Sfantul Ioan Botezatorul - model de sfintenie si demnitate umana

Sfantul Ioan Botezatorul  - model de sfintenie si demnitate umana

In rugaciunea de marti a zilelor saptamanii invocam mijlocirea si ajutorul celui care este cunoscut mai ales ca Inaintemergatorul Domnului, Prietenul Mirelui ori Botezator si ultimul dintre proorocii Vechiului Testament.

Sfantul Ioan Botezatorul este omul de la granita dintre doua lumi, dintre cele doua falii care despica in doua istoria omenirii, istoria mantuirii noastre… inainte de Hristos si dupa Hristos…, inaintea Harului si dupa venirea Harului. Sfantul Ioan este glasul celui ce striga in pustie, din acea pustie in care va rodi, la Cincizecime, Biserica lui Hristos.

Zice Domnul catre multimi: "Ce ati iesit sa priviti in pustie? Oare trestie clatinata de vant? Oare om imbracat in haine moi si scumpe? Oare prooroc?" Si raspunde: "Da, zic voua, si mai mult decat un prooroc. Acesta este cel despre care s-a scris: Iata trimit inaintea fetei Tale pe ingerul Meu care va gati calea Ta, inaintea Ta." Si inca: "Zic voua: Intre cei nascuti din femeie nu este mai mare decat Ioan; dar cel mai mic in Imparatia lui Dumnezeu este mai mare decat el."

El, care atinese statura de inger, cel care a deschis drumul Mantuitorului, era inca mai mic decat orice crestin din imparatia harului care avea sa vina; el s-a micsorat ca sa creasca Hristos, ca sa deschida calea unei noi lumi, in care drumul mantuirii va fi deschis tuturor.

Iata ce spune parintele Nicolae Steinhardt: "Noi cutezam chiar a ne face o calauza …din zguduitoarea, admirabila, senina fraza de la Ioan 3, 30: <<Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez.>> "

Acest sfant, "cel mai mare om nascut din femeie", dupa cum il prezinta Insusi Mantuitorul, este pentru umanitate un om exemplar; nu a fost un om imbracat in haine moi, nici nu a fost trestie leganata de vant… Cate am avea de invatat din acest comportament! Cata demnitate ar avea poporul roman daca ar urma acest exemplu de verticalitate!

Ce inseamna ca nu a fost "imbracat in haine moi?"

Ca nu a cautat comoditatea, ci afirmarea adevarului! Nu a cautat interesul sau, ci strigarea adevarului! Nu a cautat sa aiba o viata mai usoara, ci a riscat totul pentru binele si trezirea neamului sau!

Ce inseamna ca nu a fost trestie leganata de vant?

Nu a fost om sovaitor, schimbator dupa cum bat vanturile vremurilor, ci a fost, in toate zilele vietii sale, om hotarat, constant in credintele sale, drept pe drumul sau. (Cati oameni mai sunt astazi asa ?!)

A afirmat adevarul cu pretul capului sau (la propriu!), a dus o viata cu lipsuri de buna voie, a fost un ascet desavarsit.

A avut o misiune sfanta, pe care a inteles-o si a trait-o deplin. A pregatit poporul evreu pentru marea cotitura a istoriei, pentru acel moment in care fiecare trebuia sa faca o alegere, in fata evidentei: "Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce ridica pacatele lumii. Acesta este despre Care eu am zis: Dupa mine vine un barbat Care a fost inainte de mine, fiindca mai inainte de mine era. Si eu nu-L stiam; dar ca sa fie aratat lui Israel, de aceea am venit eu, botezand cu apa (Ioan 1, 29-31)."

Sublima misiune a sfantului era aceea de a despietri inimile, de a-L boteza pe Hristos in Iordan , unde va fi prezenta Treimea mantuitoare vazuta de ochii sai si marturisita tuturor.

"Sfantul Ioan Botezatorul este cel dintai martor de pe pamant al Prea Sfintei Treimi. El a marturisit cel dintai credinta intr-un singur Dumnezeu, dar inchinat in trei persoane: Tatal, Fiul si Duhul Sfant.” ( Parintele Nicolae Steinhardt)

O carte a Printelui Dumitru Staniloae are inspiratul titlu Sfanta Treime sau La inceput a fost iubirea ! In aceasta logica, cel care marturiseste Treimea, asa cum a facut-o si Sfantul Ioan marturiseste iubirea! Iubirea lui Dumnezeu pentru om!

Cel care avea o misiune atat de inalta, pe care a constientizat-o deplin, caci Duhul gasise in el teren fertil pentru a lucra, nu putea fi omul jumatatilor de masura, cel care sa menajeze, cel care sa umble cu vorbe mestesugite pentru a nu supara, ci era omul deschis, total, complet, fara duplicitate si „diplomatie”. Adevarul era unul, absolut si evident, omul – pe masura , deci mesajul nu putea fi spus decat cu intrasigenta.

De unde ii vine aceasta tarie apriga, aceasta intransigenta, acea lipsa de frica?

Evident, din credinta; dar si din curatia vietii sale… pentru ca era atat de curat putea sa strige atat de tare! Putea sa arunce cu acele cuvinte ca pietrele ascutite pentru ca nimeni n-ar fi putut "sa arunce cu pietre" asupra lui…era ca un inger in trup, nimeni nu ar fi avut ce sa spuna impotriva lui.

De aceea si Irod avea un respect pentru el, pentru ca il vedea om sfant pe care poporul il pretuia…

Dar patimasul nu are coerenta in gandirea si actiunile sale. De aceea Irod, desi il respecta, va lua o decizie gresita, ca nu cumva sa para fara cuvant in fata oamenilor de la curte. Dar in fata lui Dumnezeu…?

Sfantul nu putea sa taca in fata faradelegii, de aceea il mustra aprig pe Irod, care traia in desfrinare cu Irodiada, sotia fratelui sau. De aici i-a venit sfantului si sfarsitul, prin taierea capului din ordinul lui Irod si din dusmania Irodiadei, care nu mai suporta adevarul strigat de sfant din temnita!

Iata cat de frumos incheia Parintele Sofian Boghiu Predica despre Sfantul Ioan Botezatorul - prooroc si mucenic: "El este fiinta de legatura dintre profeti si apostoli. E marele pustnic si marele celib si totodata, primul martir din lumea crestina: el moare pentru sfintenia vietii de familie. S-a spus despre el ca venea <<in duhul si puterea lui Ilie>> - acel profet temut, care zguduia constiintele, intr-o vreme cand lumea intrase intr-o mare criza duhovniceasca. Si tot asa va veni mai inainte de sfarsitul istoriei Ilie, care a fost ridicat cu trupul la cer".

Si lumea noastra este acum intr-o criza, una profunda, care este clar ca mai inainte de orice este una a departarii omului de Dumnezeu!

De aceea predica Sfantului Ioan Botezatorul este atat de actuala, iar modelul sau uman perfect integrabil in peisajul lumii de azi!

Cum sa nu il admiram ca om, cand vedem atatea virtuti in viata sa, cum sa nu il invocam ca sfant, cand a fost in viata sa pe pamant, - si va ramane mereu in ceruri - ca sfant si prieten al Mirelui? Cum sa nu ii cerem mijlocirea catre Hristos, cand el a fost inca din viata sa pamanteasca mijlocitor al oamenilor ce aveau sa vina la Hristos, pe drumul mantuirii?

Asadar, sa nu incetam a inalta rugaciuni catre acest sfant care este atat de aproape de Mantuitorul sufletelor noastre!

Elvira Artic

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2013

Vizualizari: 5646

Voteaza:

Sfantul Ioan Botezatorul - model de sfintenie si demnitate umana 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfantul ioan botezatorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact