
Sfânta Scriptură este o colecţie de cărţi sfinte ce se adresează tuturor credincioşilor în scopul „dobândirii vieţii veşnice" (In 5,39). De aceea Biblia este cea mai citită carte din toată literatura lumii şi, tot din acest motiv, Sfânta Scriptură este cartea cea mai recomandată atât preoţilor cât şi credincioşilor, deoarece fiecare poate face din paginile ei o adevărată hrană spirituală. Foarte interesant de notat este faptul că, vorbind despre hrana sufletului, Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază că pasiunea pentru citirea dumnezeieştilor texte este adevărata hrană sufletească zilnică: „Precum hrana aceasta (trupească), noi o pretindem în fiecare zi, tot aşa trebuie ca şi cuvintele credinţei pururea să le cerem, pururea să ne hrănim cu ele, pururea să le păstrăm în noi, pururea să medităm asupra lor, căci ele nu sunt o hrană obişnuită"582. Cu alte cuvinte, se poate spune că, ceea ce este hrana pentru trup, aceea este învăţătura cuvintelor dumnezeieşti pentru suflet. Citirea Sfintei Scripturi este „o necesitate naturală a sufletului omenesc. Acesta, ca şi corpul, are nevoie de o hrană proprie fiinţei lui"583, căci „după cum trupul are nevoie de hrană perceptibilă prin simţuri, tot astfel sufletul are nevoie de un îndemn zilnic şi de hrană duhovnicească"584.
Dragostea pentru sfintele texte şi dorinţa de a le citi şi medita trădează de fapt un suflet iubitor de Dumnezeu şi sănătos din punct de vedere spiritual: „După cum foamea este o dovadă a sănătăţii trupului, tot astfel dragostea de cuvintele duhovniceşti este o dovadă a sănătăţii sufleteşti"585. Prin urmare, lipsa de interes pentru cuvintele sfinte înseamnă foame şi pieire spirituală: „Lectura Sfintei Scripturi este hrana sufletului, este podoaba şi siguranţa lui; dimpotrivă, a nu asculta citirea Sfintei Scripturi, înseamnă foame şi pieire"586.
In alte omilii, Sfântul Ioan aseamănă Sfânta Scriptură cu o pajişte duhovnicească, cu o grădină plină de felurite flori cu totul deosebite, iar citirea ei ca un paradis al bucuriei: „Sfânta Scriptură este o pajişte duhovnicească şi citirea ei este un paradis al bucuriei, iar paradisul bucuriei este mai bun decât celălalt paradis587; ca şi într-o grădină văd multe feluri de flori de ales; pretutindeni trandafiri, multe violete, nici puţini crini; dar oriunde, felurit fruct spiritual bogat semănat cu mult miros plăcut. Aşadar nu numai grădină, dar chiar paradis este citirea Sfintelor Scripturi: căci florile lor nu au numai singurul miros gol, ci fruct, care poate nutri inimile"588.
Deseori în omiliile sale, Sfântul Ioan Gură de Aur numeşte Sfintele Scripturi şi „leacuri duhovniceşti", care tămăduiesc păcatele sufletului omenesc. De asemenea medicamente avem nevoie pentru a vindeca păcatele săvârşite, cât şi pentru a împiedica săvârşirea eventualelor păcate viitoare.
Sfântul Ioan, adânc cunoscător al sufletului omenesc, găseşte în Sfânta Scriptură leacuri pentru tămăduirea tuturor bolilor sufleteşti. Cuvântările şi omiliile lui sunt presărate cu o sumedenie de norme, îndemnuri şi reguli clare şi precise, care vindecă orgoliul, senzualitatea, deznădejdea, dorinţa de înavuţire, nemilostivirea etc. In viziunea hrisostomică, Sfânta Scriptură oferă şi remediile corespunzătoare sufletelor bolnave de păcate şi patimi nenumărate. „Cuvintele dumnezeieşti sunt o comoară de diferite leacuri: dacă cineva are nevoie să stingă deznădejdea, să adoarmă o poftă, să calce în picioare dragostea de bani, să dispreţuiască durerea, să-i revină veselia, să-şi întărească veselia, să-şi întărească răbdarea, va găsi mare sprijin în ele"589.
Sfântul Ioan Gură de Aur îi prezintă pe autorii inspiraţi şi ca adevăraţi medici. Ei ştiu să stabilească cu înaltă înţelepciune diagnosticul şi să aplice cu multă pricepere medicamentul necesar; ştiu să înlocuiască dorinţele şi afectele imorale cu alte dorinţe şi afecte drepte şi nevinovate. Ei nu caută renume şi slavă personală; deşi diferiţi, nu sunt decât organele unui medic suprem, Iisus Hristos, Care vorbeşte prin gura lor590. De asemenea, „adevărata lectură smulge spinii păcatului, curăţă câmpul sufletului nostru, răspândeşte sămânţa evlaviei şi o face să răsară şi să crească până ce aduce roade desăvârşite"591. Accentuând foloasele religioase, morale şi sociale rezultate din această frumoasă îndeletnicire, Sfântul Ioan, adresând un apel stăruitor creştinilor să citească Sfânta Scriptură, spune: „Să ne apropiem deci cu dragoste de Cărţile Sfinte, că acest studiu perseverent risipeşte tristeţea, aduce bucurie, distruge viciul, înrădăcinează virtutea şi, în zgomotoasa vâltoare a activităţilor şi lucrărilor omeneşti, nu vă părăseşte în faţa valurilor acestei mări înfuriate. Valurile se desfac, iar voi plutiţi în pace, că aveţi cârmaci cunoaşterea dumnezeieştilor îndrumări, şi frământările lumii nu izbutesc să rupă cârma conducătoare"592.
Intr-unul dintre comentariile sale la cartea Facerea, Sfântul Ioan este convins că nu este patimă sufletească sau trupească, dintre cele care supără pe oameni, care să nu-şi poată găsi leacul în Sfânta Scriptură. Aceste leacuri ni le-a lăsat Stăpânul cel iubitor de oameni, Care ştia că „ni-i slabă voinţa, că alunecăm repede! De aceea ne-a lăsat mari leacuri: citirea din dumnezeieştile Scripturi, ca, luând din ele necontenit leacurile trebuitoare, să ne aprindem de râvnă, gândindu-ne la viaţa acelor mari şi minunaţi bărbaţi şi să nu părăsim virtutea, ci de păcat să fugim şi să facem totul ca să ajungem vrednici de acele bunătăţi nespuse"593.
Folosul despre care vorbeşte Sfântul Ioan este mare, câştigul este nemăsurat, căci aceste cărţi divine sunt o comoară cu tot felul de medicamente. „De vei cădea în oarecare ispite, aici vei găsi o mare mângâiere. De cumva vei cădea in păcate, tot în această carte sau în strâmtorare, uitându-te în această carte, vei vedea multe limanuri de scăpare. De eşti drept, multă siguranţă găseşti în ea, iar de eşti păcătos, multă mângâiere"594. Marele predicator ţine să sublinieze că Duhul Sfânt a făcut să ni se dea în scris cuvintele Domnului, pentru ca, „luând din Scripturi leacuri împotriva patimilor noastre, să putem scăpa de pedeapsa ce atârnă deasupra capetelor noastre"595.
Prin multa cugetare asupra dumnezeieştilor Scripturi, se poate opri orice atac al vicleanului demon. „Când ne vede că studiem mult cărţile duhovniceşti, nu numai că nu ne atacă, dar nici nu îndrăzneşte să cate la noi, pentru că ştie că încercarea lui e zadarnică şi că îndrăzneala se întoarce pe capul lui"596.
Pr. cercet. dr. Liviu Petcu
Fragment din cartea "Nestemate ale învăţăturilor Sfinţilor Părinţi. Studii de Teologie Patristică ", Editura Doxologia
Cumpara cartea "Nestemate ale învăţăturilor Sfinţilor Părinţi. Studii de Teologie Patristică"
Note:
582 PG LXII, col. 559.
583 Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilia XI la Facere, în PG LIII, col. 90 la Iustin Moisescu, Candela..., p. 226.
584 Idem, Omilia 8 la Facere, în PG LIII, col. 90.
585 Idem, Omilia 2 la Isaia, 1, în PG LVI, col. 107.
586 Idem, Omilia 2 la Matei, 6, în PG LVII, col. 31.
587 Idem, Despre folosul citirii Sfintei Scripturi, I, în PG LI, col. 87.
588 Idem, Primele patru omilii despre statui..., omilia I, p. 8.
589 Idem, Omilia 37 la Ioan, 1, în PG LIX, col. 207.
590 Idem, Omilii la Matei, LXXIV, 4, în PG LVIII, col. 684-685 la Arhim. Veniamin Micle, op. cit., p. 288.
591 Idem, Omilia a 11-a asupra omului devenit bogat, în PG XLVII, col. 982 la Arhim. Veniamin Micle, op. cit., p. 288.
592 Idem, Omilia Il-a despre Eutropiu, 1, în PG LII, col. 513-514 la Arhim. Veniamin Micle, op. cit., p. 288.
593 Omilii la Facere, omilia XXIX, I, în op. cit., voi. 21, p. 363 şi Omilii la Facere
594 Omilii la Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel, omilia XVIII, traducere de P.S. Teodosie Atanasiu, revizuită şi îngrijită de Cezar Păvălaşcu şi Cristina Untea, Editura Christiana, Bucureşti, 2005, p. 506.
595 Omilii la săracul Lazăr, cuvântul VII, în vol. Omilii la săracul Lazăr. Despre soartă şi Providenţă..., p. 155.
596 Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Facere..., omilia XXXVII, I, p. 41.
-
Necesitatea prezentei Sfintei Traditii alaturi de Sfanta Scriptura
Publicat in : Revelatia -
Sensul cuvantului "credincios" in Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.