Sinodul al V-lea Ecumenic despre suflet

Sinodul al V-lea Ecumenic despre suflet

La Sinodul al V-lea Ecumenic au fost condamnate toate opiniile eronate despre suflet şi au fost excomunicaţi toţi cei care contestau prin ideile lor contrare învăţătura Bisericii. In epistola împăratului Iustinian Contra lui Origen, adresată Patriarhului Mina al fericitului oraş [al Constantinopolului], citim următoarele: „Căci Dumnezeu spunând Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră (Fac. 1, 26) le-a creat deodată pe amândouă; adică a plăsmuit trupul şi a creat sufletul cugetător şi raţional; odată ce a plăsmuit trupul, Dumnezeu a creat şi sufletul, făcându-l pe om în întregul său; căci omul nu e nici trup fără suflet, şi nici suflet fără trup; căci dacă sufletul ar fi preexistat, aşa cum susţine bătând câmpii Origen, pentru ce a spus sfântul Proroc Zaharia: Care zideşte duhul omului înăuntrul său (Zah. 12,1)? (...) Aşadar, după cum s-a spus, faptul că omul a fost făcut după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi că s-a învrednicit de suflarea dumnezeiască semnifică nu numai că sufletul e cugetător şi raţional, ci şi că a fost creat nemuritor spre a stăpâni asupra tuturor celor ce au fost create pe pământ.

Acelaşi lucru l-a spus şi Grigorie Teologul despre suflet, anume că e dumnezeiesc şi din Dumnezeu şi se face părtaş nobleţei de sus; nu aşa cum îşi închipuie unii, spunând că sufletul este de natură dumnezeiască; ci creat prin suflarea lui Dumnezeu şi luând de la El har, este şi cugetător şi raţional şi nemuritor şi nu moare dimpreună cu trupul (precum în cazul fiinţelor necuvântătoare), ci este părtaş după har nobleţei cereşti, adică nemuririi. Acelaşi lucru îl mărturiseşte şi Sfântul Ioan, Patriarhul Constantinopolului, în Cuvântul al XI-lea despre creaţie, unde afirmă: Şi a suflat, zice, peste chipul său suflare de viaţă şi s-a făcut omul suflet viu; pe temeiul acestei afirmaţii unii, fiind necugetaţi, mânaţi de propriile lor gânduri, fără a putea gândi nimic pe măsura dumnezeirii şi fără a pricepe spiritul plin de îngăduinţă al cuvintelor, încearcă să susţină că sufletul este din natura lui Dumnezeu. Ce necugetare, ce nebunie! Acestea sunt cele susţinute de Părintele nostru privitor la chestiunea de faţă. Dar ia aminte că şi referitor la toate celelalte ce s-au făcut pe pământ, Dumnezeu a spus: Să fie şi Să scoată pământul (cf. Fac. 1) şi s-a făcut întocmai; dar în cazul omului spune: Să facem om; şi nu spune numai: Să facem om, ci Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră (Fac. 1,26); şi luând ţărână din pământ l-a făcut pe om cu mâinile Sale şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie (Fac. 2,7). De aici se poate vedea cum Dumnezeu l-a făcut pe om mai cinstit decât toate creaţiile de pe pământ. Aşadar, referitor la toate celelalte, a spus prin cuvânt şi s-a făcut; dar, într-adevăr, pe om El l-a făcut cu propriile Sale mâini, după cum spune dumnezeiasca Scriptură (...)."

In acord cu cele spuse de noi, şi cel între sfinţi Grigorie Teologul, în Cuvântul său la Teofanie, ne învaţă: „Voind Cuvântul Creator să se arate acest lucru, îl creează pe om ca pe o fiinţă din ambele firi, din cea văzută şi din cea nevăzută, zic. Şi luând trupul din materia [creată] deja existentă, şi de la Sine punând în el viaţă, adică sufletul cugetător şi chipul dumnezeiesc pe care Dumnezeu-Cuvântul le-a ales, îl aşază pe pământ, ca pe un al doilea univers mare în miniatură, [drept] un alt înger închinător, cu o menire îndoită, contemplator al zidirii văzute, părtaş al celei spirituale, împărat peste cele de pe pământ, sub împărăţia celor de sus." Ia aminte la faptul că atunci când Părintele nostru afirmă că Dumnezeu l-a făcut pe om din amândouă, a adăugat că a luat trupul din materia preexistentă, dar despre suflet n-a spus că preexista, nici că s-a făcut dintr-o oarece substanţă preexistentă, ci că Dumnezeu de la Sine a pus viaţa în el, iar Cuvântul a cunoscut sufletul ca fiind cugetător şi după chipul lui Dumnezeu (...).
Iată că şi Sfântul Atanasie ne-a învăţat că Dumnezeu l-a făcut pe om, după toate cele create, din trup şi suflet cugetător şi raţional (...). Aşadar, şi cel între Sfinţi Grigorie Teologul, în Cuvântul său apologetic, spune următoarele: „Pentru noi, mântuirea fericitului suflet nemuritor este un lucru plin de primejdii: oare de câtă nevoinţă şi de câtă ştiinţă nu avem [încă] trebuinţă?"

SFÂNTUL NECTARIE DIN EGHINA
UN PORTRET AL OMULUI, Editura Sophia

Cumpara cartea "Un portret al omului"

Pe aceeaşi temă

03 Noiembrie 2015

Vizualizari: 964

Voteaza:

Sinodul al V-lea Ecumenic despre suflet 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact