
A delimita cu radicalism Biserica ca spațiu al sacralității, de lume ca spațiu profan, este o atitudine de un autism spiritual impardonabil...
Biserica este în lume și are un mesaj pentru lume, iar membrii ei sunt oameni din lume, care lucrează și trăiesc în lume în diferite medii sociale, care participă desigur și la viața Bisericii...
Sfinții sunt ai Bisericii, dar ei au lucrat, au trăit și în lume. De aceea avem sfinți nu doar călugări și preoți, ci și mireni; unii au fost militari, alții doctori, alți dregători, împărați, domnitori etc.
Iar sfințenia Bisericii nu este afectată de această dublă apartenență a creștinilor, pe de o parte, la viața socială ca cetățeni din societate, din lume, pe de altă parte, la viața Bisericii ca și creștini care sunt afiliați Bisericii.
Chiar Mântuitorul îi spune lui Petru: Să dea cezarului ceea ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu (Marcu 12, 17).
Biserica este în dialog cu lumea și propune lumii un mod de viață creștin care se poate manifesta atât în Biserică, cât și în afara Bisericii...
A considera această întrepătrundere de vieți, socială și bisericească ca indisolubile, este o schizofrenie.
Biserica are în lucrarea ei și o dimensiune socială.
Ea sfințește viața omului și creația, transfigurându-le și orientându-le spre Împărăția Cerurilor.
Biserica pregătește pe fiii ei și pentru viața socială, viața din lume, pentru a fi o mărturie că sunt ai lui Hristos, ca fii ai luminii, ca sare a pământului, astfel încât văzând oamenii (din lume) faptele lor bune să slăvească pe Dumnezeu din Ceruri.
Este o schizofrenie această ruptură de vieți și ipostaze, bisericească versus lumească.
Trebuie să existe o coerență între ipostazele omului: ceea ce ești și cum ești în Biserică, trebuie să fii și în lume, și viceversa...
Lumea a fost creată ca suport și condiție habituală pentru om pentru dobândirea mântuirii în acest context de viață și existență.
Există și această trilogie: Dumnezeu, Omul și Natura, din a căror rapoturi avem și revelația naturală și Revelația Supranaturală...
Apoi trebuie definiți clar termenii: lume și lumesc, Biserică și bisericesc.
Lumea pe care a creat-o Dumnezeu bună foarte păstrează aceste atribute creaturale; încă găsim în ea frumusețe, ordine și rânduială.
Doar ceea ce este rău, stricăcios și vătămător în lume sunt cele de care omul trebuie să se ferească; de păcatele din lume, nu de lume.
Creștinul nu este chemat să devină un mizantrop, un neadaptat, un ursuz, practicând o habotnicie izolaționistă care să-l îndemne spre un dispreț față de oamenii din lume ori pentru propria sa viață socială, pentru simplu fapt că cei din lume au vieți și mentalități diferite de a sa.
Este suficient să urăști păcatul din lume, dar nu și pe păcătos. Te poți osebi cu viața, dar nu ești chemat spre a urâ, disprețui, judeca, osândi, defăima oamenii care aleg să trăiască și să se manifeste social altfel.
Mântuitorul în Evanghelie ne-a poruncit altceva, decât modul acesta dușmănos și judecătoresc de a ne raporta la ceilalți.
Nu ești mai ortodox, mai autentic atunci când ești purtat de aroganța asta triumfalistă în raport cu semenii din lume, pe motiv că tu ești bisericesc, nu lumesc.
Nimic nu este mai lumesc, mai nesfânt decât acest dispreț bisericesc față de oamenii din lume...
Sfințenia se dobândește în Biserică, dar o dovedim în raporturile noastre cu lumea, cu oamenii, în viețile noastre din lume, nu doar în Biserică. Dacă suntem creștini doar în Biserică și ortodocși sadea doar în timpul slujbelor, nu și în afara Bisericii, suntem pe dinafară, nu pe dinăuntru, nu doar la propriu, ci și la figurat...
PS:
-Cum să fugim, Părinte, de lume?, întrebă un neofit pe un avă.
-Nu trebuie să fugim de lume și din lume; ea, lumea va fugi singură din noi și de la noi, dacă vom avea cu adevărat viață în și cu Hristos...
Pr. Alin-Cristian Preotu
Despre autor

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012
-
Indumnezeirea
Publicat in : Dogma -
Sfintirea si indumnezeirea omului
Publicat in : Dogma -
Teologia cosmosului si indumnezeirea omului
Publicat in : Dogma -
Recenzie: Pr. Lect. Univ. Dr. Constantin Necula - Indumnezeirea maidanului - pastoratia Bisericii in spatele blocurilor
Publicat in : Religie -
Mantuirea si indumnezeirea omului
Publicat in : Biserica
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.