Simplitatea si curatia inimii

Simplitatea si curatia inimii

Urcuşul duhovnicesc are drept țintă despătimirea şi unirea cu Mântuitorul Iisus întru iubire, potrivit poruncii Lui: „Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este” (Mt. 5, 48).

Această cale presupune răstignirea împreună cu Hristos, precum şi biruinţa asupra păcatului şi a morţii prin Învierea Domnului.

Starea de nepătimire înseamnă pacea sufletului, caracteristică celui care s-a curăţit de toate patimile, în primul rând de iubirea de sine şi de egoism.

Omul nepătimaş este cel în care s-a adeverit cuvântul Sf. Apostol Pavel: „M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine” (Gal. 2, 20).

Aceasta arată că omul trebuie să-şi întoarcă toată grija spre curăţia duhovnicească, spre frumuseţea lăuntrică, nu spre cea dinafară, adică să dea întâietate frumuseţii sufletului şi nu frumuseţii deşarte.

„Curăţia lăuntrică şi frumuseţea sufletească a omului duhovnicesc înfrumuseţează şi pe omul din afară, iar dulceaţa dumnezeiască a dragostei lui Dumnezeu îndulceşte chipul său. Frumuseţea lăuntrică a sufletului, pe lângă faptul că înfrumuseţează duhovniceşte şi îl sfinţeşte pe om chiar şi la exterior trădându-1 prin prezenţa harului dumnezeiesc, înfrumuseţează şi sfinţeşte şi hainele urâte pe care le poartă omul lui Dumnezeu” (Sf. Paisie Aghioritul, „Epistole”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2005, p. 137).

Sf. Paisie Aghioritul adresează îndemnul său fiecărui credincios de a dobândi curăţie sufletească, adică sinceritatea, cinstea, lipsa de interes egoist, smerenia, bunătatea, îngăduinţa, jertfa.

„În felul acesta omul se înrudeşte cu Dumnezeu şi harul dumnezeiesc se odihneşte înlăuntrul lui. Când cineva are curăţia trupească, dar nu o are pe cea sufletească, Dumnezeu nu Se odihneşte în el, pentru că există înlăuntrul lui viclenie, mândrie, răutate etc. Atunci viaţa lui este o batjocură. De aici să începeţi nevoinţa voastră: să încercaţi să dobândiţi curăţia sufletească” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, p. 118).

Lucrul cel mai important dintre toate este „nobleţea duhovnicească”, adică curăţia inimii, prin care omul se înrudeşte cu Dumnezeu şi se uneşte cu El.

Nepătimire nu înseamnă ca cineva să nu mai simtă patimile, ci să nu le mai primească.

În acest sens, Sf. Paisie spunea că cel nepătimaş poate primi atacul patimilor, întrucât orice i-ar arunca diavolul este ars de flacăra dumnezeiască pe care a aprins-o înlăuntrul său. Diavolul nu încetează să-l atace pe om, dar când acesta nu primeşte provocările vrăjmaşului, inima lui se curăţeşte şi în ea Se sălăşluieşte Hristos. Atunci inima se preface în cuptor, în „rug aprins” (Iş. 3, 2), şi orice cade apoi în ea, este ars (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 28-29).

Pentru ca harul lui Dumnezeu să se sălăşluiască în om, trebuie să existe înlăuntrul său această nepătimire. Când omul înaintează în simplitate şi curăţie, cu credinţă fierbinte şi cu evlavie, ajunge mai apoi să se învrednicească de experienţe dumnezeieşti şi să cunoască tainele lui Dumnezeu, fără să aibă cunoştinţe.

Atunci Se sălăşluieşte într-însul Sfânta Treime şi, cu dumnezeiasca luminare pe care o are, găseşte cu uşurinţă cheile înţelesurilor care sunt mai presus de fire şi tâlcuieşte în Duhul lui Dumnezeu, în mod simplu şi firesc, fără durerea de cap a intelectualului. După ce omul îşi va curăţi inima cea vicleană, „dintru care ies toate răutăţile” (Mt. 15, 18-19; Mc. 7, 21-23), atunci va deveni vas curat şi smerit al harului divin, înlăuntrul căruia Se va odihni Sfânta Treime (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, pp. 276-277).

Închei cu mesajul duhovnicesc al Sf. Paisie Aghioritul: „Ca toţi să devină nepătimaşi nu este cu putinţă, dar să se mântuiască toţi şi să se împrietenească cu Dumnezeu nu este lucru cu neputinţă” (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 82).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

02 Mai 2018

Vizualizari: 1715

Voteaza:

Simplitatea si curatia inimii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact