SFANTUL NICOLAE - SIMBOL AL BLANDETII SI BUNATATII

SFANTUL NICOLAE - SIMBOL AL BLANDETII SI BUNATATII

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la spectacolul „Sfantul Nicolae in mijlocul copiilor” – organizat de Sectorul invatamant si activitati cu tineretul al Arhiepiscopiei Bucurestilor, Palatul Patriarhiei, joi, 05 decembrie 2013:

„Fiti milostivi, precum Tatal vostru Cel din ceruri milostiv este!” (Luca 6, 36)

Biserica a instituit un post de sase saptamani, in care ne aflam acum, ca pregatire pentru Sarbatoarea Nasterii Domnului sau a Craciunului. Sarbatoarea Sfantului Ierarh Nicolae, care a inceput din aceasta seara, odata cu slujba Vecerniei, este un popas duhovnicesc de intensificare a pregatirii noastre spirituale pentru a intelege mai bine milostivirea, darnicia si bunatatea lui Dumnezeu Tatal, Care a trimis pe unicul Sau Fiu in lume din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor (Cf. Ioan 3, 16).



Toata aceasta perioada de pregatire pentru primirea Sarbatorii Nasterii Domnului, in care cea mai populara sarbatoare este cea a Sfantului Nicolae, este perceputa in mod deosebit ca perioada a bucuriei de-a darui, ca raspuns al oamenilor la iubirea lui Dumnezeu aratata in Hristos, dar si ca manifestare duhovniceasca a omului creat dupa chipul lui Dumnezeu-Daruitorul sau Milostivul.

Sfantul Nicolae, unul dintre cei mai cunoscuti si iubiti sfinti ai crestinismului, este un personaj real din istoria Bisericii, devenit peste timp simbol al bunatatii sufletului, fiind numit „chip al blandetilor”, mai ales pentru ca a imbinat smerenia cu darnicia.

Nascut in anul 270, a trait mai intai perioada de persecutii a Bisericii, in vremea imparatilor Diocletian (284-305) si Maximiliam (286-305). Sfantul Nicolae a ramas orfan de mic si a fost crescut si educat de un unchi al sau, care purta tot numele Nicolae si era episcop in cetatea Patara, din Asia Mica. Dobandind multa intelepciune si ravna pentru cele sfinte, a fost hirotonit episcop al cetatii Mira din Lichia, unde a propovaduit cu indrazneala dreapta credinta, fapt pentru care a fost persecutat si intemnitat.

Edictul de libertate religioasa din anul 313 al Sfantului Imparat Constantin cel Mare, de la a carui proclamare am sarbatorit anul acesta 1700 de ani, l-a gasit pe Sfantul Nicolae in temnita, de unde a fost eliberat. Este deci unul din marii sfinti ai Bisericii crestine care s-a bucurat de rolul protector al Sfantului Imparat Constantin cel Mare, intr-o perioada in care lumea era divizata inca intre paganism si crestinism.

Mai tarziu, in anul 325, Sfantul Ierarh Nicolae s-a aflat intre cei 318 Sfinti Parinti convocati de Imparatul Constantin cel Mare la primul Sinod ecumenic de la Niceea, unde a aparat invatatura Bisericii despre dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu in fata ratacirii ereziei ariene, fapt pentru care a fost numit apoi si indreptator sau aparator al credintei.

El a stiut sa arate dragoste fata de Dumnezeu, aparand cu sfintenie invatatura ortodoxa si aratand dragoste fata de aproapele, miluind o multime de oameni, ca de pilda pe tatal care avea trei fete sarace, pe corabierii aflati in tumultul marii involburate si pe locuitorii Mirelor Lichiei, carora le-a fost nu numai pastor sufletesc, ci și sprijinitor in vreme de foamete, prin chemarea miraculoasa a corabiei incarcata cu grane – simbol al Bisericii, ca tezaur al bunatatilor celor fagaduite.

Prin pilda vietii si a faptelor sale de milostenie, Sfantul Nicolae a inspirat o cultura a bunatatii si darniciei in toate popoarele crestine, mai ales acolo unde este cinstit cu multa evlavie, pretuit si iubit. Cultura aceasta a bunatatii si darniciei s-a dezvoltat mai intai fara programe sociale, si anume, ea s-a dezvoltat liturgic. Pomenind pe Sfantul Nicolae, citind viata lui din Sinaxar, cantand troparul lui, Biserica a imprimat duhul Sfantului Nicolae clerului, credinciosilor si chiar conducatorilor de popoare pe care i-a sfatuit sa fie buni si milostivi cu cei saraci, singuri si neajutorati. Aceasta cultura a bunatatii sufletului, a darniciei si ospitalitatii, este cantata atat in colindele de Craciun, in cateva colinde pe care le-am auzit acum, dar si in scenetele care au fost prezentate aici.

Sfantul Nicolae depaseste orice pedagogie formalista si reprezinta pedagogia spirituala a asemanarii omului cu Dumnezeu, care nu se invata doar din exterior, printr-o imitatie formala a unor fapte morale, ci se dobandeste mai ales printr-o intalnire frecventa a omului cu Dumnezeu in smerita rugaciune. Fiecare rugaciune smerita lumineaza sufletul, il sfinteste si ii transmite iubirea smerita a lui Hristos, a Tatalui Ceresc si a Duhului Sfant. Deci, Sfantul Nicolae era un om milostiv si pentru ca era un mare rugator si un mare postitor. In acest sens, Sfantul Nicolae ne indeamna sa nu separam opera de caritate sau filantropia sociala de liturghia sau practica rugaciunii, ci sa cerem mereu lui Dumnezeu, in rugaciunile noastre, sa ne faca mai buni, sa ne daruiasca bunatate din bunatatea Sa, iubire smerita din iubirea Sa smerita. In felul acesta, facerea de bine nu devine o crispare voluntarista, ci o revarsare a bunatatii sufletului nostru spre oamenii din jur, pe care mai intai ii iubeste Dumnezeu si cere ca si noi sa fim asemenea Lui.

In limba romana bunicii sunt considerati ca fiind, in general, darnici, iar maturitatea lor se vede in intelepciune si in bunatate. Prin urmare, apelativele bunicul si bunica vin de la constatarea ca acestia sunt oameni buni. In unele parti ale tarii noastre, bunica si bunicul se mai numesc „Bunul” si „Buna”. Insa, bunatatea aceasta a lor nu depinde de numarul cadourilor pe care le fac sau le-au facut, ci este o stare a sufletului pasnic si smerit.

Cultura spirituala a darniciei, a bunatatii sufletului smerit este rezultatul, nu numai al imitarii modelului Sfantului Nicolae, ci si al rugaciunilor lui si al rugaciunilor tuturor sfintilor pentru imbunatatirea si sfintirea vietii noastre. Deci sa ne rugam Sfantului Nicolae ca el sa ne daruiasca bunatate din bunatatea sa primita de la Dumnezeu Cel Milostiv si Bun, pe Care-L laudam in toate slujbele noastre ortodoxe zicand: „Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeu esti”, adresandu-ne lui Dumnezeu Tatal. Sa cerem Sfantului Nicolae si tuturor sfintilor ale caror nume le purtam sa ne invredniceasca de bucuria bunatatii sufletului ca dar de la Dumnezeu revarsat in noi pentru a fi cultivat permanent in relatia cu semenii nostri.

Unii dintre cei care au ajutat pe saraci au fost uneori intrebati: Ce primiti voi in schimb pentru milostenia voastra? Iar ei au spus: Bucuria pe care o facem altora! Bucuria pe care cineva o face altora cand ii ajuta se reintoarce aceluia care a facut binele. Aceasta bucurie este si ea un mare dar al lui Dumnezeu pentru omul milostiv si smerit. Multi oameni sunt bogati, insa nu toti sunt foarte bucurosi sau fericiti, pentru ca le lipseste tocmai darnicia sau bunatatea sufletului care se revarsa dincolo de orice calcul uman al profitului material. Iar cei saraci si milostivi se bucura neincetat.

Felicitam, in seara aceasta, pe toti cei care au contribuit la organizarea acestui moment sfant si, in acelasi timp, plin de bucurie: „Sfantul Nicolae in mijlocul copiilor”. Felicitam, in primul rand, pe copiii si tinerii care ne-au delectat si ne-au bucurat prin tot ceea ce au prezentat aici ca dar de lumina pentru sufletele noastre, ca sa ne amintim de copilaria si de tineretea noastra. In acelasi timp, multumim parintilor si profesorilor lor care i-au crescut, care i-au format si care doresc ca din educatia copiilor si a tinerilor sa nu lipseasca cel mai mare dar, si anume credinta, adica legatura de iubire a omului cu Dumnezeu si cu sfintii Lui. Felicitam pe toti ostenitorii Sectorului Invatamant si Activitati cu Tineretul de la Centrul eparhial al Arhiepiscopiei Bucurestilor, care au coordonat lucrarile de pregatire a programului pentru aceasta seara. De asemenea, mentionam pe sponsorii principali - cele trei protoierii din Capitala, si pe ceilalti sponsori. Va multumim tuturor celor care sunteti aici prezenti si ne rugam Mantuitorului Hristos ca, prin mijlocirile Sfantului Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirei Lichiei, sa ne daruiasca tuturor bucuria de a vedea darurile lui Dumnezeu care vin spre noi prin copii buni, parinti buni, profesori buni, preoti buni. Sa ne ajute ca sa ne pregatim pentru a-l primi cu bucurie pe Mos Craciun, intrucat Mos Craciun este in colindele noastre personificarea iubirii milostive a lui Dumnezeu Tatal. Mos Craciun vine de undeva din Nord, de unde este intuneric si frig - simbol al transcendetei divine - si se apropie mult de oameni intrucat prin bunatatea sa el devine lumina si caldura, transcende intunericul si frigul, ca sa lumineze si sa incalzeasca sufletele oamenilor prin bunatate. Insa, astazi, Mos Craciun Cel darnic este binevestit de Mos Nicolae cel bland si bun. Am putea spune ca pentru copii Mos Nicolae este „inaintemergatorul” lui Mos Craciun, dupa cum Sfantul Ioan Botezatorul este inaintemergatorul Domnului nostru Iisus Hristos.
De acum inainte, postul, urcusul nostru bucuros spre sarbatoarea plina de lumina a Nasterii Domnului, se intensifica primind in suflet lumina sarbatorii Sfantului Nicolae si a colindelor ce se vor canta in fiecare zi ca imne ale iubirii smerite si milostive a lui Hristos pentru oameni.

† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

.
Pe aceeaşi temă

06 Decembrie 2013

Vizualizari: 15339

Voteaza:

SFANTUL NICOLAE - SIMBOL AL BLANDETII SI BUNATATII 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact