Stalpnicii eretici

Stalpnicii eretici

Unii stalpnici s-au aflat in conflict eu doctrina oficiala ortodoxa. Ioan Moshu, la inceputul sec. VII, citeaza cazul a doi stalpnici din Cilicia, unul ortodox si altul eretic,separati de o distanta de aproximativ 6 mile, care se condamnau reciproc acuzandu-se unul pe altul de erezie.

Acelasi autor povesteste in detaliu conversaria unui stalpnic monofizit, instalat in imprejurimile Hierapolisului (Menbedj), eu Efrem patriarhul calcedonian ai Antiohiei. Acest stalpnic trebuie sa se fi bucurat de un mare renume, judecand dupa persoana care s-a deranjat sa vina la baza coloanei pentru a-l face sa-si schimbe parerea.



Un alt stalpnic, Mar Ze’ora, care in siriana inseamna "mic", profesa , insa acest fapt nu a impiedicat ca vestea minunilor sale sa ajunga pana la Roma. Pentru a termina cu jenanta celebritate a ascetului, partida opusa nu gasi alt mijoc mai bun decat sa-l faca sa coboare de pe coloana cu forta, fapt ce constituia suprema pedeapsa pentru un stalpnic. O mare parte a stalpnicilor din Nordul Siriei erau monofiziti. Aceasta doctrina care proclama o singura fire in persoana Mantuitorului a fost anatematizata la (anul 45I). In urma dezbaterilor complexe si tensionate care au atras atentia sinodului asupra problemei unirii celor doua firi distincte din Hristos episcopii Bisericii nu au reusit sa se inteleaga si crestinismul sirian, mai bine zis Siria, s-a divizat in doua parti antagonice.

In mod obiectiv putem afirma ca la sfarsitul Sinodului clasele elenizate ale societatii siriene au aderat la doctrina "oficiala" calcedoniana, iar de doctrina "nationala" monofizita s-au apropiat poporul si majoritatea manastirilor rurale care au devenit puncte de sprijin ale nationalismului sirian in fata elenismului si politicii de grecizare sustinuta de Biserica Melkita (imperiala).

Din punct de vedere geografic, Siria bizantina s-a divizat in doua zone destul de evidente. Siria Prima, a carei capitala era Antiohia, a aderat in ansamblul sau la doctrina monofizita avand totusi insulite calcedoniene, mai ales in capitala. Manastirile din Batabu si Teleda vor ramane bastioanele propagandei monofizite in regiune pana la distrugerea lor in sec. XI-XII.

Siria Secunda, dimpotriva, cu metropola Apameea, a ramas fidela credintei ortodoxe. Ea avea central de raspandire doctrinara Marea Manastire a Sf. Maron, nucleul viitoarei natiuni maronite. Pentru provinciile din Siria de Sud divizarea religioasa era regula generala.

Situatia s-a agravat prin numeroasele exceptii ale acestei situatii generale. Astfel gasim in Siria Prima, manastiri in jurul Djebel Sim’an-ului si inclusiv manastiri in Telanissos, care au trecut de bunavoie la monofizitism, in timp ce manastirea Qal’at Sim’an a ramas calcedoniana. In Antiohia populatia era divizata, ceea ce a atras dupa sine existenta a doua patriarhii.

In zona rurala, confuzia religioasa era tot atat de grava. Cativa autori au vrut sa gaseasca o confirmara a acestei divizari religioase in resturile arheologice ale oraselor disparate din Siria de Sus. Surprinzator, s-a constatat printre aceste ruine importante din epoca romano-bizantina existenta a doua sau mai multor biserici in simple sate de munte: in Deir Qata (3 biserici), in Kalota (2 biserici), in Behio (2 biserici), in Cheikh Suleiman (3 biserici), in Runciha si Mudjleyya (2 biserici). Ori, se naste intrebarea: care este motivul existentei mai multor locasuri de
cult in aceste sate cu populatie redusa?.

Il putem explica admitand coexistenta a doua sau mai multe comunitati, fiecare cu obiceiurile, sarbatorile si clerul sau sau mai degraba ar trebui, dupa parerea noastra, sa cautam o alta explicatie pentru a nu exagera diviziunile religioase din Siria bizantina.

Stim ca in riturile orientale obiceiul este de a nu oficia decat o singura liturghie pe zi, intr-o singura biserica, asa cum se intalneste la greci, la sirieni si la armeni. Insa in satele si orasele recent convertite la credinta unde populatia era evlavioasa, acest obicei limita posibilitatile de participare la slujbele divine. Solutia era deci multiplica-rea locasurilor de cult; luand in considerare faptul ca atunci era la mare cinste obiceiul de a avea multe biserici. Aceasta explicatie nu neaga realitatea diviziunii in satele siriene, dar o limiteaza la justele sale dimensiuni.

Aceasta divizare a avut in mod natural consecinte negative asupra viitorului crestinismului in Siria si pentru miscarea stalpnicilor in mod particular. Caci divizarea religioasa, depasind limitele simplei controverse, a degenerat rapid in lupte violente intre monofiziti si calcedonieni, intre sirieni si elenisti, primejduind dragostea, fara de care nu se mai poate vorbi de monahism.

Asist. univ drd.
protos. Maxim Vlad
 

.
Pe aceeaşi temă

11 Mai 2012

Vizualizari: 5112

Voteaza:

Stalpnicii eretici 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfintii stalpnici erezia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact