Rugaciunea si cunoasterea de sine

Rugaciunea si cunoasterea de sine

Rugăciunea spune multe despre starea noastră interioară. În primul rând, modul în care ne rugăm arată cum ne raportăm la Dumnezeu: doar ca să cerem și să obținem ceva sau pentru că ne este dor de Persoana lui Dumnezeu.

De multe ori nu știm ce cerem și nici nu ne interesează cele pe care le cerem de la Dumnezeu.

Dacă ne-ar interesa, atunci rugăciunea ar fi unită cu faptele. Adică, nu e normal să cer ajutor de la Dumnezeu, câtă vreme rămân nepăsător la nevoile aproapelui sau păcătuiesc cu știință, lăsându-mă biruit de ispite fără luptă.

Ar fi o impietate, o „ispitire” a lui Dumnezeu să-I cer să mă izbăvească de o patimă, din moment ce mă „îndulcesc” cu ea și nu vreau să renunț la acel viciu.

Atunci, cu ce îndrăzneală să mă rog pentru un bețiv, când eu sunt bețiv, pentru un curvar, când eu sunt un preacurvar...?

Ne plângem mereu că nu avem timp să ne rugăm sau că e greu să fii concentrat la rugăciune. Dar nimeni nu a spus vreodată că a te ruga cu atenție și din inimă e o lucrare ușoară, mai ales în vremurile pe care le trăim.

Lucrarea rugăciunii înseamnă osteneală, perseverență, răbdare și smerenie. De restul se ocupă Dumnezeu.

E greu să ții un canon de rugăciune, mai importantă este „rânduiala” inimii, să avem conștiința că suntem în Dumnezeu, că harul Sfântului Duh este pretutindeni, și să luptăm „până la sânge” cu păcatele.

Atunci va veni, de la sine, și dorința de a ne ruga mai mult, expresia firească a dorului de Dumnezeu, care nu se reduce doar la „a cere”, ci mai cu seamă la „a te dărui”.

Să nu uităm că sufletul care Îl slăvește pe Dumnezeu neîncetat, pentru cele bune și pentru cele „rele”, acela este nedespărțit de Dumnezeu.

De aceea, rugăciunea vorbește și despre „felul” în care iubim pe aproapele nostru: ca pe o persoană sau ca pe un „obiect” de care ne folosim și pe care, după ce l-am „uzat”, îl aruncăm la gunoi, ca „expirat”.

Când iubești o persoană, te gândești zi și noapte la ea, te rogi pentru ea și faci tot ceea ce-ți stă în putere ca să-i fie bine.

Aceasta este rugăciunea neîncetată: să tânjim după Dumnezeu cu evlavie și dragoste, să avem credință și nădejde în El orice ni s-ar întâmpla.

Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă să ne rugăm neîncetat, adică să ne gândim la Dumnezeu în toată vremea, în tot locul și în toate lucrările noastre.

Stă în puterea oricărui om de a chema în rugăciune stăruitoare Numele lui Iisus. De aceea e bine să ne obișnuim să chemăm Numele Domnului „mai mult decât respirația, în tot timpul, în tot locul, în orice împrejurare” (Sf. Petru Damaschinul).

În felul acesta, inima învață să se roage și poate oricând să cheme Numele lui Iisus, fără să fie împiedecată de vreo ocupație trupească ori intelectuală, sau de zgomotele din exterior.

Și asta, deoarece cugetul lăuntric, ca „respirație a sufletului”, nu depinde de nimic ci este liber de orice determinare și constrângere.

În orice clipă inima duhovnicească poate fi trezită și îndreptată spre rugăciune, iar limba poate tainic și fără să scoată vreun sunet, să facă rugăciunea în prezența altor persoane și în timpul a tot felul de ocupații.

Ce înseamnă să ne rugăm neîncetat? Înseamnă să ne îndreptăm mintea spre Dumnezeu, să umblăm în prezența Lui, să trezim în noi dragostea de Dumnezeu și de aproapele, să legăm Numele Domnului de răsuflarea și de bătăile inimii noastre.

Doar rugăciunea de toată vremea este folositoare pentru paza minții, pentru curățirea simțurilor și a inimii, pentru desăvârșirea rugăciunii lăuntrice.

Fără îndoială, cantitatea rugăciunii depinde de voința noastră, însă curăția, râvna și desăvârșirea rugăciunii sunt daruri ale harului Sfântului Duh.

Îndemnul Sfântului Apostol Pavel, de a ne ruga neîncetat (I Tesaloniceni 5, 17), se adresează oricărui creștin, indiferent de ocupația lui în lume.

Pentru că rugăciunea lui Iisus nu pretinde vreo cunoaștere specială ori o pregătire complicată, doar credință, smerenie și dorința sinceră de a lepăda „lanțurile” păcatelor și de a fi liberi împreună cu Dumnezeu.

Este o rugăciune care nu ține cont nici de timp, nici de loc, nici de „vârsta duhovnicească”, și care își trage „puterea” din Sfintele Taine ale Bisericii și din slujirea nefățarnică a aproapelui.

Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi, păcătoșii!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

17 Decembrie 2021

Vizualizari: 1351

Voteaza:

Rugaciunea si cunoasterea de sine 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact