Dumnezeu prefera un pacatos smerit unui drept mandru

Dumnezeu prefera un pacatos smerit unui drept mandru

In prima duminica a perioadei Triodului, care incepe anul acesta pe 9 februarie, Biserica a randuit ca in cadrul Sfintei Liturghii sa fie citita Pilda Vamesului si a Fariseului. Sfintii Parinti au asezat aceasta pilda la inceputul Triodului pentru a ne descoperi ca numai prin smerenie putem ajunge sa simtim prezenta lui Dumnezeu in noi si ca numai prin ea, Dumnezeu este adus in inima noastra.

Fariseul din aceasta parabola intra in templu ca sa-I descopere Domnului cat de virtuos este si cat de cazuti sunt cei din jurul sau. Aceste gesturi ale sale au ca punct de plecare mandria, o patima care il face pe om sa fie atat de plin de sine, incat nu mai lasa loc in el pentru prezenta lui Dumnezeu si a semenilor sai. Fariseul chiar daca este un om drept, este mandru, in vreme ce vamesul, chiar daca este un pacatos, este smerit. Iar Dumnezeu prefera un pacatos smerit unui drept mandru. De ce? Pentru ca atunci cand ne rugam cu smerenie avem posibilitatea sa vedem nu doar ceea ce am infaptuit, ci si pe cei care ne-au ajutat sa lucram. Iar acest lucru ne face sa nu ramanem doar la noi insine. Fariseul, chiar daca a facut fapte bune, nu era indreptatit sa se laude cu ele in fata lui Dumnezeu si sa se considere mai bun decat orice semen.

Din Evanghelia care se citeste in aceasta duminica aflam ca fariseul statea drept in fata lui Dumnezeu si se ruga tare ca posteste, ca da zeciuiala si ca nu se aseamana semenilor care sunt rapitori, nedrepti si desfranati. Iar Vamesul statea cu capul plecat si spunea: Dumnezeule fii milostiv mie pacatosului. Va­me­sul nu se uita in jur atunci cand doreste sa se indrepte, nu ramane la caderile se­me­­­nilor sai, ci se pune pe sine in fata lui Dum­ne­zeu, si vazandu-si doar pacatele lui, marturiseste ca si Sfantul Apostol Pavel, ca este "cel din­tai pacatos" (I Tim. 1, 15). Si astfel, s-a intors mai indreptat la casa lui.

E bine sa retinem ca nu putem iubi cu adevarat atunci cand suntem cuprinsi de mandrie. Iubirea adevarata nu se lauda, nu se trufeste, ci este binevoitoare, nu are in ea porniri spre dispret si judecata a semenilor.

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

04 Februarie 2025

Vizualizari: 5146

Voteaza:

Dumnezeu prefera un pacatos smerit unui drept mandru 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact