Sensul fericirilor

Sensul fericirilor

SENSUL FERICIRILOR

 

Dacă parcurgem sensurile fericirii urmând fuga veacurilor, vom avea surpriza unei policromii neliniștitoare. Pentru antichitate fericirea era un concept ce privea mai degrabă reflexia filozofică. Virtutea reprezenta condiția fericirii (Platon) iar obținerea ei era legată exclusive de acțiunea omului și nu de vreun dar al zeiloe (Aristotel- ,,Etica nicomahică). Mai mult decât atât, încă de pe atunci, Stagiritul postula eșecul fericirii ca problem a politicului. ,,Este imposibil să dai fericire întregii cetăți” – spune Aristotel în ,,Politica”, contrazicându-l pe Socrate care afirmase că datoria legislatorului e să facă fericită întreaga cetate.

Creștinismul a adus un cu totul alt tip de fericire. Oricât ar părea de surprinzător Evul Mediu nu l-a înțeles, apăsând doar pe păcatul primilor oameni, pe natura umană iremediabil căzută, pe izgonirea din Paradis și calvarul existenței, teologia neavând nici în ziua de azi să ia în seamă dimensiunea și consecințele terifiante izvorâte mai ales din lipsa de responsabilitate a omului față de păcat. Dorul după paradisul pierdut a mutat fericirea în cer sau pe lumea cealaltă. În mod firesc, Iluminismul a încercat să o coboare la loc pe pământ prin hedonismul "artei de a trăi”. Veacul al XVIII-LEA va adduce cu sine politizarea fericirii. Mai întâi, la 1776, prin Declarația de Independență a coloniilor americane care proclamă "viața, libertatea și căutarea fericirii tuturor”, apoi prin Revoluția Franceză și declarația din 1793 a lui Roberspierre: "Omul este născut pentru a fi fericit și liber”. În siajul acestor "directive” utopiile veacului XX, obsedate de succesul universal, rămân atente la mesajul creștin, devalizându-l în ochii maselor și întorcându-i pe dos sensul. Marxismul desființează proprietatea în numele oamenilor egali și fericiți, iar comunismul proclamă statutar viitorul fericit al omenirii, Paradisul coborât pe pământ sub forma unui imens proiect colectiv ("bunăstarea și fericirea întregului popor”) vegheat de Partid, o fericire cu anasâna, clădită pe frică și spaimă, sub amenințarea iminentă a morții. Or, cei ce au reușit să supravețuiască acestui univers totalitar, au făcut-o învingându-și tocmai frica de moarte. Cum? Și-au reamintit că doar Unul singur ,,cu moartea spre moarte a călcat”. Asemeni primilor martiri creștini care, crezând în Înviere și netemându-se de moarte, au stârnit spaima persecuțiilor. Este și ceea ce propane Nicolae Steinhardt în debutul "Junalului fericirii”, prin cele trei soluții de ieșire dintr-un univers concentraționar.

Cel care citește ,,Fericirile” din ,,Predica de pe Munte”, fie în versiunea Evanghelistului Matei, fie în cea care îl are ca autor pe Evanghelistul Luca, va constata că se află în fața unei țesături de propoziții neverosimile, unde operează un cu totul alt tip de logică, contrară modului de gândire cu care suntem obișnuiți. Care este de fapt cheia înțelegerii lor?

"Fericiți cei ce plâng ..., cei ce flâmănzesc și însetează...Fericiți veți fi când vă vor prigoni și mințind vă vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră...Fericiți voi cei săraci...voi cei flămânzi..., Fericiți veți fi când oamenii vă vor urâ pe voi și vă vor izgoni dintre ei, și vă vor batjocori și vă vor lepăda numele voastre ca pe un lucru rău. (...) Bucurațivă în ziua aceea și vă veseliți ...Dar vai vouă bogaților... vai vouă celor ce sunteți sătui acum..., vai vouă ce astăzi râdeți...., vai vouă, când toți oamenii vă vor vorbi de bine....”

Fără îndoială ne aflăm nu numai în fața răsturnării oricărei logici, dar avem de-a face și cu o răsturnare general a sentimentelor. Cum să fii fericit atunci când ești sărac, ți-e foame. ți-e sete, când ești nedreptățit, când ești jignit, calomniat, urât, ocărât, umilit, disprețuit? În legea lui Hristos însă nu se răstoarnă unumai sentimentele, ci întreg ansamblul relațiilor obișnuite dintre oameni: ,,Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc, binecuvântați pe cei ce vă blastemă, rugați-vă pentru cei ce vă fac necazuri. Celui ce te lovește peste obraz întoarce-i-l și pe celălalt; pe cel ce-ți ia haina nu-l împiedica să-ți ia și cămașa; oricui îți cere dă-i și de la cel care ia lucrurile tale nu cere înapoi”.

Relațiile umane obișnuite și natural nu numai că sunt răsturnate dar sunt și dezavuate: ,,Dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată puteți avea? Căci și cei păcătoși îi iubesc pe cei ce îl iubesc pe ei. Și dacă faceți bine celor ce vă fac vouă bine, ce mulțumiri puteți avea? Pentru că și păcătoșii același lucru îl pot avea. Și dacă dați cu împrumut celor de la care nădăjduiți să luați înapoi, ce mulțumire puteți avea? Pentru că și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor, să primească întocmai”. Acest ,,întocmai” reprezintă ceea ce de fapt condamnă Mântuitorul Hristos: Reciprocitatea.

În plan uman, această reciprocitate întemeiază relații legitimându-le și asigurându-le trăinicia. Cu cât crește rolul reciprocității, cu atât relațiile sunt mai puternice. Nu este normal, omenește, să-i iubim pe cei care ne iubesc? Nu-și iubesc oare soții soțiile și soțiile soții, mamele copiii și copiii părinții? Afectivitatea și reciprocitatea merg împreună până intr-acolo încât absenșa celei din urmă o avariază grav pe cea dintâi. O iubire care iubește fără a primi în schimb iubire, naște nefericirea. Dacă mergem un pic mai departe, observâm cum fenomenul care stă la originea economiei, este schimbul. Pe schimb se bazează întreaga economie de piață, capitalismul nefiind decât un mod al acesteia. Prin urmare, relațiile umane se hrănesc din chiar substanța și elanul lor. Dar ce altceva stă la baza coropției decât aceeași reciprocitate? Îmi dai? Te servesc. Ești atent cu mine, nu te uit. Aceasta este semnificația ascunsă a reciprocității. Or, Hristos, în numele non-reciprocității invită la iubire și la făptuirea dezinteresată a binelui.

 

Preot David Marian, parohia Nașterea Maicii Domnului, Mamaia Nord-Năvodari

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2017

Vizualizari: 1028

Voteaza:

Sensul fericirilor 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

fericirile fericirea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact