Rugaciunea improvizata

Rugaciunea improvizata

De ce oare au condamnat unii rugăciunea improvizată sub pretextul că este de tip protestant?

Nu au condamnat rugăciunea improvizată, în afara câtorva naivi, ci folosirea ei fără temei în detrimentul slujbei sau al Rugăciunii lui Iisus. „Tatăl nostru" este o rugăciune improvizată de Hristos. Toate textele noastre bisericeşti sunt pline de rugăciuni improvizate. Sfântul Nicodim, Sfântul Simeon Noul Teolog, Sfântul Isaac Sirul, Sfântul Augustin, toţi sfinţii au în scrierile lor rugăciuni improvizate, chiar şi în omiliile lor. Sfântul Ioan Gură de Aur este uimitor, nici nu pot fi numărate rugăciunile sale improvizate.
Par chiar şi „anaforaua" Dumnezeieştii Liturghii era, la început, improvizată. Exista o rânduială, luată din cea a sinagogii, ne care episcopul sau preoţii o dezvoltau adăugând propriile lor rugăciuni. Fiecare adăuga în mod potrivit cu cultura sa, cu duhovnicia sa, cu constituţia sa lăuntrică. Şi Apostolul Pavel, când i-a chemat în Milet pe preoţii din Efes ca să-şi ia rămas bun, le-a spus să îngenuncheze, iar el s-a rugat (cf. EA. 20, 17). Rugăciunea lui era una improvizată. O rugăciune improvizată poate să facă orice inimă.

Dacă îl întrebai pe Papa-Efrem Katunakiotul cum să faci Rugăciunea lui Iisus, ţi-ar fi spus să faci mai întâi propria ta rugăciune în inimă, să-ţi deschizi inima, să vorbeşti cu multă dulceaţă cu Hristos, cu Maica Domnului - „Măicuţa" noastră, după cum o numea el - şi apoi să începi Rugăciunea. Toţi vorbesc cu Hristos folosind cuvintele lor, potrivit cu constituţia lor lăuntrică şi cu inima lor. Nu-i poţi lipsi de asta. Dar nu putem să absolutizăm rugăciunea improvizată, pentru că adunarea credincioşilor se roagă cu cuvinte care se înalţă „cu o gură şi cu o inimă", adică cu aceleaşi cuvinte. Din clipa în care Biserica noastră a introdus în mod corect mijloace teologice, pedagogice şi duhovniceşti pentru a ajunge în cer, adică rugăciunea săvârşită cu aceleaşi cuvinte, nu putem decât să-i dăm întâietate. Pe de altă parte, adunarea de slujbă are primul cuvânt înaintea lui Dumnezeu, şi nu prezenţa fiecăruia dintre credincioşi.

Prin urmare, avem, pe de-o parte, rugăciunile slujbelor, iar pe de altă parte - am spune - „rugăciunea liturgică a lui Iisus", rostită de o persoană care se roagă în numele Bisericii. De aceea nu spunem niciodată „Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-ne!", ci „miluieşte-mă", pentru că o spun ca mădular al Bisericii. Aceasta înseamnă că, în clipa în care mă rog cu Rugăciunea lui Iisus, toate mădularele coexistă în mine. Nu se poate concepe rugăciune şi isihie, viaţă pustnicească şi ascetică, dacă nu am dobândit un caracter universal, dacă nu am depăşit hotarele însingurării, daca nu m-am lărgit, aşa încât să încapă în mine întreaga lume, asa cum au fost Apostolul Pavel, Sfântul Ioan Gură de Aur şi toţi Părinţii. Când se întâmplă aceasta, atunci pot să mă rog cu propriile mele cuvinte. Prin urmare, slujba de la biserică are întâietate, apoi urmează „rugăciunea liturgică a lui Iisus", iar la urmă, rugăciunea improvizată - cuvinte ale inimii noastre, pe care nu încape nicio îndoială că Dumnezeu le aude.

Prin urmare, se împotrivesc rugăciunii improvizate toţi câţi au avut experienţa distrugerii cultului şi lipsa Rugăciunii lui Iisus. Dar, ca să spunem adevărul, rugăciunea aceasta improvizată este, de obicei, expresia simţămintelor noastre, a trebuinţelor noastre, a problemelor noastre, a bucuriei noastre, a întristării noastre. Desigur, Dumnezeu le primeşte pe toate, chiar şi fărâmiturile. Papa-Efrem, despre care am mai amintit, se ruga şi cu propriile sale cuvinte. Cu toate acestea, avea întotdeauna echilibru în viaţă, pentru că îşi pusese ca principiu ascultarea, care întotdeauna este dificilă. Ajunsese duhovniceste la hotarele martiriului. Papa-Efrem este şi un martir, şi un cuvios. A găsit drumul uşor al sfinţeniei şi al nesfârşitei desăvârşiri prin ascultare, şi de aceea n-a căzut în extreme.

In extreme cad cei cu voie proprie, care nu acceptă un sfat de la celălalt. Ei vor ca celălalt să fie suveran, sfânt sau să li se fi descoperit de către Dumnezeu că trebuie să-l asculte pe acela. Cei cu voie proprie sunt idioritmici, îşi trăiesc propriul lor eu, propria lor dreptate. Au bucurie, mulţumire, reuşite, lacrimi, schimbări, se spovedesc, dar acestea nu îi conduc la sfinţenie. Se cere o luptă dusă până egoul va muri, ca să poţi spune: „Eu nu mai exist, voi face ce-mi spune celălalt." Atunci te arunci în adâncul milei dumnezeieşti, şi Dumnezeu poate să te spele cu harul Lui. Atunci poţi să ai din abundenţă darurile dumnezeieşti. Papa-Efrem a găsit, încă de la început, busola şi a păstrat-o. Viaţa lui este uimitoare. Pe când era în ascultare, era totodată şi martir, având şi mărturiile simţite ale Sfântului Duh. Simţea că rugăciunea lui urcă mai sus de nori, se afla pe sine în mijlocul Agerilor. Ca martir, nu avea niciun fel de afecţiune omenească. A trăit o viaţă pe care nimeni dintre noi nu şi-o poate închipui, nici n-ar putea s-o rabde, fie şi pentru un minut. Şi totuşi, Papa-Efrem a răbdat-o întreaga viaţă. Datorită ascultării sale dure, rugăciunea îi cobora în inimă, se spunea repede, înainta şi ajungea la cer.

Numai omul însuşi se poate nedreptăţi pe el şi să cadă din locul său. însă Dumnezeu nu leapădă pe nimeni, nu nedreptăţeşte pe nimeni, nu trage în jos pe nimeni. Dumnezeu numai înalţă. S-a coborât în cele mai de jos ale iadului, ca să ne înalţe sus în cer, iar cele pe care ni le-a dat, nu le mai ia înapoi.

Dar dincolo de acestea, idioritmicii, cei care-şi aranjează singuri situaţiile - citesc despre cutare sfânt, şi îl imită; citesc despre un altul, şi pe acesta îl urmează - oamenii care se conduc pe ei înşişi cad, în general, în extreme. Insă, cu cât omul îşi începe viaţa cu extreme, cu atât mai jos cade. Şi este un semn de întrebare dacă la sfârşitul vieţii sale va putea atinge echilibrul, pentru că egoul se fortifică prin idioritmie şi nu acceptă uşor să se plece. Este o problemă dacă omul acesta va putea, până în ceasul morţii, să ajungă la măsura pe care ar fi putut-o atinge de mic copil dacă s-ar fi predat unui Stareţ.

Când cineva începe cu extremele, de exemplu: „O să mănânc numai două smochine!" - o să mănânce, apoi, o sută. Sau: „O să dorm numai trei ore!" - apoi se va îmbolnăvi şi va dormi nouă ore, în timp ce ceilalţi dorm şase. De ce? Pentru că nu a început în mod firesc, de la şapte, la şase ore, la cinci, la patru, la trei. Atunci va putea să doarmă chiar şi două ore şi să nu simtă nevoia de mai mult somn. Oamenii bolnavi dorm două ore din douăzeci şi patru, şi „trăiesc şi împărătesc". Omul are putere, mai ales când este condus de puteri duhovniceşti.

Cineva cere binecuvântare să nu mănânce seara. Eu, ca Stareţ, voi încerca să-l temperez. Dacă el insistă în idioritmia lui, în egoismul lui, în cazul în care stărui şi eu, voi ajunge să mă cert pe cuvinte. Trebuie ca unul dintre noi doi să dea înapoi. Pentru că el nu dă, o să dau eu. Dând eu înapoi, el va zice că „mulţi au postit câte 40 de zile, eu voi posti 50 de zile". Astfel, va muri fără să simtă nicio bucurie duhovnicească sau va pleca din mănăstire. De aceea Marele Antonie spune: cu măsură. E nevoie de acel „metron ariston". „Nu muta hotarele cele veşnice pe care le-au pus părinţii tăi" (Pilde 22, 28), zice Sfânta Scriptură.

Vine cineva la mănăstire, şi îndată se şi gândeşte când va ajunge monah şi când o să-l trimită Stareţul să trăiască sus, pe Athos, ca pustnic. Omul acesta se va irosi fără rost. Fie va pleca în lume, fie nu-şi va găsi niciun echilibru. Numai cu măsură poate cineva să înainteze. Atunci şi Dumnezeu îl va ajuta, şi plutirea îi va fi către cer.


ARHIMANDRIT EMILIANOS SIMONOPETRITUL
TÂLCUIRE LA CANOANELE MARELUI ANTONIE

Talcuiri la canoanele monahale ale sfinților Antonie, Augustin și Macarie - necartonata, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Talcuiri la canoanele monahale ale sfinților Antonie, Augustin și Macarie"

Pe aceeaşi temă

27 August 2015

Vizualizari: 3828

Voteaza:

Rugaciunea improvizata 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • rosu costelPostat la 2022-12-09 13:15

    Recomand rugaciunea personala..cu propriile voastre cuvinte si nu poeziile altora..Si fara linguseli inutile,laude de care Dumnezeu nu are nevoie si tamaieri ridicole..Folositi cuvinte simple..Doamne-ajuta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact