Sacrificiu - jertfa

Sacrificiu - jertfa

SACRIFICIU / JERTFĂ
Toate sacrificiile reprezintă un act de devoţiune şi de adorare a lui Dumnezeu din partea omului, prin care el se oferă integral lui Dumnezeu. Fiind dependent de Dumnezeu, omul doreşte să intre în comuniune cu El. Sentimentele religioase ale omului se materializează în rugăciuni şi sacrificii ca forme văzute ale actului religios. Ca un prim sacrificiu cunoscut în Vechiul Testament este cel adus de Cain şi Abel (Facerea 4, 3 şi urm.). Sacrificiul consta din animale şi vegetale şi nu era de natură expiatorie. Caracterul acestui sacrificiu este mai mult de mulţumire. Numai că harul divin avea să fie pierdut de Cain şi câştigat de Abel, şi atunci i-a fost subordonat şi caracterul expiator, dar şi cel de cerere. După potop, Noe avea să mulţumească lui Dumnezeu printr-un sacrificiu (Fac. 8, 20). Este al doilea în ordine cronologică amintit de Vechiul Testament. Cele două sacrificii nu-şi au existenţa într-o poruncă divină, ci sunt pornite din natura omului care se simte dependent de Dumnezeu. Legământul încheiat de Dumnezeu cu Noe este reînnoit cu Avraam, iar ca semn extern se aduce un sacrificiu, care este poruncit de Dumnezeu (Fac. 15, 9-10).

Odată cu chemarea lui Avraam (Fac. 12, 1), în conştiinţa religioasă veche s-a produs o schimbare radicală. Cele două ritualuri care au jucat un rol considerabil în istoria religioasă a evreilor sunt legământul şi jertfirea lui Isaac. Sacrificiul lui Isaac este, de altfel, singurul sacrificiu descris pe larg în Cartea Facerii (22, 1-19). Episodul ilustrează semnificaţia profundă a religiei avraamice: Avraam nu se pregătea să-şi sacrifice copilul în vederea unui rezultat aşa cum făcuse regele moabiţilor, Mesha, care şi-a sacrificat primul născut pentru a forţa victoria (IV Regi 3, 27). Dar, cel mai important şi mai plin de semnificaţii sacrificiu din Vechiul Testament este acela adus de Melchisedec, format din pâine şi vin (Fac. 14, 18). Rolul acestor jertfe era acela de a se păstra conştiinţa păcatului. Descendenţii lui Avraam aduc sacrificii lui Dumnezeu, Care a trimis între ei pe Moise şi pe Aaron (leş. 5, 1). Tot în Egipt aduc şi sacrificiul mielului pascal, care stă în directă legătură cu alegerea şi sfinţirea poporului, cât şi cu eliberarea acestuia din robie. Sacrificiile aveau loc la Cortul Sfânt, aşezat în mijlocul comunităţii israelite.

Prin sacrificiile săvârşite aici, poporul se sfinţea. Era necesar un mijlocitor între Dumnezeu şi om, care să fie curat şi vrednic de a se apropia de cele sfinte. Aşa apar persoanele care vor oficia cultul. Funcţia lor era aceea de a aduce sacrificii: Şi nimeni nu-şi ia singur cinstea aceasta, ci dacă este chemat de la Dumnezeu, după cum şi Aaron (Evr. 5,4). Sacerdoţiul a fost deci instituit de Dumnezeu şi a rămas în familia lui Aaron. Prin mijlocirea preotului, sacrificatorul primea harul lui Dumnezeu, era curăţat de păcate şi intra în comuniune cu Creatorul. Toate sacrificiile reprezintă un act de devoţiune şi de adorare a lui Dumnezeu din partea omului, prin care el se oferă integral lui Dumnezeu. Nu este nevoie de sacrificii omeneşti, ci sacrificiul se face prin substituire, prin ceea ce are omul cel mai bun: hrana zilnică, animale, vegetale.

Primirea sacrificiilor din partea lui Dumnezeu se făcea prin intermediul focului (haeş) care transformă victima în abur binemirositor. Focul - care transformă carnea ce simbolizează trupul omului ca locaş al sufletului - este de la Dumnezeu. Şi ieşind foc de la Domnul, a mistuit pe jertfelnic arderea de tot şi grăsimea (Lev. 9, 24); Atunci îngerul Domnului, întinzându-şi vârful toiagului ce-l avea în mâna sa, s-a atins de carne şi de azime; şi a ieşit foc din piatră şi a mistuit carnea şi azimele; şi îngerul Domnului s-a făcut nevăzut de la ochii lui (Jud. 6, 21). Focul acesta trebuia să ardă veşnic pe altarele holocausturilor, ceea ce mărturisea originea sa divină şi faptul că Dumnezeu cere să fie mereu adorat prin sacrificii. Sacrificiul arderii de tot. Dumnezeu îi porunceşte lui Moise cum trebuie să decurgă acesta ca să-şi atingă scopul, adică să fie plăcut Lui: animalul sau pasărea trebuie să o ardă preotul pe jertfelnic, pe lemnele ce sunt pe foc, ca ardere de tot, jertfă, mireasmă plăcută Domnului (Lev. 1, 17).

Aceasta este „jertfa de împăcare” a poporului cu Dumnezeu. Sunt şi jertfele pentru păcate, care sunt făcute tot din porunca Domnului, după un ritual stabilit de Acesta. în toate aceste jertfe, focul semnifică transformarea materiei, pentru ca în felul acesta să poată ajunge la Dumnezeu, pentru ca El să primească jertfa ca ceva care să-I facă plăcere.

Materia ca atare nu are acces la cele ale lui Dumnezeu; ea trebuie să sufere o transformare radicală pentru a ajunge la El. Acesta este rolul focului. Arderea de tămâie în timpul sacrificiilor iudaice. Tămâia este un adaos numai pentru sacrificiile nesângeroase. Ea are acelaşi rol ca şi cea din Sfânta de pe altarul tămâierii, de a simboliza numele lui Dumnezeu, deoarece a tămâia înseamnă a răspândi Numele lui Dumnezeu, a-L lăuda. Orice tămâiere la sacrificii constituia o adevărată adorare, laudă, o închinare lui Iahve, sfântul lui Israel. Şi tot poporul a auzit fulgerele şi tunetele şi sunetul trâmbiţelor şi a văzut muntele fumegând (leş. 20, 18).

Rezultă că omul trebuie să-L cinstească pe Dumnezeu acolo unde El se revelează, iar sacrificiul din partea omului înseamnă recunoaşterea numelui lui Dumnezeu. Fumul ce se înalţă de pe altar duce în mod simbolic rugăciunea omului la Dumnezeu: Vărsa-voi înaintea Lui rugăciunea mea, necazul meu înaintea Lui voi spune (Ps. 141, 2). In Vechiul Testament a aduce tămâie lui Dumnezeu este egal cu a chema numele Lui, iar cel ce nu tămâiază lui Dumnezeu se presupune că se închină idolilor. Prin mireasma din urma arderii se recunoaşte că Domnul a primit sacrificiul, aşa cum se spune la sacrificiul lui Noe, că a mirosit o mireasmă bună (Fac. 8, 21), declarând să nu se mai blesteme pământul pentru faptele rele ale omului. La arderea holocausturilor avem cuvintele: aceasta-I jertfă, mireasmă plăcută Domnului (Lev. 3, 5). La sacrificiul pentru păcate, despre grăsimea ce se pune pe altar se spune că preotul să o ardă pe jertfelnic, spre miros bine plăcut Domnului (Lev. 4, 3; Num. 28, 22, 24). Acelaşi era simbolul şi pentru sacrificiile nesângeroase: să fie transformate în mireasmă plăcută Domnului (Lev. 2, 2, 9). Sacrificiile Vechiului Testament prefigurau sacrificiul desăvârşit al Noului Testament, care a fost primit din partea lui Dumnezeu-Tatăl, după aceleaşi cuvinte, deoarece lisus Hristos S-a dat pe Sine pentru noi. prinos şi jertfă lui Dumnezeu, întru miros cu bună mireasmă.

Ioan Stancu

Mic dictionar explicativ al Vechiului Testament, Editura Cartea Romaneasca

Cumpara cartea "Mic dictionar explicativ al Vechiului Testament"


 

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2018

Vizualizari: 1476

Voteaza:

Sacrificiu - jertfa 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sacrificiul jertfa

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact