Recenzie: Biserica si Statul - doua studii - Ionut - Gabriel Corduneanu

Recenzie: Biserica si Statul - doua studii - Ionut - Gabriel Corduneanu Mareste imaginea.

Recenzie: "Biserica si Statul - doua studii", autor Ionut - Gabriel Corduneanu, Editura Evloghia, Bucuresti, 212 pagini.

Volumul de fata alcatuieste in mare masura rezultatul cercetarilor si a studiilor autorului din ultimii cinci ani, studii ce prezinta regimul si statutul cultelor din Romania si din Europa, in epoca post moderna si contemporana. Studiile din aceasta lucrare cuprind o gama consistenta de intrebari ce au reclamat raspunsuri cat mai clare, de asemenea au enuntat faptul ca in Romania au loc mutatii cu consecinte neprevazute, ce ne vor afecta pe o perioada indelungata de timp, toate acestea determinand cautarea unor solutii atat in propria istorie si traditie a poporului nostru, cat si in experienta altor state europene. In ultima perioada de timp au aparut cateva lucrari remarcabile cu privire la relatia Stat – Biserica, mai cu seama la cea din timpul regimului comunist de la noi, dintre anii 1945 – 1989, si aici ma gandesc in mod concret, la colectia „Biblioteca de istorie” a Editurii „Nemira” in care au aparut nu demult, volumele intitulate „Ortodoxie si putere politica in Romania contemporana” – lucrare elaborata de George Enache precum si „Partidul, Securitatea si Cultele” – 1945 – 1989, volum coordonat de Adrian Nicolae Petcu.

Lucrarea de fata, care se raporteaza si la aceasta perioada, arata in primul rand procesul de formare a autorului in domeniul relatiilor stat – culte, bazata pe o documentare vasta, profunda, domeniu spre care a fost condus de dubla sa formatie – de jurist si teolog, desfasurandu-si activitatea in materie, din anul 2001 ca jurist la Arhiepiscopia Bucurestilor pana in anul 2007, iar din anul 2005 a detinut, in paralel, si functia de consilier la Secretariatul de Stat pentru Culte din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor, tot pana in iarna anului 2007, cand a devenit Preot Slujitor la Biserica „Sfantul Spiridon Nou” din Bucuresti – Paraclis Patriarhal, iar din anul 2009 este Vicar Administrativ Patriarhal.

Observam faptul ca aceasta lucrare prezinta in general fapte, situatii, repere legislative, cu alte cuvinte, situatii concrete, practice si tehnice.

Autorul are desigur, si propriile concluzii, numai ca principalele materiale ce formeaza volumul sunt inspirate dintr-o bibliografie atent studiata, lucrarea rezultata fiind creata in cadrul si pentrul mediul academic – universitar, constituind teza de licenta, respectiv cea de disertatie, avand urmatorul cuprins: - Primul studiu intitulat „Limitele Autonomiei Bisericii fata de Stat in Romania” are trei capitole cuprinzand urmatoarele teme: - Preliminarii; Despre Stat si Biserica in general; Atitudinea Bisericii fata de puterea statala in Sfanta Scriptura, canoane si la Sfintii Parinti; Pozitia Statului fata de Biserica in Rasarit. De la persecutii si victoria crestinismului pana in pragul epocii moderne; Evolutia legislatiei privitoare la Biserica Ortodoxa Romana in epoca moderna si contemporana; Personalitatea juridica a Bisericii; Distrugerea relatiei traditionale intre Stat si Biserica in Romania (1859 – 1918); Contextul istoric in care au fost adoptate Statutele Bisericii Ortodoxe din anii 1869, 1925 si 1949; Autonomia si limitele ei; Despre autonomie in general; Continutul autonomiei; In loc de concluzii; Raportul Stat – Biserica in Romania dupa anul 1989. Al doilea studiu, intitulat „Scurta privire asupra Regimului Cultelor din Romania in perspectiva integrarii europene” cuprinde urmatoarele titluri: Scurte consideratii introductive; Date sociologice; Scurta privire istorica; Regimul actual al Cultelor in Romania; Principii fundamentale ale relatiei stat – culte in Romania; Personalitatea juridica a cultelor; Sursele de finantare a cultelor; Biserica si domeniul invatamantului; Asistenta religioasa in institutiile publice; Statutul juridic al clerului si monahilor; Cultele si dreptul familiei; Concluzii si Anexa.

Traim cu speranta ca aceste materiale vor constitui un bogat suport informativ pentru cei interesati de acest segment a socialului si, totodata, al eclesiei, fiindca atat Statul cat si Biserica pot fi definite drept comunitati de persoane, ambele fiind numite de catre specialisti (canonisti si juristi) institutii, asezaminte ori societati, iar problema relatiilor dintre aceste doua comunitati a fost dezbatuta inca din momemntul intalnirii lor in istoria mantuirii, iar solutiile care au guvernat aceste relatii au oscilat si au variat in timp – dupa cum declara si recunoaste chiar autorul. In alta ordine de idei, Statul va simti permanent nevoia, pentru coercitia pe care o exercita in numele suveranitatii, de justificari transcendente. De fapt, s-a recunoscut mereu pe sine ca fiind doar un instrument material, avand insa temelie si scopuri spirituale.

Lucrarea de fata urmareste sa trateze, in cele doua studii ale sale, atat cat ii sta in putinta, modul in care au interactionat si intereactioneaza in istoria ultimilor 150 de ani la noi in tara, Statul si Biserica, caci Statul, in virtutea suveranitatii sale, a legiferat si in sfera bisericescului, iar aceste legi arata cel mai limpede, la nivel indeologic si de intentie, modul in care Statul Roman a vazut aceasta relatie, dincolo de subiectivitatile si obiectiile diferitelor persoane aflate in diferite structuri si functii de conducere si care au putut nuanta, pozitiv sau negativ din perspectiva Bisericii, relatia statului cu aceasta.

In cel de-al doilea studiu se urmareste cautarea si gasirea punctelor comune intre regimul constitutional al cultelor in diverse state europene, dar evidentiata si dorinta cunoasterii reciproce a acestor tari si a cultelor din ele, cat si intelegerea particularitatilor doctrinare, sociale si istorice. Ca model de lucru, in functie de care a fost elaborat si structurat continutul acestei lucrari, este un amplu studiu realizat de catre autori din diverse tari membre ale Uniunii Europene sub tutela Consortiului European pentru studiul relatiilor Biserica – Stat. Studiul cu pricina se intituleaza „Stat si Biserici in Uniunea Europeana”, avand coordonator pe prof. Dr. Gerhard Robbers, si a aparut in anul anul 1997 la Editura „Nomos Verlagsgesellschaft” din Baden – Baden, Germania, fiind pana in prezent publicat in limbile engleza, germana, spaniola si italiana, iar a doua editie a aparut in anul 2005.

Cu privire la continutul juridic si legislativ al cartii, sunt invocate izvoarele actuale de drept care reglementeaza raportul stat – culte, pornindu-se de la premizele constitutionale si analizandu-se diversele legi privitoare la regimul general al cultelor sau la anumite culte, in particular, iar in paralel au fost creionate si principiile directoare ale politicii fata de culte a statului respectiv. Despre legea privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor din Romania, autorul nu pomeneste deoarece la momentul respectiv se afla in plina dezbatere in camerele Parlamentului, lege care ulterior a fost adoptata, promulgata si publicata in Monitorul Oficial din 08.01.2007 cu nr. 489/2006, un instrument de lucru imperios necesar deoarece problematica relatiilor stat – culte este una in continua miscare, drept pentru care trebuiesc stabilite niste coordonate foarte clare precum si niste repere legislative cat mai bine fundamentate.

In incheiere, apreciem aceasta aparitie editoriala ca fiind una foarte binevenita si cat se poate de eficienta pentru studiul comparativ al relatiei stat – culte in aceasta zona a Europei. Ideologia comuna acestor state in ultima jumatate de secol ofera niste trasaturi comune si pentru viitor si creeaza premisele unor solutii consistente si punctuale, dintre cele mai apropiate, iar pe linia traditiei eclesiologice se cauta un loc pentru credinta (sau credintele) lor intr-un spatiu public cat mai bine definit dar care este tot mai secularizat, cu alte cuvinte este cautata metoda (ori metodele) prin care fiecare dintre noi poate adopta o atitudine, ca membru marturisitor al Bisericii, in societatea noastra polivalenta, pluriculturala, multietnica si pluriconfesionala, prin care se vrea a se ajunge la o simfonie si la o armonie!.

.

Pe aceeaşi temă

02 August 2012