Rugaciunea si cunoasterea de sine

Rugaciunea si cunoasterea de sine

Rugăciunea spune multe despre starea noastră interioară. În primul rând, modul în care ne rugăm arată cum ne raportăm la Dumnezeu: doar ca să cerem și să obținem ceva sau pentru că ne este dor de Persoana lui Dumnezeu.

De multe ori nu știm ce cerem și nici nu ne interesează cele pe care le cerem de la Dumnezeu.

Dacă ne-ar interesa, atunci rugăciunea ar fi unită cu faptele. Adică, nu e normal să cer ajutor de la Dumnezeu, câtă vreme rămân nepăsător la nevoile aproapelui sau păcătuiesc cu știință, lăsându-mă biruit de ispite fără luptă.

Ar fi o impietate, o „ispitire” a lui Dumnezeu să-I cer să mă izbăvească de o patimă, din moment ce mă „îndulcesc” cu ea și nu vreau să renunț la acel viciu.

Atunci, cu ce îndrăzneală să mă rog pentru un bețiv, când eu sunt bețiv, pentru un curvar, când eu sunt un preacurvar...?

Ne plângem mereu că nu avem timp să ne rugăm sau că e greu să fii concentrat la rugăciune. Dar nimeni nu a spus vreodată că a te ruga cu atenție și din inimă e o lucrare ușoară, mai ales în vremurile pe care le trăim.

Lucrarea rugăciunii înseamnă osteneală, perseverență, răbdare și smerenie. De restul se ocupă Dumnezeu.

E greu să ții un canon de rugăciune, mai importantă este „rânduiala” inimii, să avem conștiința că suntem în Dumnezeu, că harul Sfântului Duh este pretutindeni, și să luptăm „până la sânge” cu păcatele.

Atunci va veni, de la sine, și dorința de a ne ruga mai mult, expresia firească a dorului de Dumnezeu, care nu se reduce doar la „a cere”, ci mai cu seamă la „a te dărui”.

Să nu uităm că sufletul care Îl slăvește pe Dumnezeu neîncetat, pentru cele bune și pentru cele „rele”, acela este nedespărțit de Dumnezeu.

De aceea, rugăciunea vorbește și despre „felul” în care iubim pe aproapele nostru: ca pe o persoană sau ca pe un „obiect” de care ne folosim și pe care, după ce l-am „uzat”, îl aruncăm la gunoi, ca „expirat”.

Când iubești o persoană, te gândești zi și noapte la ea, te rogi pentru ea și faci tot ceea ce-ți stă în putere ca să-i fie bine.

Aceasta este rugăciunea neîncetată: să tânjim după Dumnezeu cu evlavie și dragoste, să avem credință și nădejde în El orice ni s-ar întâmpla.

Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă să ne rugăm neîncetat, adică să ne gândim la Dumnezeu în toată vremea, în tot locul și în toate lucrările noastre.

Stă în puterea oricărui om de a chema în rugăciune stăruitoare Numele lui Iisus. De aceea e bine să ne obișnuim să chemăm Numele Domnului „mai mult decât respirația, în tot timpul, în tot locul, în orice împrejurare” (Sf. Petru Damaschinul).

În felul acesta, inima învață să se roage și poate oricând să cheme Numele lui Iisus, fără să fie împiedecată de vreo ocupație trupească ori intelectuală, sau de zgomotele din exterior.

Și asta, deoarece cugetul lăuntric, ca „respirație a sufletului”, nu depinde de nimic ci este liber de orice determinare și constrângere.

În orice clipă inima duhovnicească poate fi trezită și îndreptată spre rugăciune, iar limba poate tainic și fără să scoată vreun sunet, să facă rugăciunea în prezența altor persoane și în timpul a tot felul de ocupații.

Ce înseamnă să ne rugăm neîncetat? Înseamnă să ne îndreptăm mintea spre Dumnezeu, să umblăm în prezența Lui, să trezim în noi dragostea de Dumnezeu și de aproapele, să legăm Numele Domnului de răsuflarea și de bătăile inimii noastre.

Doar rugăciunea de toată vremea este folositoare pentru paza minții, pentru curățirea simțurilor și a inimii, pentru desăvârșirea rugăciunii lăuntrice.

Fără îndoială, cantitatea rugăciunii depinde de voința noastră, însă curăția, râvna și desăvârșirea rugăciunii sunt daruri ale harului Sfântului Duh.

Îndemnul Sfântului Apostol Pavel, de a ne ruga neîncetat (I Tesaloniceni 5, 17), se adresează oricărui creștin, indiferent de ocupația lui în lume.

Pentru că rugăciunea lui Iisus nu pretinde vreo cunoaștere specială ori o pregătire complicată, doar credință, smerenie și dorința sinceră de a lepăda „lanțurile” păcatelor și de a fi liberi împreună cu Dumnezeu.

Este o rugăciune care nu ține cont nici de timp, nici de loc, nici de „vârsta duhovnicească”, și care își trage „puterea” din Sfintele Taine ale Bisericii și din slujirea nefățarnică a aproapelui.

Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi, păcătoșii!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

17 Decembrie 2021

Vizualizari: 1325

Voteaza:

Rugaciunea si cunoasterea de sine 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact