Italia primelor veacuri creștine - un program care a atras atenția Parintelui Cornell Avramescu de la parohia românească din Anaheim – Los Angeles, tocmai pentru că presupunea închinarea la moaștele multor sfinți apostoli ai Domnului, cât și ale multor mucenici din primele veacuri, fără a face atingere catolicismului și fără a interfera cu acesta; demers pe muchie de cuțit, dar perfect posibil de realizat, cu atenție și discernământ... Însă în cazul Sfântului Apostol și Evanghelist Luca, ale cărui sfinte moaște sunt localizate în Padova, câteva comparații s-au impus de la sine...
24 octombrie 2010: am ajuns cu autocarul în Padova duminică dimineața și ne-am oprit la biserica parohiei ortodoxe române de acolo, de la periferi orașului; slujba impresionantă, biserica arhiplina! Nici nu ne-am mai pus problema să facem fotografii, absorbiți de sfânta slujba oficiată în limba română! Apoi am plecat în zona centrală, să cautăm Catedrala Santa Giustina, închinată unei mucenițe din secolul 5. Aflasem că în această catedrala au fost redescoperite nu de mult timp moaștele Sfântului Apostol și Evanghelist Luca, la care italienii nu mai umblaseră de 400 de ani! Nici nu mai știau ca le au acolo, lângă ei! La Sfânta Liturghie (catolică) oficiată în catedrala imensă, lume puțină, câțiva turiști, ca și noi – grupul de români americani aflați în căutare de sfinte moaște apostolice! Deși era duminică dimineața, aproape că nu avea cine să se roage Sfântului Luca, cel care a scris una dintre cele patru Evanghelii și Faptele Apostolilor, dar și singurul care a imortalizat chipul Maicii Domnului în icoane, în timpul vieții acesteia! În paraclisul închinat Sfântului Luca se află, de altfel, una dintre icoanele Maicii Domnului pictată chiar de el, dar din păcate este atât de sus așezată, deasupra mormântului, încât este imposibil să te apropiide ea și să o privești sau să i te închini...
Cum au ajuns la Padova moaștele Sfântului Apostol și Evanghelist Luca? La această întrebare, istoricii nu au încă un raspuns clar. Conform tradiției, Sfântul Luca s-a născut în Antiohia ( Siria) și a trecut la Domnul la 84 de ani în orașul grec Teba, în jurul anului 100. Sicriul cu sfintele sale moaște a fost adus în anul 338 din Teba la Constantinopol, în Biserica Sfinților Apostoli, după care a fost mutat la Padova în împrejurări necunoscute – fie în timpul Împăratului Iustinian, fie în perioada iconoclastă, când au fost distruse multe relicve și obiecte religioase. Despre sicriu se știe că este în Catedrala Santa Giustina din Padova cel puțin din anul 1177, pus într-un sarcofag de marmură. Capul sfântului a fost luat de Împăratul Carol al IV-lea în 1354 și dus la Praga, fiind depus în Catedrala Sf. Vitus. Ultima oară, sarcofagul de marmură din Padova a fost deschis în anul 1562, după care, timp de 430 de ani, italienii au ignorat complet existența acestor sfinte moaște în țara lor! Au aflat de ele abia în anul 1992, când episcopul catolic de Padova a primit o scrioare de la mitropolitul grec Hieronymos din Teba, prin care acesta din urmă solicita să i se doneze o parte din sfintele moaște, pentru biserica în construcție din Teba, ridicată chiar pe locul mormântului Sfântului Apostol și Evanghelist Luca! Solicitarea neașteptată a făcut ca sarcofagul de marmură din paraclisul închinat apostolului în catedrala din centrul Padovei să fie redeschis, iar în interior s-a aflat sicriul, care corespundea pe deplin cu dimensiunile mormântului din Teba. În sicriu s-a găsit un schelet fără cap și alături un dinte. Biserica Catolică a solicitat analiza ADN a sfintelor moaște, s-a cerut pentru studiu și capul, care de secole se știa că este la Praga și surpriza a fost majoră: capul s-a potrivit perfect cu oasele gâtului, iar dintele s-a potrivit perfect cu locul său din cap! Analizele au atestat și ele faptul că ADN-ul este caracteristic persoanelor care au trăit în regiunea Antiohiei, în Estul Mediteranei, la locul natal al Sfântului Luca, iar datările cu radiocarbon indică faptul că dintele a aparținut unei persoane care a murit între anii 72 – 416 d. H. Raportul profesorului Barbujani și al colegilor lui de la Universitatea din Padova a apărut în lucrările Academiei Naționale de Științe din Statele Unite. La fața locului, in catedrală, la intrarea în paraclisul Sfântului Apostol și Evanghelist Luca sunt trecute toate aceste informații pe un panou în limbile italiană și engleză – dar nu și pe siteul Catedralei Santa Giustina, care pare să ignore întreaga istorie!
Trecem și pe la Biserica Sfântului Antonie de Padova, sfântul catolic atât de cunoscut și venerat, a cărui notorietate se leagă direct de numele acestui oraș, și constatăm clar diferența: din Padova nu au dispărut credincioșii, ci aceștia s-au adunat parcă toți, pentru Sfânta Liturghie, la catedrala catolică închinată Sfântului Antonie! Înghesuială la intrare, înghesuială în toate încăperile prin care am trecut! Pe lângă această prezență vie a oamenilor, multă opulență peste tot, dar mai ales în sala – relicvariu!
Rămâne o înrebare care nu îmi dă pace: cum să ignori total prezența de secole a moaștelor unuia dintre cei patru evangheliști, dar pe de altă parte să supradimensionezi astfel cinstirea unui sfânt catolic, oricât de iubit ar fi el?!
Maria Chirculescu
Miriam Turism
www.miriamturism.ro
-
Sfantul Luca al Crimeei - Arhiepiscopul de Crimeea
Publicat in : Vietile sfintilor
-
El Greco - Sfantul Luca pictand icoana Maicii Domnului
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.