Perioada Triodului - de la hrana trupeasca la cea duhovniceasca

Perioada Triodului - de la hrana trupeasca la cea duhovniceasca

Inainte de marea sarbatoare a invierii Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica a randuit o perioada specifica de pregatire, numita Triod si care consta din 10 saptamani de o treptata pocainta.

Incepem cu trei saptamani premergatoare Postului Pastelui: in prima este dezlegare la orice fel de mancare pentru intarirea trupului neputincios ca sa poata rezista postului mai aspru din aceasta perioada, urmand ca apoi sa lasam sec de carne, iar saptamana urmatoare de branza.

In a patra saptamana din Triod incepe Postul Pastelui, cu primele doua zile de ajunare, zile in care se pun bazele urcusului duhovnicesc spre inviere. Ajunarea se combina cu rugaciunea. Daca nu se oficiaza Sfanta Liturghie in aceste zile de ajunare, aratand ca noi nu suntem vrednici de a gusta din cina euharistica, cultul Bisericii nostre ne-a pregatit un program sustinut de pocainta prin citirea Canonului celui Mare al Sfantului Andrei Criteanul.

Randuiala manastireasca si a crestinilor ravnitori este ca in acest post sa nu se manance cu ulei decat sambata si duminica si cu prilejul altor sarbatori. De asemenea, dezlegarile la pesste sunt mai rare, putandu-se manca peste doar de Bunavestire si de Florii.

Cea mai aspra perioada a postului este in ultima saptamana, cea premergatoare Sfintei invieri, cunoscuta si sub numele de Saptamana Mare sau Saptamana Patimilor. in acea saptamana, vineri il vom vedea pe Hristos rastignit pe cruce dandu-si viata pentru pacatele omenirii. De aceea este din nou zi de ajunare si nu se face Sfanta Liturghie, pentru ca cei care nu mananca nimic, nu pot nici sa consume Sfanta impartasanie. Postul este total acum, rugaciunea mai intensa, iar pocainta cat se poate de sustinuta pentru ca in ziua mortii Domnului, noi, cei cu sufletul omorat de pacate, ne rugam la Dumnezeu ca sa nu cadem in aceleasi ispite ca vamesii si fariseii din vremea Mantuitorului si sa nu-L mai rastignim pentru a doua oara pe Hristos prin pacatele ce isi gasesc mereu gazda buna in sufletele noastre.

Cat timp Iisus este in groapa si se pregateste de inviere, ne pregatim si noi sa murim pacatului ca sa inviem impreuna cu El in noapte de Pasti, si sa-i ramanem slujitori vrednici tot timpul anului, luminati de harul invierii, care poate sterge orice urma de pacat din noi, daca-l primim cu inima buna si cu gand la impartia lui Dumnezeu.

Am mers pe drumul Triodului, raportandu-ne mai mult la mancare, stiind ca a manca este o necesitate biologica a omului, deci, cel mai simplu act al fiintei noastre. in prima saptamana mancam de toate, dar constiinta ne e incarcata de pacat. Apoi urmeaza restrictiile, iar la finalul Triodului ajungem sa mancam din ce in ce mai putin si mai saracacios, aratand prin aceasta randuiala, ca dorinta de a pacatui care creste in noi asemenea pantecelui imbuibat cu hrana, trebuie sa fie taiata prin post si rugaciune, ajungand la starea omului desavarsit, curatit de orice lucru al rautatii. Numai curatati de orice patima suntem chemati la o noua masa cereasca, masa bucuriei pregatita fiilor lui Dumnezeu, care nu mai simbolizeaza acum starea de pacat, ci starea de sfintenie, bogatia de slava impartiei Ceresti.

Daca tot ne este cea mai mare grija pe lumea asta mancarea, sa ne fie aceasta invatator si oridecateori ne apare in fata multa mancare sa stim ca la fel de multe sunt si pacatele noastre, iar atunci cand vine vremea postului, sa stim ca prin mancare mai saracaciosa ne cheama Dumnezeu spre o vietuire saraca in pacate, iar prin mancare putina, ne indeamna sa imputinam si pacatele noastre, lasand grijile lumesti pentru cea mai mare grija a nostra: mantuirea.

Sebastian Marin

Despre autor

Sebastian Marin Sebastian Marin

Colaborator
19 articole postate
Publica din 08 Septembrie 2009

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 5892

Voteaza:

Perioada Triodului - de la hrana trupeasca la cea duhovniceasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact