Maica Domnului - Fecioara Maria

Maica Domnului - Fecioara Maria Mareste imaginea.

Fecioara Maria sta in centrul vietii de evlavie a Bisericii, atat a celei personale, cat si comunitare. Sta de asemenea si in insusi centrul credintelor dogmatice ale Bisericii ca parte inseparabila a credintei crestine ca Dumnezeu S-a facut om. Aceste doua „centre” ale Bisericii - viata sa de rugaciune si credintele ei dogmatice - sunt absolut inseparabile in crestinismul ortodox. Din acest motiv icoana Fecioarei impodobeste orice biserica si pe orice casa, si ea este pomenita la toate slujbele si la fiecare din ele.

Biserica Ortodoxa a dat Fecioarei Maria doua titluri prin­cipale care corespund locului ei in aceste doua „centre” ale vietii Bisericii: „Theotokos” („Nascatoare de Dumne­zeu” sau „Maica a lui Dumnezeu”) si „Panaghia” („Prea­sfanta”). Termenul „Theotokos” o asaza in centrul dogmei ortodoxe, pentru ca marturiseste credinta ca ea a dat nastere unui Dumnezeu facut om, nu unui om in care a locuit ulterior Dumnezeu. Termenul „Preasfanta” se refera la pozitia Mariei intre credinciosi, ca una „mai sfanta decat toti sfintii”, ceea ce o asaza in centrul Bisericii si a vietii ei de rugaciune. De fiecare data cand o pomenim in cererile noastre liturgice folosim amandoua aceste titluri: o numim „Preasfanta [Panagia] … Nascatoare de Dumnezeu [Theotokos] si Pururea Fecioara [Aeiparthenos] Maria”. Astfel in icoanele ei ca Theotokos e intotdeauna pictata tinandu-l in brate pe Fiul ei. Ca Panagia e pictata intot­deauna cu bratele intinse in rugaciune ca un membru al Bisericii, Fiul ei fiind de asemenea cu ea, dar nu tinut de ea. Nu este niciodata pictata fara Fiul sau.

Cuvantul grec „Theotokos” se traduce literal prin „Nas­catoare de Dumnezeu”. El a fost creat in secolul II de teo­logul alexandrin Origen. La Sinodul III Ecumenic din 431, termenul a ocupat locul central ca o confirmare a credin­tei crestine ca Iisus Hristos e Dumnezeu adevarat si om adevarat. Maria n-a dat nastere unui simplu om in care a locuit Fiul lui Dumnezeu, ci insusi Fiului lui Dumnezeu facut om. Titlul s-a raspandit repede devenind central in imnologie si rugaciunea populara.

Traducerea „Nascatoare de Dumnezeu” nu trebuie sa ne faca sa credem ca Fecioara Maria a fost un simplu instru­ment al lui Dumnezeu, ca I-a dat nastere si nimic altceva. Dimpotriva, ea a fost cu adevarat mama Sa. Cu alte cuvinte, a fost cea care L-a vazut prima pe pruncul Hristos, pe Care L-a iubit si hranit de copil, ceea ce inseamna ca a facut toate lucrurile care leaga un copil de mama sa, dezvoltandu-i prin aceasta sufletul si formandu-i personalitatea.

In acelasi timp, ea este „Preasfanta”, ceea ce inseamna Fecioara - cineva cu totul nestricat, curat la trup, suflet si minte. In Ortodoxie, statutul inalt al Fecioarei Maria nu o asaza deasupra Bisericii - asa cum e numai Hristos, in calitate de Cap al ei -, ci mai degraba in centrul sau. Bise­rica Ortodoxa insista asupra faptului ca, ramanand fara pa­cat personal, Maria a impartasit pe deplin natura noastra cazuta - toate mizeriile comune ale conditiei umane - si a murit cu adevarat inainte de a fi mutata la cer de Fiul ei. De aceea marea ei sarbatoare e Adormirii, in care Bise­rica praznuieste acea persoana din mijlocul nostru care s-a facut atat de disponibila si daruita lui Dumnezeu, incat sa devina Mama Sa, si totodata a ramas in toate privintele asemenea noua, in solidaritate cu cei ce se roaga Fiului ei si se lupta pentru sfintire.

Astfel, ca Theotokos si Panagia, ca Mama si Fecioara, Maria combina in persoana ei intr-un mod unic toata delicate­tea, profunzimea simtirii, grija infinita si sensibilitatea spi­rituala a maternitatii, cu tot curajul, nepatimirea, auto­controlul si hotararea fara compromisuri a monahismului. Ea este in acelasi timp culmea smereniei si devotamentu­lui fata de Fiul ei, si cel mai mare luptator duhovnicesc si isihast, strangand toate gandurile in inima sa. Ea e astfel modelul tuturor crestinilor, orice cale ar alege.

Asa cum a fost in timpul vietii sale, Fecioara Maria ra­mane si acum aproape de Fiul ei, la fel de interesata, angajata si inseparabila de El si de slujirea Lui. Trupul lui Hristos e si trupul luat din Fecioara, cu consimtamantul ei liber. Cuvintele ei „Fie mie dupa cuvantul tau!” (Lc 1, 38) nu s-au incheiat la intruparea Cuvantului, ci sunt indis­pensabile la fiecare din manifestarile Lui in trup. Consim­tamantul Fecioarei e fundamental pentru formarea Tru­pului lui Hristos. Din acest motiv cand o pomeneste la proscomidia Liturghiei numai pe Fecioara, preotul spune rugaciunea: „Pentru mijlocirile careia primeste, Doamne, jertfa aceasta la jertfelnicul Tau cel ceresc”.

Fecioara Maria e organic legata de fiecare celebrare euharistica. Asta inseamna ca in calitate de Maica a lui Hristos ea e si Maica Bisericii, care e Trupul Sau, si, prin urmare, si Maica noastra a tuturor, de cand prin Botez „ne-am imbracat in Hristos”, am fost adoptati ca fii si membre ale Trupului Sau. Putem spune chiar ca, daca Hristos e Capul Bisericii, Maica Sa e inima ei, stand in mijlocul credinciosilor, compatimind cu toti, hranindu-i pe toti, indrumandu-l pe fiecare spre Fiul Sau, pe Care nu L-a parasit niciodata — nici langa Crucea Sa, la care a luat parte pe deplin (Lc 2,35) - si in acelasi fel, ea nu ne paraseste niciodata.

Venerarea ortodoxa a Nascatoarei de Dumnezeu e un echilibru delicat, o minunata intrepatrundere intre dog­ma si viata, intre teologie si rugaciune, intre statutul ei de Theotokos si locul ei intre credinciosi ca Panagia. Ea nu e niciodata separata de Fiul sau si niciodata separata de credinciosii din Biserica. in aceasta se deosebeste atat de invataturile care o separa de noi (de exemplu, Imaculata Conceptie - ca n-ar fi avut pacat originar - si Asumptia - ca n-ar fi murit), cat si de cele care o confunda cu noi, de abordarea protestanta care nu o cinsteste pentru ca respinge si Biserica. Dar pentru ortodocsi ea e slava Biseri­cii, reprezentantul ei cel mai de seama intre cei mantuiti, „cea mai sfanta dintre toti sfintii”, Maica lui Dumnezeu, si Maica noastra a tuturor.

Ierom. Calinic,

Provocari ale gandirii si vietii ortodoxe astazi, Editura Deisis

Pe aceeaşi temă

08 Septembrie 2017

Vizualizari: 703

Voteaza:

Maica Domnului - Fecioara Maria 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE