Vor avea clonele umane suflet?

Vor avea clonele umane suflet?

Vor avea clonele umane suflet?

Unii oameni, inclusiv un episcop ortodox care s-a pronuntat in legatura cu acest subiect, spun despre clonele umane ca "nu vor avea suflet" in nici un sens conventional. Aceasta pentru ca, spun ei, embrionul a fost conceput in afara unui "act de iubire".

Acest mod de gandire, oricat ar fi de sincer, este cu totul fals. Starea afectiva sau emotionala a parintilor in momentul actului sexual, inaintea conceptiei, nu are nici un efect asupra statutului embrionului. Daca o fiinta umana insufletita poate fi produsa numai de doua persoane care se implica intr-un act sexual din iubire pura, atunci fie ar exista mult mai putini oameni pe Pamant decat exista acum, fie majoritatea populatiei lumii ar fi subumana din cauza ca nu ar avea suflet.

Putem oare sa afirmam ca orice copil conceput prin viol, incest, violenta conjugala sau din simpla indiferenta este ipso facto lipsit de suflet?

Daca punem intrebarea in mod eronat, este imposibil sa primim un raspuns corect sau macar rezonabil. In spatele intrebarii: "vor avea clonele suflet?" se ascunde o parere cu totul neortodoxa referitoare la ceea ce este in realitate "sufletul".

Se stie ca Origen din Alexandria a fost condamnat si pentru ca propovaduia preexistenta sufletului. El afirma ca sufletul omului este o entitate spirituala eterna care este "sadita din exterior" intr-un trup anume. Antropologia crestina a respins aceasta notiune dualista cu un mileniu si jumatate in urma, dar ideea persista, chiar si in mintile unor persoane responsabile de pastrarea si transmiterea doctrinei ortodoxe.

Privind problema din punct de vedere biblic, se poate spune ca o persoana nu "are" suflet, in sensul ca sufletul ar fi o entitate independenta, care intra sau care este "introdusa" intr-un corp fizic la un moment dat, adica in momentul conceptiei, al nidarii, la nastere sau oricand altcandva. Persoana umana este mai degraba caracterizata ca o "fiinta vie" (Facerea 2, 7), ceea ce inseamna ca este "un suflet viu". Sufletul este partea transcendenta a fiintei noastre. Desi se vorbeste despre "separarea sufletului de trup" in momentul mortii fizice, sufletul nu trebuie totusi considerat o entitate distincta fata de trup. Mai corect spus, sufletul este considerat distinct fata de "carne", care este "tarana si se intoarce in tarana" (cf. Facerea 3, 19). Cu alte cuvinte, noi nu "avem" un suflet, ci suntem "suflet". Sufletul este principiul transcendent care anima intreaga noastra fiinta.

Asadar, o clona are suflet? Pe de o parte, aceasta este o intrebare falsa, din moment ce o persoana "este", mai degraba decat "are", suflet. Dar putem sustine ca un individ clonat este, intr-adevar un "suflet"? Sunt clonele umane intr-adevar fiinte insufletite? Intrebarea are un raspuns afirmativ, din urmatoarele motive. In primul rand, dupa cum am vazut, starea afectiva a parintilor in momentul actului sexual nu are nici o influenta asupra statutului embrionului. O persoana nu are nevoie sa fie conceputa printr-un "act de iubire" pentru a fi o fiinta completa (desi, asa cum se stie deja, starea emotionala a mamei in timpul graviditatii afecteaza in mod sigur copilul care creste in sanul ei). Individualitatea fiintei umane este conferita de catre Dumnezeu, nu printr-o conventie intre oameni.

Chiar si acolo unde anomaliile genetice sau factorii de mediu deformeaza embrionul in crestere, chipul lui Dumnezeu ramane intact. Copilul ramane o fiinta umana completa pe tot parcursul vietii sale, atat in uterul matern cat si in afara lui. In al doilea rand, donarea este de fapt producerea artificiala de gemeni identici. O forma de donare are loc in utero, inaintea implantarii, cand o parte| dintre blastomere sau celule embrionare se deprind de grupul initial. Din moment ce fiecare celula poate, exprima intreaga secventa de ADN, inseamna ca fiecare celula este "omnipotenta", capabila sa produca o fiinta umana completa. Uneori, aceste celule se vor recombina inainte de a se implanta in mucoasa uterina.

In orice caz, fie ca mama da nastere unui copil unic sau unor gemeni identici, rezultatul este nasterea unei sau a mai multor persoane "insufletite". Or, stim prea bine din experienta ca "gemenii identici" nu sunt cu adevarat "identici" in sensul strict al expresiei. Aceasta este un aspect extrem de important pe care trebuie sa-l avem in vedere: identitatea noastra personala este cu mult mai mult decat materialul genetic continut de cromozomii nostri.

Fiintele umane clonate vor fi chiar mai putin asemanatoare cu originalul decat sunt "gemenii identici" intre ei. Aceasta pentru ca clonele poseda doar ADN-ul nucleului gazdei. Spre deosebire de gemenii identici, ele nu prind forma prin activitatea mitocondriilor si ARN-ului citoplasmatic ale mamei, nici nu au parte de aceleasi conditii de mediu in timpul perioadei de gestatie. Putem deci concluziona ca, intr-adevar, clonele umane vor "avea" sau, mai degraba, vor "fi" suflete. In pofida sentimentelor pe care ni le trezeste modul grotesc in care sunt concepute, ele vor fi practic pe de-a intregul umane, individuale si "insufletite" asemenea unui copil conceput in utero.

Inseamna ca problema morala legata de clone are mai degraba legatura directa cu persoana astfel creata decat cu manipularea gametilor umani si a embrionilor stilizati pentru a produce clona. Deja nenumarate mii de embrioni au fost distrusi in acest scop. Pe baza antropologiei ortodoxe, trebuie sa afirmam ca un embrion clonat este o persoana insufletita si purtatoare a chipului dumnezeiesc. In consecinta trebuie sa ne opunem categoric atat crearii, cat si distrugerii unor astfel de embrioni. Adica, trebuie sa actionam astfel, indiferent daca ratiunea acestui proces este terapeutica sau reproductiva. Nu ne putem permite sa tacem, din moment ce tacerea va fi interpretata ca o acceptare tacita a starii de fapt. Clonarea umana este fundamental imorala si vocile Bisericii trebuie sa o condamne ca atare.

Aceasta si datorita cercului vicios in care se intra? Se stie ca la inceputul lui februarie 2001, cercetatorii din San Francisco au anuntat crearea unor soareci al caror creier continea im sfert dintre celule de origine umana. Aceeasi echipa incearca acum sa produca soareci cu creierele in intregime "umane". Cel mai mare pericol in goana nebuna pentru donarea fiintelor umane este ca, pe parcurs, vom crea himere inca si mai sofisticate: animale cu material genetic uman si antropoizi care sunt partial oameni, partial altceva.

Atunci va trebui sa ne punem din nou intrebarea: au aceste creaturi suflet? Sunt si ele creaturi insufletite? La aceasta intrebare numai Dumnezeu va putea raspunde, acelasi Dumnezeu din mainile Caruia noi oamenii am smuls in mod intentionat puterea de a crea noi insine, dupa asemanarea noastra atat de decazuta.

John Breck
Darul sacru al vietii. Tratat de bioetica, Editura Patmos

.
Pe aceeaşi temă

25 Aprilie 2018

Vizualizari: 11337

Voteaza:

Vor avea clonele umane suflet? 0 / 5 din 0 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Carmen FUNIERUPostat la 2011-07-04 14:50

    "....pe parcurs, vom crea himere inca si mai sofisticate: animale cu material genetic uman si antropoizi care sunt partial oameni, partial altceva." Se vede cum diavolul urmăreşte ca omul să ajungă la fel ca el, să ia chipul şi asemănarea lui diabolică. Dar Dumnezeu nu va îngădui aceasta. Când nelegiuirile vor ajunge la maxim, atunci va veni sfârşitul acestei lumi.

  • Elena ConstantinPostat la 2011-04-12 18:34

    Pe mine ma infioreaza subiectul si ceea ce se petrece in unele laboratoare. E ca si cand monstrii din mintile unora dobandesc trup. Si mai rau e ca ajung sa se creada dumnezeu.Cei care fac asemenea experimente nu mai au discernamant, nu mai fac deosebirea intre negru si alb, intre bine si rau. Nu cred ca prin aceste manipulari biologice , omul creaza ceva. Este doar o curiozitate si o joaca imbecila cu forte de care nu e nici pe jumatate constient. Cred ca toata agitatia asta nu poate duce decat la secatuirea fiintei umane.

  • Ana-Maria LupuPostat la 2010-08-26 15:42

    foarte bun articol "Putem oare sa afirmam ca orice copil conceput prin viol, incest, violenta conjugala sau din simpla indiferenta este ipso facto lipsit de suflet?" f corect spus

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact