Smerita cugetare

Smerita cugetare

Smerenia este o năzuință în Ortodoxie, o virtute râvnită de monahi, de asceți, de creștinii cu aspirații spre o viață îmbunătățită...

În ortopraxia curentă, cotidiană, toți, mai mult sau mai puțin, facem exerciții de smerite cugetări, care nu pot fi confundate cu smerenia autentică...

Numai că mulți se aleg doar cu smerita cugetare de moment, nu cu smerenia adevărată, cea care te pătrunde până-n măduva oaselor și în fiecare celulă...

Nu-i totuna smerenia cu smerita cugetare de circumstanță, care se manifestă conjunctural, nefiind trăsătură de caracter, pentru că nu face parte din avutul tău ontologic, din acel a fi smerit sau sunt smerit, ci doar din recuzita ta de vreme rea, un fel de umbrelă sau pelerină de ploaie...

Cum îi spune și numele smerita cugetare se referă la minte, la partea cugetătoare. Dacă, însă, nu este cuprinsă mintea pe de-a întregul de smerenie, tot timpul și neîntrerupt, ci doar secvențial, parte fiind semeață, parte smerită în funcție de împrejurări, nu putem vorbi de smerenie.

Smerenia are de a face cu inima :

Duhul umilit, inima înfrântă și smerită, Dumnezeu nu o va urgisi. (Ps. 50)

Toate virtuțile își au rădăcina în inimă...

Dacă inima este smerită, este și omul...

Învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre. (Matei 11, 29)

Cu inima spune Hristos...

Bunacuviința ortodoxă se pliază natural și firesc pe un comportament smerit, impregnat de modestie...

Smerenia este de bun simț; ea dă măsura lucidă a lucrurilor, fiind o imensă luciditate cum o definea Mitr. Antonie Plămădeală.  (Tradiție si libertate în Spiritualitatea Ortodoxă)

Cum ajungem la smerenie sau cum trecem de la smerita cugetare la smerenia autentică, că antrenamente pe această direcție facem fiecare, cum spuneam, dar nu ajungem cu adevărat la adâncul de smerenie; unii se smeresc doar din gură, alții se îmbracă în haina smereniei, pentru alții e doar poză...

Dar toate aceste manifestări smerite sunt pe dinafară, nu pe dinăuntru, în inimă și în minte...

La smerenie nu poate ajunge omul care se iubește pe sine...

Lepădarea de slava iubirii de sine ar fi primul pas...

Apoi smerenia nu este rodul doar al ascezei; asceza te duce doar la smerite cugetări despre sine, dar atât...

Nici retragerea în singurătate, nu este suficientă... Cu cine să te mai compari, față de cine să te smerești când ești singur? N-au căzut și pustnici?

Care este calea dobândirii acestei virtuți creștine?

Părinții Bisericii vorbesc de trepte ale smereniei...

De exemplu, Sf. Siluan zice că : Smerenia de început este cea care vine din gândurile la păcatele săvârșite, din pocăință, dar cea mai adâncă și desăvârșită smerenie este smerenia lui Hristos, care e un dar al Duhului Sfânt.

Alți Părinți spun că: Necazurile, încercările, ispitele sunt iarăși pricini de smerenie ; cu alte cuvinte smerenia care se naște din îndurarea năpastelor (Păr. Proclu) , anume acele împrejurări care cumva ne smeresc, conștientizând neputințele, slăbiciunile și limitele noastre...

Sf. Ioan Scărarul zice că : Adesea și mândria este pricină a smeritei cugetări (Filocalia 9). Păi cum să nu!? ; și în Sf. Scriptură se spune că: Acela care se înalță pe sine se va smeri

Adică nu-ți aparține inițiativa de a te smeri, pentru că tu te mândrești, dar pentru semeția ta are leac Dumnezeu care stă mândrilor împotrivă, iar celor smeriţi le dă har.
(Iacov 4, 6)

Smerita cugetare pe care și-o scornește omul după bunul său plac este alcătuită din fel de fel de nenumărate tertipuri prin care trufia omenească se străduiește să capete slava smeritei-cugetări de la lumea oarbă, lumea care iubește pe ale sale, de la lumea care preamărește viciul atunci când viciul își pune masca virtuții ( Despre Înșelare - Sf. Ignatie Briancianinov).

Ești smerit când ești smerit tot timpul, în toată vremea, în fața oricui, oricând și cu oricine...

Smerenia se naște din comuniune, din interacțiuni, în împrejurări concrete...

Când îți este tot una: lauda și dojana, paguba și câștigul (Sf. Siluan Athonitul)

Se verifică mai ales când ești prigonit, când ești ocărât, când ești nedreptățit...

Când sari ca mușcat de șarpe din orgoliu rănit, când reacționezi la dojană cu împotrivire, când nu ești capabil să recunoști că altu-i mai bun, mai deștept, mai virtuos, când te întristează darul, calitățile altuia, când ești nemulțumit că nu ți s-a dat ce ți se cuvine, când aștepți recunoaștere, laudă de la toți, când judeci pe altul, când nu știi să dai dreptate celui care are dreptate, când invidiezi, când ții la propria imagine mai mult decât la sufletul aproapelui, când nu accepți batjocura, critica sau altă opinie, când nu știi să faci ascultare decât față de cei mari, fără să asculți și pe cei mai mici, nu te amăgi, omule, că ai dobândit smerenie, poate nici smerita cugetare...

Smerenia este o imensă dragoste de Dumnezeu și de aproapele, când vezi toată măreția lui Dumnezeu, dar și chipul Lui din semenul tău și valoarea incomensurabilă a fiecărui suflet ...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2023

Vizualizari: 897

Voteaza:

Smerita cugetare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact