Rusia si obsesia sfarsitului

Rusia si obsesia sfarsitului

In volumul „Ideea rusă”, filosoful Nikolai Berdiaev identifică două mituri care marchează viaţa popoarelor: mitul originii, respectiv mitul sfârşitului sau mitul eshatologic. Acesta din urmă este predominant la poporul rus. Tot Berdiaev mai notează, în acelaşi volum că, dacă „sufletul viril” a apărut în Occident, sufletul rus este feminin, „el cere totul sau nimic, dispoziţia sa este când apocaliptică, când nihilistă; prin urmare, el este incapabil să construiască un regn intermediar, al civilizaţiei”. Serghei Bulgakov identifică şi un alt motiv care ar explica eshatologismul rus, anume acea concepţie că scopul istoriei este de a depăşi istoria şi, ca atare, eşecurile istorice „sunt binefăcătoare, pentru că ele îl vindecă pe om de ispita de a adora umanitatea, naţiunea sau lumea, şi de a crede în progresul umanităţii, al cărui motor nu este nici iubirea, nici evlavia, ci visul trufaş al unui paradis pământesc”. Nu în ultimul rând, poziţionarea eshatologică a rusului este şi o consecinţă a credinţei sale creştine, conform căreia Adevărul este o persoană, Iisus Hristos, iar cunoaşterea adevărului nu este decât vederea „faţă către faţă" cu un Dumnezeu personal.

Având o deosebită aplecare spre cunoaşterea spiritualităţii ruseşti, pe care a surprins-o în scrierile sale până la nivelul unor detalii de mare rafinament conceptual, teologul occidental Tomáš Špidlík (1919-2010) identifică mai multe tipuri de eshatologism care îi sunt specifice acestui spaţiu cultural, după cum urmează:

1) Eshatologismul catastrofic este corelat cu semnele sfârşitului lumii prezentate în Scripturi şi care păreau a se împlini la anumite momente zbuciumate din istoria poporului rus, cum ar fi invaziile mongole sau sfârşitul imperiului ţarist şi instaurarea bolşevismului. Strigătul lui Konstantin Leontiev, „Antihristul e aproape!”, nu este o excepţie, ci un strigăt al celor pentru care sfârşitul apocaliptic este iminent, fără însă a valoriza pozitiv, din perspectiva mântuirii lumii, aceste catastrofe reale sau anunţate.

2) Eshatologismul utopic este reversul eshatologismului catastrofic, utopiştii sperând într-o mântuire a lumii în timp. Cel mai frapant exemplu de eshatologism utopic este marxismul (cu varianta sa tragică, bolşevismul lui V.I. Lenin).

3) Eshatologismul restaurator. Această concepţie de sorginte origenistă, care imaginează un sfârşit în care şi cei buni şi cei răi vor fi mântuiţi prin mila şi iconomia divină, se regăseşte sub forme rafinate în operele lui Berdiaev sau Florenski. Pentru Paul Evdokimov, acest tip de eshatologie „permite perceperea mistică a lucrurilor prime şi ultime, şi presupune o anumită imanenţă a Raiului şi a Împărăţiei lui Dumnezeu”. În teologia creştină, ea se regăseşte în problema apocatastazei.

4) Eshatologismul progresiv. Condamnând aşteptarea pasivă a Împărăţiei lui Dumnezeu, eshatologismul progresiv sau creativ consideră că „dacă poporul creştin se uneşte pentru a triumfa în comun asupra morţii şi a înfăptui învierea generală, sfârşitul fatal al lumii, apariţia lui Antihrist, Judecata de Apoi şi iadul vor putea fi evitate. Atunci umanitatea va trece direct în viaţa veşnică”. Aceste idei se regăsesc în proiectul spiritual al lui Nikolai Feodorov, pentru care filosofia trebuie să fie activă, nu contemplativă, lumea nefiind subiect de reflecţie, ci câmp de acţiune.

5) Eshatologismul anamnetic. Acest tip de eshatologie încearcă să rezolve antinomia timp-veşnicie pe cale metalogică, spirituală. În anamneza euharistică şi în „veşnica pomenire” se regăsesc nu doar trecutul, ci şi viitorul. Expresia „timp veşnic” nu este doar o expresie paradoxală, ci însăşi esenţa ritualului liturgic: „Timpul liturgic e deja veşnicie, iar spaţiul orientat liturgic e deja Răsăritul Împărăţiei” (Evdokimov). Memoria este depozitarul amintirilor noastre despre cei răposaţi, însă ceea ce dă viaţă acestor amintiri este iubirea. Această iubire este puntea dintre timp şi veşnicie, dintre om şi Dumnezeu. De unde şi convingerea lui Dostoievski că, deoarece Dumnezeu există, şi omul este nemuritor, Dumnezeu dorind, în mod necesar, să menţină aprinsă flacăra iubirii care se aprinde pentru El în inimile noastre.

6) Eshatologismul pre-participant. Sursa acestuia se află tot în spaţiul liturgic, care consacră prezenţa Împărăţiei lui Dumnezeu care „s-a dat deja, deşi urmează să vină”. Această raportare antinomică asupra creaţiei face din prezent un timp în care veşnicia poate fi pre-gustată, istoria putând fi depăşită atunci când „Împărăţia e deja în mijlocul oamenilor” (Evdokimov). Dovezile pe care le invocă gânditorii slavi (mai ales teologii) în sprijinul acestui tip de eshatologie sunt fenomenele de bilocaţie a unor sfinţi (prin care este învins şi spaţiul, şi timpul), levitaţiile pe care le pot cunoaşte cei îndumnezeiţi atunci când se roagă sau, mai accesibile, prezenţa unor trupuri de sfinţi care nu putrezesc, deşi se află de secole spre închinare în lăcaşuri de cult.

Este lesne de sesizat că, pentru poporul rus, fondul care dă naştere şi care îi asigură identitatea spirituală îl reprezintă creştinismul. Un creştinism care „se prelungeşte pe terenul social şi politic şi poate îmbrăca, la momentul respectiv, forme nu pasive, ci de-a dreptul explozive” (Pierre Pascal). Din păcate, orientarea creştină a fost adesea deturnată până la a deveni opusul ei, cel mai cunoscut exemplu fiind revoluţia bolşevică din 1917, cu pretenţiile sale de a crea o lume nouă şi un om nou. Oare ce se poate întâmpla cu Rusia în anul care vine, când se va împlini exact un secol de la acest moment tragic al istoriei?

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

21 Noiembrie 2016

Vizualizari: 888

Voteaza:

Rusia si obsesia sfarsitului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact