Cu ce se poate asorta crucea

Cu ce se poate asorta crucea

Praznicul Inaltarii Sfintei Cruci, fixat in calendar pe data de 14 septembrie, este incadrat de doua duminici in care se citesc, in biserici, pericope evanghelice al caror subiect principal este Crucea. Daca duminica trecuta am meditat asupra tainei Crucii lui Hristos, intelegand ca Mantuitorul S-a rastignit pentru ca "oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica", duminica aceasta vom medita asupra crucii pe care fiecare dintre noi este dator a o purta daca doreste sa intre in Imparatia lui Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat, S-a rastignit si a inviat pentru a ne smulge din moartea pacatului si pentru a ne darui viata vesnica. Acest mesaj evanghelic se adreseaza tuturor oamenilor, intrucat Mantuitorul, inainte de a indemna pe fiecare sa-si ia crucea sa, rosteste cuvintele: "oricine voieste". Indiferent de neamul din care face parte, de conditia sociala, de viata pe care a dus-o pana la un anumit moment, oricine poate sa urmeze lui Hristos, sa-i devina ucenic si sa se inscrie, prin aceasta, pe drumul spre viata vesnica.

Desi, ca Fiul al Dumnezeu, I S-a dat toata puterea "in cer si pe pamant", totusi Hristos nu doreste ca prin vreo constrangere oarecare sa fie mantuit omul. Cuvintele "oricine voieste sa vina dupa Mine" inseamna doar ca este posibil ca toti oamenii sa urmeze lui Hristos, nu si ca este obligatoriu ca acest lucru sa se intample. Omul a avut, inca de la zidirea sa si punerea in gradina Edenului, posibilitatea de a asculta sau nu de cuvantul lui Dumnezeu. Atunci i s-a dat porunca: "sa nu mananci" si nu a ascultat, cazand in pacat. Acum, cand este supus pacatului, omul este doar indemnat: "oricine voieste". Vedem aici dragostea dumnezeiasca milostivindu-se de om si aratandu-i calea. Insa dupa cum nici pe Adam nu l-a impiedicat sa manance din fructul oprit, nici pe noi Dumnezeu nu ne va obliga sa alegem o cale care nu duce spre Imparatie. Dumnezeu ne doreste pe toti alaturi de El, pana la unul, dar alegerea noastra, vointa noastra libera, nici macar de El (mai ales de El!) nu este incalcata. Pentru ca poti forta pe cineva sa faca multe lucruri, dar nu-l poti forta nicicum sa te iubeasca. Iar Ziditorul nostru stie cel mai bine aceasta.

Daca dorim sa urmam, totusi, lui Hristos, daca alegem, de bunavoie, sa ne facem ucenicii Lui, iata pasii de parcurs: sa ne lepadam de sine, de noi insine adica, sa ne luam crucea si sa-I urmam Lui. Lepadarea de sine este conditia absolut necesara pentru a dobandi statutul (nu doar numele) de crestin. Daca mandria i-a pierdut pe ingerii pe care azi ii numim diavoli, smerenia sau lepadarea de sine ne deschide poarta cerului. In Patericul egiptean gasim un indemn pe care cei ce se nevoiau in pustie il adresau ucenicilor: "Ori in ce loc vei merge, nu te numara pre tine si vei fi odihnindu-te...". Acest indemn, "nu te numara pre tine", inseamna sa nu te iei in calcul, sa nu te consideri pe tine ca fiind cineva, sa nu te mai bagi in seama nicicum, ba chiar sa te consideri mai prejos de toti ceilalti pentru a gusta din odihna si pacea pe care Hristos o da sufletelor smerite. Lepadarea de sine inseamna, in ultima instanta, a te goli de toate ale tale spre a pune pe Dumnezeu in centrul vietii tale. Inseamna a nu te mai increde in gandurile tale, in starile tale sufletesti, in simturile tale, in nimic altceva decat in Dumnezeu. Aceasta este, in fapt, si prima conditie pentru a deveni, cu adevarat, ucenici ai lui Hristos.

Pe care cruce o alegi?

A doua conditie este "sa ne luam crucea". Sintagma aceasta a patruns foarte mult in limbajul obisnuit. Cel mai adesea o folosim cu intelesul de a ne purta cu stoicism greutatile, necazurile, suferintele pe care le intampinam in lumea aceasta. Nu este gresit acest inteles pe care il acordam in vorbirea curenta, dar nu este cel esential. Pentru ca atunci cand spunem ca "trebuie sa ne ducem crucea" si nu-L avem ca model pe Hristos cel rastignit, pierdem din vedere tocmai ceea ce face din acest mod groaznic de a ucide pe cineva, folosit mai ales in vremea Imperiului roman, un simbol al mantuirii. Hristos Si-a asumat crucea suferintei si a mortii in chinuri, dar nu a fost vorba aici de un supliciu indurat cu mult curaj. Hristos a iubit crucea, Si-a dorit si S-a lasat sa fie inaltat pe cruce! Nu e vorba de masochism aici, evident, ci de o alegere constienta pe care Domnul a facut-o, desi avea puterea de a nu se lasa prins si rastignit. Iubirea lui pentru oameni si ascultarea lui desavarsita de Dumnezeu Tatal sunt motivatiile gestului Sau. A ales chiar sa poarte ranile produse de cruce si pe trupul inviat, desi putea foarte bine sa renunte la stigmate, spre a ne arata ca nu se rusineaza cu patimirile Sale, care devin parte din identitatea Sa. Domnul stia ca aceasta este singura cale prin care poate redeschide omului raiul, iar dragostea Sa pentru oameni s-a rasfrant si asupra acestui mijloc prin care a venit o moarte ce avea sa invinga moartea, prin care noi aveam sa fim scosi de sub stapanirea puterilor iadului. Nu intamplator, diavolul se teme de cruce: pe el nu-l impresioneaza, desigur, geometria celor doua brate, perpendiculare una pe cealalta, ci frica sa vine din aceea ca ii aminteste diavolului de dragostea lui Dumnezeu pentru oameni. In plus, Crucea ii mai aduce aminte si de smerenia lui Iisus Hristos, de iubirea Sa jertfelnica, adica exact cele pe care demonul nu le suporta deloc.

Faptul ca tocmai Crucea a ajuns sa fie un simbol al crestinismului, chip al mantuirii omului, nu este chiar o intamplare. Insusi trupul nostru are forma crucii atunci cand ridicam bratele pentru a imbratisa lumea, adica viata aceasta pamanteasca, viata care pentru noi, ca urmasi ai lui Adam, nu este scutita de suferinta. Iar solutia pe care crestinismul o aduce la aceasta problema capitala nu este aceea de a scapa de suferinta. Mantuitorul nu a promis, celor care-l ascultau, fericire si placeri nenumarate pe acest pamant. "In lume, necazuri veti avea", ne avertizeaza Fiul lui Dumnezeu, si adauga: "dar indrazniti; Eu am biruit lumea". Asadar suferintele nu ne impiedica a urma lui Hristos, ci ne intaresc in gandul ca doar intru El si cu El putem fi si noi biruitori asupra lor. Avem in fata doua cai, doua cruci: a talharului de-a dreapta, care s-a pocait, sau a talharului de-a stanga, care a hulit. Viata noastra sta sub semnul alegerii uneia dintre cele doua optiuni posibile.

Prima este cea a purtarii crucii suferintelor intru Hristos, avandu-L mereu ca model pe Mantuitorul, invatand de la Acesta dragostea si smerenia, transformand astfel orice durere intr-o noua bucurie. Cealalta cale este tot una presarata de suferinte, dar fara Hristos. Pentru ca oricat de bogat, destept, frumos ar fi cineva, nu poate evita suferinta. Suferintele vin oricum, insa noi avem sansa de a nu trai oricum cu ele. Iar crestinismul nu este una dintre religiile care, prin diferite tehnici, promite sa te izbaveasca de suferinta. El te invata cum sa ajungi la bucurie asumandu-ti suferinta. Crestinul cunoaste ca exista un rost al suferintei si, nu in ultimul rand, are speranta ca exista si un sfarsit definitiv al acestor suferinte vremelnice. "Cine va voi sa-si scape sufletul il va pierde, iar cine va pierde sufletul sau pentru Mine si pentru Evanghelie, acela il va scapa", ne spune Mantuitorul.

Daca ne vom concentra, asadar, asupra modului in care putem sa evitam suferintele, sa ne crutam de orice gest jertfelnic, de fapt ne vom pierde pe noi insine. Singura cale mantuitoare este calea Crucii. Crucea, acest simbol al vietii si mantuirii noastre, este pus de crestini la loc de cinste in casa, purtat la piept, dar nu precum fac cei care o considera o bijuterie asortata cu o anumita imbracaminte sau ca pe un talisman purtator de noroc. Crucea nu se poate "asorta" decat cu o dragoste jertfelnica.

pr. Constantin Sturzu
Sursa:doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

12 Septembrie 2019

Vizualizari: 3561

Voteaza:

Cu ce se poate asorta crucea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact