A ne ruga cu mainile

A ne ruga cu mainile

In Orient, calea împărătească recomandată de întreaga tradiţie, a fost ora et labora. Cei mai sus pe treapta sfinţeniei nu se separă de ceilalţi decât pentru a-şi pregăti o întoarcere mai eficace. Sfântul Serafim de Sarov, după 30 de ani de retragere, a revenit în slujba oamenilor şi exact acest lucru l-a consacrat în conştiinţa credincioşilor. Tot aşa şi părintele Cleopa al nostru. Izolarea are valoarea sa discretă, personală; slujirea are o valoare ecleziologică, mântuirea este opera lor comună.

„Fericit este monahul care consideră drept preocuparea sa proprie mântuirea şi progresul tuturor", spune Evagrie Ponticul. Şi iarăşi: „Monah este cel care, separat de toţi, este unit cu toţi."

Scrisoarea lui Diognet spune că toţi creştinii aveau o conştiinţă foarte netă asupra responsabilităţii lor faţă de lume. Această responsabilitate a fost din toate timpurile asumată în primul rând prin rugăciune. Apologetul Aristide (secolul al II-lea) zicea: „Eu nu ezit să afirm că lumea îşi păstrează existenţa datorită rugăciunilor creştinilor. "Serapion de Thmuis (secolul al IV-lea) zice şi el despre cei din pustie: „Universul este mântuit prin rugăciunile voastre; datorită nevoinţelor voastre ploaia cade peste pământ, pământul se acoperă cu verdeaţă, arborii se încarcă de frunze şi în fiecare an Nilul irigă întregul Egipt."

Dar rugăciunea nu este gândită numai ca act intelectual. Iată un exemplu din pustie: „Intr-o zi un frate a mers să vadă pe un eremit şi părăsindu-l, după ce l-a văzut, i-a zis: iartă-mă, părinte, de a te fi deranjat din rugăciunea ta. Dar părintele i-a răspuns: rugăciunea mea e de a te face să te odihneşti şi de a te însoţi cu dragoste."

Denys de Rougement a găsit pentru una din cărţile sale un titlu inspirat: A gândi cu mâinile. Noi am putea spune de asemenea: A ne ruga cu mâinile. Părinţii cei vechi sfătuiau: „Dacă eşti în necaz, înalţă mâinile tale în rugăciune" sau, mai concret: „Lucrul mâinilor să nu lipsească niciodată monahului." In Occident se vorbeşte astăzi de
un aggiornamento al vieţii monahale în forme noi de asceza, care să ţină seama de realităţile prezente. Se descoperă astfel antagonisme în sânul spiritualităţii tradiţionale, pentru a se justifica necesitatea unor schimbări. Unii se scandalizează de aspectul ascetic al vieţii monahale şi gândesc că el nu ar fi nici măcar creştin. Alţii se miră de aspectul contemplativ în sens răsăritean, găsindu-l imposibil, sau cel puţin în contratimp cu orientarea spre acţiune care este marele semn al omului de astăzi.

Punctele de vedere ale acestor judecăţi sunt incomplete. Tradiţia spirituală a trecutului este unanimă în a ne învăţa că rugăciunea şi acţiunea au un mers egal şi merg împreună. Niciodată rugăciunea n-a împiedicat acţiunea; dimpotrivă, ea i-a imprimat o direcţie şi a îmbogăţit-o interior.

Intotdeauna rugăciunea a fost îngerul bun al acţiunii şi, reciproc, niciodată o adevărată acţiune n-a împiedicat rugăciunea. La noi, precum spune Vasile Krivoşein, aggiornamento-ul este o problemă care nu se pune. Liturghia şi viaţa monahală păstrează sensul misterului, al sacrului; ele sunt trăite şi participate ca sacre; ele sunt mereu noi şi înnoite şi răspund exigenţelor tuturor timpurilor într-o manieră inepuizabilă, căci misterul este prin definiţie inepuizabil. Când se pierde simţul misterului, caută să se înlocuiască fără încetare cu ceva, pentru că prin orice ar fi înlocuit, acel lucru îmbătrâneşte repede şi se caută mereu tot altul şi altul.

Un ultim lucru care ar mai trebui menţionat ar fi participarea la viaţa monahală a credincioşilor. Liturghia, părinţii care mărturisesc şi dau dezlegarea pentru împărtăşanie, şi care de asemenea discută cu credincioşii în calitate de reprezentanţi ai sacrului, îşi păstrează puterea lor duhovnicească şi eficacitatea. Deschişi pentru credincioşi, ei unesc rugăciunea lor cu acţiunea care poartă semnul rugăciunii lor. Iată pentru ce, în vocabularul zilnic al călugărilor, rugăciunea însăşi este numită lucrare. Când se spune, spre exemplu, că părintele Paisie de la Sihla are lucrare, aceasta înseamnă că el este un rugător. Departe de a fi un subterfugiu verbal, pentru a înlocui pe labora, cuvântul indică conpenetraţia dintre ora et labora. Amândouă cuvintele sunt întotdeauna legate prin şi, nu prin sau.

Am vorbit în special despre rugăciune şi despre locul său în viaţa monahilor, şi despre locul acţiunii în contextul vieţii monahale. Şi am făcut aşa pentru că în Orient nu există prea mare diferenţă între spiritualitatea monastică şi cea laică. Părintele Olivier Rousseau observa, într-un studiu pe care l-am citat deja, că tipul spiritual al Orientului ortodox a fost întotdeauna monahul. Revenind la ceea ce am spus asupra participării laicilor la viaţa monahală, e clar că intrând în acelaşi spirit al rugăciunii, în aceeaşi stare de taină, şi laicii devin mănos, prin aceea că dau acţiunilor lor un sens unic. Pentru aceleaşi raţiuni, monahii nu au în vedere nici un fel de aggiornamento al rugăciunii şi al vieţii duhovniceşti. Ei se roagă pentru sfinţirea faptelor lor şi a evenimentelor vieţii lor, şi nu pentru a-şi alinia rugăciunea la sensul acţiunilor lor care ar ieşi din altă sursă decât aceasta.

Mitropolit Antonie Plamadeala

Fragment din cartea "Traditie si libertate", Editura Sophia

Cumpara cartea "Traditie si libertate"

Pe aceeaşi temă

12 Martie 2020

Vizualizari: 1427

Voteaza:

A ne ruga cu mainile 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

rugaciunea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact