Uimitoarea minune

Uimitoarea minune

IN AJUNUL DUMINICII femeilor mironosiţe, Utrenia ne aminteşte de arătările lui Hristos de după înviere, aşa cum sunt menţionate către sfârşitul Evangheliei după Marcu. In cazul în care cărturarii biblişti au dreptate, aceste ultime versete (Marcu 16, 9-20) nu au aparţinut textului originar al Evangheliei.

Această înşiruire de arătări ale Domnului înviat se pare că a fost pusă laolaltă de Biserica primară din motive catehetice şi abia ulterior a fost adăugată la sfârşitul Evangheliei a doua, pentru a-i crea o concluzie ce părea mai adecvată.

Aceasta înseamnă că Evanghelia originală, aşa cum a compus-o Sfântul Marcu, se încheia cu pericopa citită la Liturghia de duminică dimineaţa (Marcu 15, 42 -16, 8). Femeile mironosiţe, văzând giulgiurile goale şi auzind mărturia îngerului, s-au umplut de cutremur şi uimire - tromos kai ekstasis, mai precis au luat cunoştinţă de „uimitoarea minune". Răspunsul emoţional a fost cel care le-a determinat să părăsească mormântul şi, pentru o vreme, să nu grăiască nimic una către alta, „căci se temeau".

De ce şi-ar fi încheiat evanghelistul istorisirea atât de surprinzător, chiar scandalos? Mai ales că ulterior, femeile l-au anunţat pe Petru şi pe ceilalţi ucenici că au găsit mormântul gol şi că un înger le-a vestit învierea lui Iisus? Marcu adresează scrierea sa celor credincioşi: celor cărora întreaga istorisire a Evangheliei le era familiară, persoane a căror viaţă şi credinţă îşi aveau temelia în adevărul şi nădejdea învierii. Şi atunci, de ce şi-ar fi încheiat lucrarea cu o imagine misterioasă a mormântului, alături de reacţia femeilor, iar nu cu descrierea - aşa cum fac ceilalţi evanghelişti - diferitelor arătări ale Domnului înviat înaintea ucenicilor Săi?

Singurul răspuns plauzibil este acela că Sfântul Marcu a dorit să accentueze, mai presus de toate, această reacţie - acest profund răspuns interior - a femeilor la vederea mormântului gol şi înaintea giulgiurilor. Aceste femei l-au urmat cu credinţă pe Iisus de-a lungul slujirii Sale pământeşti, îngrijindu-se de nevoile Sale, asigurându-i hrană şi locuinţă pentru El şi pentru ucenicii Săi, în vremea peregrinării lor din Galileea în Iudeea şi până în cetatea Ierusalimului. I- au rămas credincioase de-a lungul Patimilor Sale, şi au asistat la îngroparea Lui. Apoi, apropiindu-se sâmbăta, au fost obligate să lase neterminată rânduiala înmormântării şi să se întoarcă la casele lor. Acea rânduială putea fi finalizată doar după trecerea sâmbetei, în zorii următoarei duminici.

In ziua cea dintâi a săptămânii, dimineaţa devreme, femeile au adunat aromate şi au mers la mormânt. Găsind piatra răsturnată, au intrat tremurând. Acolo au aflat un bărbat tânăr, un chip îngeresc, stând pe locul în care fusese aşezat trupul lui Iisus, unde acum nu mai era altceva decât un giulgiu gol. Apoi, cuprinse de cutremur şi spaimă, de „uimitoarea minune", au alergat de la mormânt, înmărmurite de cele ce văzuseră. Pentru moment, nu au putut să grăiască una către cealaltă, pentru că „se temeau".

Această teamă trăită de femeile mironosiţe nu era teroare, o groază înaintea a ceva ameninţător şi de neînţeles. Mai degrabă a fost uimire, o uimire atât de profundă şi intensă încât au trăit momente extatice, mai presus de ele însele, fiind îndepărtate de sfera obişnuită a trăirilor omeneşti, fiindu-le dat să cunoască, într-o oarecare măsură, uimirea ce transcende şinele, pe care apostolul Pa vel a cunoscut-o atunci când, în extaz, a fost „răpit până Ia al treilea cer" (II Corinteni 12, 2).

Este şi emoţia ce însoţeşte experienţa unei teofanii, a unei descoperiri a puterii şi măririi dumnezeieşti. Aceasta este emoţia ce le-a cuprins pe femei în mormântul gol. Au văzut giulgiurile puse deoparte şi au auzit glasul îngerului care le- a încredinţat că Iisus, Cel ce fusese mort, S-a ridicat la viaţă. Au văzut, s-au cutremurat, şi au părăsit mormântul pline de uimire, într-o tăcere plină de spaimă.

Dar amintirea celebrării pascale se estompează odată cu trecerea zilelor şi a săptămânilor ce vin după praznic; de aceea, prin femeile mironosiţe ni se oferă o imagine - o icoană vie - a minunii pascale, uimirea minunată. Dacă luăm aminte la minunatele cântări ale Penticostarului, auzim aceeaşi vestire îngerească pe care ele au auzit-o şi suntem părtaşi la uimirea lor. în mijlocul vieţii noastre obişnuite - cumpărături, dusul copiilor la şcoală, lucrul la computer, participând la şedinţe, strecurându-neîn trafic, sau luptându-ne, în toiul nopţii, cu propriile spaime - în mijlocul a toate acestea, imaginea femeilor mironosiţe lansează o invitaţie. Ne cheamă să ne îndepărtăm pentru o vreme de noi înşine şi, alături de ele, să intrăm în mormântul unde a fost aşezat trupul mort al lui Iisus. Ne cheamă să contemplăm inefabila taină a giul- giurilor goale, alături de vestirea îngerească, „S-a sculat, nu este aici".

Din acea contemplare tăcută poate izvorî, încă o dată, sensul profund al spaimei, al minunatei uimiri, care le-a cuprins pe femei şi pe toţi cei ce cred în Domnul Cel înviat. Cum s-a întâmplat şi cu apostolul Pavel, acea spaimă şi acea uimire ne poate ridica din obişnuinţa noastră, chiar dacă numai pentru o clipă, şi ne poate oferi o privire, o fericită pregustare a Paradisului.

John Breck

Fragment din cartea "Dorul de Dumnezeu", Editura Patmos

Pe aceeaşi temă

29 Aprilie 2020

Vizualizari: 1634

Voteaza:

Uimitoarea minune 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact