Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste

Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste

- Precizaţi în cartea sfinţiei voastre1 că viziunea asupra păcatului strămoşesc constituie una din principalele diferenţe între teologia ortodoxă şi teologia scolastică. Ce implicaţii are acest lucru asupra mântuirii omului?

- Toate tâlcuirile căderii lui Adam susţin că omul s-a îndepărtat de Dumnezeu şi, drept urmare, a căzut dintr-o relaţie de comuniune cu Dumnezeu într-o stare de confuzie şi moarte. Păcatul, stricăciunea şi moartea - deopotrivă duhovnicească şi fizică - au fost rezultatul direct al neascultării omului. In acest scenariu, care poartă numele de „cădere", următoarea ipoteză majoră făcută adesea de bisericile neortodoxe este că moartea ar fi fost rezultatul direct al unei sentinţe de osândire pronunţată de Dumnezeu.

Adică, Dumnezeu a dat o lege - „Nu trebuie să mănânci, pentru că, dacă vei mânca, sigur o să mori!" -, iar când Adam şi Eva au încălcat legea, moartea a venit ca urmare a sentinţei lui Dumnezeu. Acţiunea şi pedeapsa ce a urmat sunt percepute ca fiind de natură juridică. In această înţelegere neortodoxă a căderii, Dumnezeu nu ar fi avut altă posibilitate decât să proclame că Adam şi Eva vor muri. Acţiunea punitivă, în concepţia lor, a fost impusă de o necesitate căreia Dumnezeu însuşi era obligat să i se supună:
necesitatea de a fi drept.

Spre deosebire de această viziune juridică asupra căderii, Ortodoxia susţine că, atunci când Dumnezeu i-a spus lui Adam că va muri dacă va mânca din fructul oprit, aceasta nu a fost decât o simplă declaraţie despre o stare de fapt. In realitate, Domnul spunea: „Dacă te îndepărtezi de Mine, singurul Izvor al Vieţii, atunci te va birui moartea!" Ortodoxia a înţeles această afirmaţie drept avertisment, nu drept ameninţare a unei dreptăţi retributive. In gândirea ortodoxă, marele păcat nu e faptul că au nesocotit o lege, ci că au căutat să găsească cunoaştere şi hrană în afara lui Dumnezeu. Concepţia neortodoxă susţine că moartea este o sentinţă retributivă directă a lui Dumnezeu dată omului fiindcă a încălcat Legea Lui, în timp ce concepţia ortodoxă susţine că moartea este o condiţie auto-impusă, care a rezultat din îndepărtarea omului de Dumnezeu, Izvorul Vieţii.

Implicaţiile acestei concepţii asupra mântuirii omului sunt, într-adevăr, foarte mari, căci pentru noi, ortodocşii, moartea nu este văzută ca o chestiune juridică, şi nici leacul ei nu este juridic. Această înţelegere asupra morţii găsea în mine reminiscenţe în educaţia primită din iudaism. Experienţa mea din tinereţe, în iudaism, m-a învăţat că Dumnezeu iubeşte. Deşi aveam multe legi de împlinit, totuşi Dumnezeu era mereu înfăţişat ca fiind milostiv şi iertător. Niciodată nu mi se spusese că mântuirea ar consta în izbăvirea de mânia lui Dumnezeu. Ulterior, în cei optsprezece ani ca protestant, ajunsesem să văd mântuirea drept salvarea de urgia lui Dumnezeu şi din iadul pe care El îl crease pentru cei pierduţi. Ca ortodox, eram învăţat că mântuirea înseamnă să fii salvat nu de mânia lui Dumnezeu, ci de sub stăpânia celor trei mari duşmani: păcatul, moartea şi diavolul.

O altă diferenţă uriaşă între cele două perspective asupra păcatului strămoşesc este felul cum răspundem la întrebarea: „Cât de căzuţi suntem?" Răspunsul la această întrebare depinde de două lucruri: Care era starea din care am căzut? Şi în ce stare am căzut? Am descoperit că, în creştinismul neortodox, atât înălţimea de la care am căzut, cât şi adâncul în care am căzut sunt considerate a fi cu mult mai mari decât în Ortodoxie. Abordarea creştin-ortodoxă se potrivea mult mai bine cu gândirea iudaică în care am fost crescut. Amândouă au o concepţie despre om mult mai favorabilă decât în creştinismul neortodox, mai ales decât concepţia calvinistă, conform căreia omul a căzut dintr-o stare de desăvârşire într-una de pierzanie totală, nemaiavând în sine nici o capacitate de-a se întoarce la Dumnezeu.

Spre deosebire de teologia apuseană, în concepţia ortodoxă căderea afectează ochiul duhovnicesc, dar nu îl nimiceşte. Nu suntem orbi cu totul, deoarece, fiind creaţi după chipul şi după asemănarea lui Dumnezeu, am păstrat voinţa liberă şi, într-o anume măsură, dorul după Dumnezeu. Credinţa rămâne în noi, chiar dacă e mai mică decât bobul de muştar.

Nota:

1 Pr. James Bemstein, Uimit de Hristos..., op.cit.

pr. James Bernstein

Fragment din cartea "PROVOCĂRILE UNUI CREŞTIN ORTODOX EVREU", Editura Sophia

Cumpara cartea "PROVOCĂRILE UNUI CREŞTIN ORTODOX EVREU"

 

Pe aceeaşi temă

08 August 2023

Vizualizari: 941

Voteaza:

Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact