Trei daruri

Trei daruri

Iisus Hristos, Domnul nostru, intră, după Înviere, "fiind seară” și ușile fiind încuiate, și se arată ucenicilor Săi. Împarte apostolilor trei daruri, dar, în schimb, le dă poruncă să ducă la îndeplinire o misiune. Care sunt aceste trei daruri ale Învierii și care este, așadar, această misiune care le însoțește?

Primul dar este darul păcii: "A venit Iisus și a stat în mijlocul lor și le-a spus: Pace vouă!”. Pacea înseamnă dobândirea unei percepții care ne ajută să urmăm o anumită cale, să dăm vieții un anumit sens. Nu înseamnă lipsa încercărilor și a luptei – acestea continuă până la sfârșitul vieții noastre – ci lipsa acelei tulburări, a amețelii și a nesiguranței care îl fac pe om să paralizeze de frică. În situația aceasta se găseau ucenicii. Când L-au văzut pe Domnul lor răstignit pe Cruce, în adâncul inimii lor au fost foarte dezamăgiți, și au vrut să fugă, să se împrăștie care încotro, așa cu se împrăștie oile atunci când păstorul nu mai este cu ele. Nu știau în nici un fel ce vor face în continuare. Însă, acum, când L-au întâlnit pe Hristos Cel Înviat, pacea Lui s-a sălășluit în ei. Au dobândit, de acum, o anumită orientare și știu încotro se vor îndrepta.

Cel de-al doilea dar este darul bucuriei, căci "s-au bucurat ucenicii, văzând pe Domnul”. Deznădejdea pe care au simțit-o ucenicii atunci când L-au văzut pe Hristos răstignit, s-a prefăcut acum în bucurie. Cei care, mai înainte erau cu inima înfrântă, cuprinși de frică, ascunși în spatele ușilor închise, se preschimbă cu totul, deodată, după această mare bucurie.

Cel de-al treilea dar este și cel mai de seamă pentru toți, fiindcă este Însuși Darul Duhului Sfânt: ,, A suflat asupra lor și le-a spus: luați Duh Sfânt”. Scontând pe deplina descoperire din ziua Cincizecimii, Hristos Înviat îi face pe Apostoli pnevmatofori (purtători de duh). Dintr-un anumit punct de vedere, acest lucru trebuie văzut ca o împlinire a scopului Întrupării. După cum spun părinții, ,,Cuvântul S-a întrupat pentru ca noi să ne învrednicim de pogorârea Duhului Sfânt ”. Așa după cum spune și Vladimir Losky, ,,prezența Duhului Sfânt înlăuntrul nostru – personală și inalienabilă fiecăruia dintre noi – este însăși temelia întregii vieți creștine”.

Acesta este darul întreit al Învierii Lui Hristos: Pacea, Bucuria și Sfântul Duh. Însă, darurile există mereu pentru a fi împărțite cu ceilalți și a deveni folositoare pentru binele celorlalți, de aceea, acest dar întreit poartă cu el și o misiune, care este, totodată, și o invitație: ,,Așa cum M-a trimis pe |Mine Tatăl, așa vă trimit și Eu pe voi”. Pacea, bucuria și harul Duhului Sfânt au ca rezultat trimiterea Apostolilor la propovăduire. Ei trebuie să continue lucrarea Lui Hristos în timp și în spațiu, ducând pretutindeni mesajul său de iertare la cei deznădăjduiți și la cei împovărați. Apostolii au primit putere de la Duhul Sfânt pentru a transmite mărturia lor: ,,Voi sunteți martorii acestora” (Luca 24, 48).

Cu toate acestea, oferind cele trei daruri Apostolilor, și încredințându-le lucrarea de propovăduire, Domnul face încă ceva: ,,Le-a arătat acestora mâinile și coasta Sa”. Nu încape nici o îndoială că face acest lucru pentru a fi recunoscut pe deplin și pentru nu a exista nici un dubiu în privința Învierii Sale. Vrea să-i încredințeze că Cel care se află în fața lor este El Însuși, Același care a înviat din morți cu același trup cu care a suferit pe Cruce. Însă, există, cu siguranță, și un alt motiv, mai întemeiat. Dacă Domnul arată ucenicilor cele cinci urme ale rănilor Sale, urmele răstignirii pe cruce, încă ,,proaspete” pe trupul Său, face acest lucru ca să-i asigure pe deplin că există doar un singur mod pentru ca ei să-și îndeplinească cu succes misiunea pe care le-a încredințat-o. Iar acest mod este de a-I urma Lui pe drumul Crucii, de a împarți cu El jertfa Sa prin care El s-a adus pe Sine, de a suporta ,,în trup rănile Domnului Iisus”. "Voi sunteți martorii acestora” este valabil astăzi atâta timp cât fiecare dintre noi va deveni martor (mărturisitor), adică va pătimi și va mărturisi împreună cu Hristos, atâta timp cât noi avem disponibilitate, atâta timp cât suntem deschiși la durerea celor de lângă noi, tot atât vom reuși și noi să fim adevărați apostoli.

În vitrinele birourilor de pompe funebre există, câteodată, anunțul ,,Primim comenzi de coroane și cruci”. Însă, în realitate, nu există posibilitatea de a alege între cele două: nu putem să purtăm și cununa biruitoare a învierii, dacă nu ridicăm, mai înainte, împreună cu Hristos, Crucea. În Evul Mediu, ,,monumentele pascale”, adică acele construcții care erau pregătite pentru a împodobi de fiecare Paște bisericile anglicane, aveau deasupra următoarea inscripție: ,,Cel care pătimește, va învinge”. Aceasta s-a întâmplat cu Mântuitorul nostru, și același lucru trebuie să se întâmple și cu noi. Să purtăm, așadar, și noi, pe trupurile noastre urmele rănilor Lui Hristos Cel Răstignit, și, în continuare, cu puterea Duhului Sfânt, să împărțim împreună cu ceilalți, Pacea și Bucuria Lui Hristos Înviat!

+ Kallistos Ware

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2016

Vizualizari: 949

Voteaza:

Trei daruri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact