne mai interesează răspunsurile la întrebări de genul acesta, sau viața a fost redusă la o luptă „oarbă” pentru supraviețuire și pentru întâietate pe toate planurile?

Pentru cei care mai au înlăuntru „neliniștea” cea bună a căutării, Sfinții Părinţi spun că omul este „după chipul lui Dumnezeu”. De la „după chip”, omul trebuie să ajungă la „după asemănare”, adică la îndumnezeire, prin lucrarea lui Dumnezeu şi prin efort personal, ca împreună-lucrare cu Dumnezeu (ÎPS Ierotheos Vlachos).

Sfântul Irineu vorbește despre „avântul” din interiorul omului, care sporește dorința de a ajunge de la „după chip” la „după asemănare”: „Trebuia ca omul întâi să se nască, născându-se să crească, crescând, să se maturizeze, maturizându-se, să se înmulţească, înmulţindu-se, să se întărească, întărindu-se, să se proslăvească, iar proslăvindu-se, să-L vadă pe Stăpânul său. Pentru că Dumnezeu este Singurul vrednic de văzut, iar vederea lui Dumnezeu este pricinuitoare a nestricăciunii”.

Omul, creat „după chipul şi după asemănarea lui Dumnezeu” (Facerea 1, 26), are suflare de viaţă, care l-a făcut „sufletesc”, dar are şi duh făcător de viaţă, care l-a făcut „duhovnicesc”.

Ce înseamnă a fi „trupesc” ori „duhovnicesc”? Cel care are „cuget trupesc” face ceea ce voiește trupul, în schimb cel ce are „cuget duhovnicesc” se străduiește să împlinească voia duhului.

Sfântul Tihon de Zadonsk spunea că omul care ascultă de trup şi cugetă cele ale trupului este numit „om trupesc”; iar cine urmează duhului şi îşi supune trupul duhului este numit „om duhovnicesc”.

Cugetul trupesc înseamnă „mândrie, îngâmfare, iubire de plăceri, neînfrânare, desfrâu, necurăţie, iubire de argint, hoţie, cârtire, vorbire de rău, vrăjmăşie, certuri, ţinere de minte a răului, răzbunare şi celelalte, care se opun legii lui Dumnezeu”.

De cealaltă parte, cugetul duhovnicesc înseamnă „smerenie, înfrânare, curăţie, feciorie, răbdare, pace, blândeţe, neţinere de minte a răului şi celelalte, pe care le voieşte legea lui Dumnezeu”.

Omul trupesc are toată mintea şi intenţiile sale îndreptate numai spre dobândirea celor vremelnice. El îşi exercită profesia doar pentru câştigul trecător, iar dacă face ceva vrednic de laudă, o face pentru slavă deşartă și pentru a primi răsplata în veacul acesta.

Omul duhovnicesc tinde întotdeauna spre cele veşnice și se osteneşte spre slava lui Dumnezeu şi pentru folosul aproapelui. El aşteaptă răsplata pentru virtute de la Dumnezeu în veacul viitor și toată intenţia şi-o îndreaptă spre slava lui Dumnezeu, în nădejdea vieţii veşnice.

Omul trupesc se mândreşte înaintea tuturor, se pune deasupra tuturor şi pe toţi îi dispreţuieşte. El nu suferă să fie dispreţuit, huleşte pe cel ce îl huleşte, mustră pe cel ce îl mustră, cleveteşte pe cel ce îl cleveteşte şi urăşte pe cel ce îl urăşte.

Omul duhovnicesc se smereşte înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, primeşte ocara cu toată inima, rabdă când este prigonit, binecuvântează pe cel ce îl blestemă şi face bine celui ce îl urăşte.

Omul trupesc nu îl iubeşte nici pe cel apropiat al său, ţine minte răul şi caută să se răzbune chiar şi pentru cea mai mică jignire. El se poartă cu viclenie şi este linguşitor faţă de oricine; fură şi răpeşte avutul altuia, și mereu urmează înclinaţiilor şi poftelor lui necurate.

În schimb, omul duhovnicesc nici pe vrăjmaşi nu îi lipseşte de dragostea sa, se roagă pentru ei, trăiește în pace chiar și cu cei ce urăsc pacea, este sincer cu toți, şi din ceea ce este al său dă și celor nevoiaşi.

Omul trupesc este neîmpăcat cu sine, totdeauna îşi foloseşte raţiunea pentru câştigul său ori pentru nimicirea aproapelui. Din acest motiv, omul trupesc face mult rău societății, în vreme ce omul duhovnicesc depune toată strădania pentru zidirea sufletească a fraţilor săi și este folositor tuturor.

Omul trupesc socoteşte orice păcat a fi nimic. El îşi pune nădejdea în onoruri, în bogăţie, în puterea sa şi în protectorii săi, temându-se cel mai mult să nu piardă averile și poziția socială.

Omul duhovnicesc fuge, ca de şarpe, de orice păcat, chiar şi de cel mai mic, și îşi pune în fiece clipă nădejdea în ajutorul lui Dumnezeu şi în Pronia cea milostivă a Ziditorului său.

Omul trupesc nu voieşte să se despartă de această lume trecătoare, iar cel duhovnicesc cu bucurie doreşte să se dezlege de „legăturile trupului”.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2020

Vizualizari: 1947

Voteaza:

Omul trupesc si omul duhovnicesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact