Buna Vestire - inceputul mantuirii noastre

Buna Vestire - inceputul mantuirii noastre

Perioada de post al Pastilor, pe care o petrecem, a avut la jumatatea ei un moment de „inaltare”, care este Duminica Sfintei Cruci. In acest an, acest moment se intalneste, in duminica aceasta, cu unul dintre cele mai mari si mai importante praznice - Buna vestire - care ne impartaseste si ne descopera taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta (cf. Troparul Invierii, glas 4) a intruparii lui Dumnezeu din preanevinovata Fecioara Maria, pe care o face sa devina Nascatoare de Dumnezeu.

Ni se pune inainte de fapt felul in care Dumnezeu, in credincioasa si neschimbatoarea Sa iubire de oameni, ne voind sa lase neamul omenesc in caderea sa cea pecetluita de neascultarea lui Adam, purcede la un nou inceput, luand asupra-si firea cea ravasita si mutilata de pacat a acestuia, pentru a o reaseza intru cele randuite de El, inca de la facerea omului. De aceea, troparul Bunei Vestiri incepe astfel: Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu fiu Fecioarei Se face, iar Gavriil harul il binevesteste.

Acest inceput al mantuirii noastre constituie de fapt vestea cea buna pentru tot sufletul care astazi cauta la Dumnezeu, asteptand si nadajduind dupa inspiratie si dupa o raza de lumina in pacla si in valtoarea secatuitoare de suflet si de credinta prin care ii este dat sa treaca. Astazi ni se bine-vesteste ca Dumnezeu este cu noi - Emanuel! Adica ni se readuce aminte ca Dumnezeu a salasluit printre (intru)noi (cf. Ev. Ioan 1, 14), impartasind propria noastra conditie - omeneasca, pentru a ne face partasi la conditia Sa – dumnezeiasca, punand la temelia raportarii Lui la noi si a noastra, fata de El si unul fata de altul, iubirea (cf. Ev. In. 13, 34; 14, 21; 24; 15, 10).

El ne-a aratat iubirea Sa fata de noi prin faptul ca a mers pana la a-si da viata, pe Cruce, pentru noi, camai mare iubire decat aceasta nimeni nu are: ca sufletul lui sa si-l puna pentru cei pe care ii iubeste (cf. In. 15, 13). De aceea, in cele doua praznuiri, a Bunei vestiri si a Crucii, avem doua dimensiuni fundamentale ale iubirii lui Dumnezeu fata de noi: bunavoirea de a se pogora la noi si de a-Si insusi firea noastra cazuta si implinirea lucrarii Sale slobozitoare din chinga caderii lui Adam, pana la a gusta suferinta si moartea, pentru noi si a noastra mantuire.

Fiecare Dumnezeiasca Liturghie nu este altceva decat multumirea – gr. eucharistia - (pentru) si pomenirea a toate cele pentru noi facute de Domnul, ca semn al iubirii noastre fata de El si al perpetuarii, generatie dupa generatie de botezati, a bunei vestiri a Imparatiei Sale in mijlocul nostru. Acesta este raspunsul autentic si stamparator de suflet pe care Biserica lui Hristos l-a propus totdeauna si il propune si de data aceasta la „criza” prin care generatia noastra trece, global si individual. Aici Il putem auzi si intalni pe Cel care a fost uns sa binevesteasca saracilor, sa vindece pe cei zdrobiti la inima, sa propovaduiasca robilor dezrobirea si orbilor vederea, sa slobozeasca pe cei apasati (cf. Ev. Luca, 4, 18; Isaia 42, 7). Aici putem sedea la ospatul pregatit de El pentru toti cei osteniti si impovarati (cf. Mt, 18, 28), pentru toti cei flamanzi si insetati de dreptate (cf. Mt. 6, 6). Aici aflam mangaiere si sprijin in osteneala postirii, inspiratie in pregatirea si asteptarea praznicului Invierii pe care stralucirea Crucii il lasa sa se intrevada, prin oglindirea in aceasta revarsare de iubire si prin lepadarea de cele pe care le vedem in noi ca fiind nepotrivite cu chipul pe care Domnul l-a intiparit in noi de la Botez.

Sa ne folosim asadar de un asemenea privilegiu si de o asemenea binecuvantare si, pentru a raspunde, la randu-ne, la iubirea lui Dumnezeu, sa ne curatim simtirile ca sa vedem lamurit pe Hristos in stralucita lumina a Invierii.

Cu aceleasi urari de folos duhovnicesc si de revarsare de har, pentru perioada care a mai ramas din post,

† Episcopul SILUAN
al Episcopiei Ortodoxe Romane a Italiei

.
Pe aceeaşi temă

02 Mai 2012

Vizualizari: 3262

Voteaza:

Buna Vestire - inceputul mantuirii noastre 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact