Ziua a opta

Ziua a opta


"Ziua a opta"

Biserica "asteapta invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie". Acesta lume a stricaciunii si a mortii isi va intregi odata si odata ciclul sau existential, nu pentru a se afunda in existenta din care a provenit, ci pentru a se arata "in alta forma" - a se arata Trupul inviat al lui Hristos in dimensiuni universale, cosmice, pentru a descoperi lumea ca trup al lui Dumnezeu, "ca Dumnezeu sa fie totul in toate" (1 Corinteni 15, 28).

Aceasta va fi "ziua a opta" a creatiei. In contrast cu "saptamana care masoara timpul", ziua a opta "arata modul existentei mai presus de natura (materie) si de timp" . Va fi un timp format nu din succesiuni de momente trecatoare, pieritoare, ci din relatia de dragoste plenara, care se savarseste neincetat intr-o transfigurare dinamica "din slava in slava" (2 Corinteni 3, 18).

Orice am spune acum despre aceasta slava viitoare n-ar fi decat o palida reprezentare a acelei realitati. "Caci vedem acum ca prin oglinda, in ghicitura, iar atunci, fata catre fata" (1 Corinteni 13, 12). In dimensiunile zilei a opta se arata realitatea invierii, unirea lui Dumnezeu cu "Adam cel universal" - cu toti oamenii fara exceptie. Dar aceasta unire, desi va desfiinta distanta fizica dintre om si Dumnezeu, nu va forta, nici atunci, libertatea fiecarei persoane. Astfel, pentru cei "vrednici", cum spune Sfantul Maxim, care primesc iubirea lui Dumnezeu, unirea cu El va fi o "desfatare dumnezeiasca si mai presus de orice intelegere", in timp ce pentru "nevrednici", pentru cei care au refuzat posibilitatea iubirii, va fi "o suferinta de negrait". Alta calitate de viata nu exista in ziua a opta: iubirea este cea care judeca, iubirea este cea care da fiecaruia dupa dreptate.

Pana atunci pregustam in limitele "aluatului" dinamic care pregateste toata framantatura lumii in vederea implinirii celei de-a opta zi - limitele Bisericii. Trupul Bisericii este "inceput" si "logodire" a slavei viitoare. Aici traim impartasindu-ne de hrana si viata noastra, transformand (prin Sfanta Euharistie, asceza, cult) supravietuirea individuala in relatie iubitoare - existam cu numele pe care ni l-a daruit Biserica, care indica ipostasul nostru personal si cu care ne iubesc sfintii, Maica Domnului, Hristos. Nu separam pe cei vii de cei morti, aducem impreuna ofranda Euharistiei noastre lui Dumnezeu, deoarece ceea ce ne face sa existam este iubirea Lui - chiar si inainte de invierea de obste, iubirea lui Dumnezeu constituie si da viata existentei noastre a tuturor, a celor vii si a celor morti: "Caci nimeni dintre noi nu traieste pentru sine si nimeni nu moare pentru sine. Caci daca traim, pentru Domnul traim, si daca murim, pentru Domnul murim. Deci si daca traim, si daca murim, ai Domnului suntem" (Romani 14, 7,8).

Care este modul in care ipostasul celor adormiti, desi fire creata, este activat si traieste inainte de invierea de obste si in ce fel s-a pastrat ipostasul uman inainte de intruparea lui Hristos si, de coborarea Sa la Iad? Si cum se manifesta si se manifesta libertatea ipostasurilor noastre personale dupa dizolvarea individualitatii noastre fizice? Toate aceste intrebari primesc raspuns nu cu ajutorul propozitiilor logice care nu pot depasi posibilitatile celor ce pot fi certificate prin experienta, ci prin miscarea de incredere si de predare de sine a noastra in mainile iubirii lui Dumnezeu. Inteligenta noastra individuala controleaza accesul nostru individual (prin noi insine) la viata, modul individual de existenta. Credinta in Dumnezeu este schimbarea modului de existenta, de aceea si limbajul credintei nu are nimic comun cu intelegerea individualista, cu suficienta de sine intelectuala a fiecarui individ. Este limbajul imnic, cantarea de lauda adusa iubirii lui Dumnezeu, limbajul invocarii milei Sale. Iubirea Sa fundamenteaza ipostasul nostru personal, prin "prisos al unei iubiri negraite" si acest Tata atat de iubitor nu poate niciodata sa lase pe cel iubit in neexistenta. Fara recunoasterea si acceptarea acestei iubiri dumnezeiesti, moartea este numai o absurditate respingatoare si inexplicabila. Dimpotriva, pentru cei ce cred, moartea este cea din urma si extrema incercare a increderii si daruirii lor lui Dumnezeu, Dumnezeului "Cel care cheama cele din nefiinta la fiinta" (Romani 4, 17).

Christos Yanaras

.

10 Iulie 2007

Vizualizari: 5420

Voteaza:

Ziua a opta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact