Uimitoarea minune

Uimitoarea minune

IN AJUNUL DUMINICII femeilor mironosiţe, Utrenia ne aminteşte de arătările lui Hristos de după înviere, aşa cum sunt menţionate către sfârşitul Evangheliei după Marcu. In cazul în care cărturarii biblişti au dreptate, aceste ultime versete (Marcu 16, 9-20) nu au aparţinut textului originar al Evangheliei.

Această înşiruire de arătări ale Domnului înviat se pare că a fost pusă laolaltă de Biserica primară din motive catehetice şi abia ulterior a fost adăugată la sfârşitul Evangheliei a doua, pentru a-i crea o concluzie ce părea mai adecvată.

Aceasta înseamnă că Evanghelia originală, aşa cum a compus-o Sfântul Marcu, se încheia cu pericopa citită la Liturghia de duminică dimineaţa (Marcu 15, 42 -16, 8). Femeile mironosiţe, văzând giulgiurile goale şi auzind mărturia îngerului, s-au umplut de cutremur şi uimire - tromos kai ekstasis, mai precis au luat cunoştinţă de „uimitoarea minune". Răspunsul emoţional a fost cel care le-a determinat să părăsească mormântul şi, pentru o vreme, să nu grăiască nimic una către alta, „căci se temeau".

De ce şi-ar fi încheiat evanghelistul istorisirea atât de surprinzător, chiar scandalos? Mai ales că ulterior, femeile l-au anunţat pe Petru şi pe ceilalţi ucenici că au găsit mormântul gol şi că un înger le-a vestit învierea lui Iisus? Marcu adresează scrierea sa celor credincioşi: celor cărora întreaga istorisire a Evangheliei le era familiară, persoane a căror viaţă şi credinţă îşi aveau temelia în adevărul şi nădejdea învierii. Şi atunci, de ce şi-ar fi încheiat lucrarea cu o imagine misterioasă a mormântului, alături de reacţia femeilor, iar nu cu descrierea - aşa cum fac ceilalţi evanghelişti - diferitelor arătări ale Domnului înviat înaintea ucenicilor Săi?

Singurul răspuns plauzibil este acela că Sfântul Marcu a dorit să accentueze, mai presus de toate, această reacţie - acest profund răspuns interior - a femeilor la vederea mormântului gol şi înaintea giulgiurilor. Aceste femei l-au urmat cu credinţă pe Iisus de-a lungul slujirii Sale pământeşti, îngrijindu-se de nevoile Sale, asigurându-i hrană şi locuinţă pentru El şi pentru ucenicii Săi, în vremea peregrinării lor din Galileea în Iudeea şi până în cetatea Ierusalimului. I- au rămas credincioase de-a lungul Patimilor Sale, şi au asistat la îngroparea Lui. Apoi, apropiindu-se sâmbăta, au fost obligate să lase neterminată rânduiala înmormântării şi să se întoarcă la casele lor. Acea rânduială putea fi finalizată doar după trecerea sâmbetei, în zorii următoarei duminici.

In ziua cea dintâi a săptămânii, dimineaţa devreme, femeile au adunat aromate şi au mers la mormânt. Găsind piatra răsturnată, au intrat tremurând. Acolo au aflat un bărbat tânăr, un chip îngeresc, stând pe locul în care fusese aşezat trupul lui Iisus, unde acum nu mai era altceva decât un giulgiu gol. Apoi, cuprinse de cutremur şi spaimă, de „uimitoarea minune", au alergat de la mormânt, înmărmurite de cele ce văzuseră. Pentru moment, nu au putut să grăiască una către cealaltă, pentru că „se temeau".

Această teamă trăită de femeile mironosiţe nu era teroare, o groază înaintea a ceva ameninţător şi de neînţeles. Mai degrabă a fost uimire, o uimire atât de profundă şi intensă încât au trăit momente extatice, mai presus de ele însele, fiind îndepărtate de sfera obişnuită a trăirilor omeneşti, fiindu-le dat să cunoască, într-o oarecare măsură, uimirea ce transcende şinele, pe care apostolul Pa vel a cunoscut-o atunci când, în extaz, a fost „răpit până Ia al treilea cer" (II Corinteni 12, 2).

Este şi emoţia ce însoţeşte experienţa unei teofanii, a unei descoperiri a puterii şi măririi dumnezeieşti. Aceasta este emoţia ce le-a cuprins pe femei în mormântul gol. Au văzut giulgiurile puse deoparte şi au auzit glasul îngerului care le- a încredinţat că Iisus, Cel ce fusese mort, S-a ridicat la viaţă. Au văzut, s-au cutremurat, şi au părăsit mormântul pline de uimire, într-o tăcere plină de spaimă.

Dar amintirea celebrării pascale se estompează odată cu trecerea zilelor şi a săptămânilor ce vin după praznic; de aceea, prin femeile mironosiţe ni se oferă o imagine - o icoană vie - a minunii pascale, uimirea minunată. Dacă luăm aminte la minunatele cântări ale Penticostarului, auzim aceeaşi vestire îngerească pe care ele au auzit-o şi suntem părtaşi la uimirea lor. în mijlocul vieţii noastre obişnuite - cumpărături, dusul copiilor la şcoală, lucrul la computer, participând la şedinţe, strecurându-neîn trafic, sau luptându-ne, în toiul nopţii, cu propriile spaime - în mijlocul a toate acestea, imaginea femeilor mironosiţe lansează o invitaţie. Ne cheamă să ne îndepărtăm pentru o vreme de noi înşine şi, alături de ele, să intrăm în mormântul unde a fost aşezat trupul mort al lui Iisus. Ne cheamă să contemplăm inefabila taină a giul- giurilor goale, alături de vestirea îngerească, „S-a sculat, nu este aici".

Din acea contemplare tăcută poate izvorî, încă o dată, sensul profund al spaimei, al minunatei uimiri, care le-a cuprins pe femei şi pe toţi cei ce cred în Domnul Cel înviat. Cum s-a întâmplat şi cu apostolul Pavel, acea spaimă şi acea uimire ne poate ridica din obişnuinţa noastră, chiar dacă numai pentru o clipă, şi ne poate oferi o privire, o fericită pregustare a Paradisului.

John Breck

Fragment din cartea "Dorul de Dumnezeu", Editura Patmos

Pe aceeaşi temă

29 Aprilie 2020

Vizualizari: 1812

Voteaza:

Uimitoarea minune 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact