Vamesul si fariseul in fata usii de pocainta

Vamesul si fariseul in fata usii de pocainta

Sfinții Părinți ne învață pe noi, creștinii, să privim cât mai des la cer și să ne uităm dincolo de ceea ce este corect și incorect, dincolo de ceea ce poate fi bine sau rău, dincolo de ceea ce ar reprezenta vinovăția sau nevinovăția. Apoi, ne învață să nu ne uităm în stânga, să nu ne uităm în dreapta, să nu ne comparăm cu semenii noștri, să privim înainte, către ținta noastră care este Hristos. Și ce găsim dincolo de toate acestea. Noi găsim ușa pocăinței, prin care intrăm în marele ocean al iubirii dumnezeiești.

Vameșul și fariseul, una dintre cele mai importante pilde date de către Mântuitorul, nouă oamenilor. Vameșul și fariseul au rămas în istoria omenirii două repere importante pentru spiritualitatea creștină, pe calea mântuirii personale și a părtășiei cu Dumnezeu. Vameșul din vremea Mântuitorului era un cetățean evreu, care semnase pactul cu asupritorii, cu autoritatea Imperiului Roman, care era necruțătoare atunci când era vorba de strângerea impozitelor. Pentru îndeplinirea sarcinilor, vameșul de multe ori folosea metode neortodoxe și uneori făcea chiar abuz de putere, punând presiune foarte mare asupra poporului evreu. De aceea, era o persoană urâtă de către evrei și se ferea să intre în contact cu publicul larg. Ne amintim bine de Zaheu, mai-marele vameșilor, care de teama mulțimii, dar și ca să-l vadă pe Hristos, căci era mic de statură, s-a urcat într-un sicomor. Vameșul pe lângă faptul că era un om foarte bogat, era și foarte corupt și profund imoral. Față de fariseu, vameșul era conștient de gravitatea faptelor sale, de starea lui de păcătoșenie, voia să facă o schimbare în viața lui dar setea de putere și bogăție îl țineau pe loc. Când ajunge în fața ușii de pocăință, el se bate cu pumnii în piept și strigă către Dumnezeu: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului” (Luca 18, 13).

Fariseul din vremea Mântuitorului era un cetățean evreu care respecta întru totul Legea lui Moise, punând mai mult accent pe forma și nu pe fondul legii. Se considera drept în fața lui Dumnezeu și aștepta niște daruri bine-meritate. Față de vameș, fariseul nu se ascundea de public, ci din contră mergea acolo unde era lume mai multă, în piețe, în târguri, la răscruce de drumuri și acolo se ruga pentru ca să-l vadă mulțimea. Hristos i-a asemănat pe farisei cu niște morminte, care pe afară erau văruite, bine îngrijite, dar în groapă era putregaiul. Fariseul, ca și vameșul, era foarte bogat și imoral, prin ceea ce făcea. Ne amintim de fariseul Nicodim, care era unul dintre cei mai bogați oameni ai acelor vremuri. Cea mai mare greșeală a fariseului, pe lângă faptul că se îndreptățește singur este aceea că se compară cu semenii lui și se pune deasupra acestora. „Îți mulțumesc Dumnezeule, pentru că eu nu sunt precum ceilalți oameni!”.

Observăm, de-a lungul istoriei, nu numai că „vameșii” și „fariseii” s-au perpetuat, ci a crescut numărul acestora, iar astăzi, viciile acestora sau transformat în virtuți. Câți dintre creștini se îndreptățesc singuri, considerându-se fără de păcat în fața lui Dumnezeu? Din păcate, aceștia sunt tot mai mulți. Astăzi, a fi „vameș” sau „fariseu” este „cool”, este ceva faimos. Ceea ce atunci s-a săvârșit și s-a împlinit cu fapta se vădește și prin pilda cea despre vameș și despre fariseu, ca înfăptuire de totdeauna a dreptății. Pentru că acela ce se socotește pe sine supus cu adevărat pedepsei celei veșnice, cum să nu îndure cu vitejie nu numai ocara, dar și paguba și boala și, precum se spune, toată nenorocirea și vătămarea? Iar cel ce arată o atât de mare răbdare, ca unul datornic și obligat să dea socoteală în felul acesta, este izbăvit de o pedepsire cumplită, necurmată și de neîndurat ca aceea, primind o osândă mai ușoara și vremelnică, ce are un sfârșit, iar uneori de nenorocirile care se întâmplă acum (este izbăvit) prin bunătatea pe care Dumnezeu o adaugă răbdării Sale și care-și ia începutul ei din aceste suferințe. De aceea, unii dintre cei pedepsiți de Dumnezeu au grăit: „Îndura-voi mânia Domnului, căci am păcătuit împotriva Lui” (Miheia 7, 9).

Fie ca noi să nu fim nici ca vameșul, nici ca fariseul, pentru a nu fi nimiciți căzuți sub osânda lui Dumnezeu, ci să fim pedepsiți cu mila, nu cu mânia Domnului, iar la sfârșit, după cuvântul psalmistului, să fim îndreptați prin harul și prin iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, căruia i se cuvine slava, puterea, cinstea și închinăciunea, dimpreună cu Tatăl Său cel fără de început și cu Duhul Sfânt cel de viață făcătoare, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Ștefan Popa

 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

05 Februarie 2023

Vizualizari: 1464

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact