Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste

Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste

- Precizaţi în cartea sfinţiei voastre1 că viziunea asupra păcatului strămoşesc constituie una din principalele diferenţe între teologia ortodoxă şi teologia scolastică. Ce implicaţii are acest lucru asupra mântuirii omului?

- Toate tâlcuirile căderii lui Adam susţin că omul s-a îndepărtat de Dumnezeu şi, drept urmare, a căzut dintr-o relaţie de comuniune cu Dumnezeu într-o stare de confuzie şi moarte. Păcatul, stricăciunea şi moartea - deopotrivă duhovnicească şi fizică - au fost rezultatul direct al neascultării omului. In acest scenariu, care poartă numele de „cădere", următoarea ipoteză majoră făcută adesea de bisericile neortodoxe este că moartea ar fi fost rezultatul direct al unei sentinţe de osândire pronunţată de Dumnezeu.

Adică, Dumnezeu a dat o lege - „Nu trebuie să mănânci, pentru că, dacă vei mânca, sigur o să mori!" -, iar când Adam şi Eva au încălcat legea, moartea a venit ca urmare a sentinţei lui Dumnezeu. Acţiunea şi pedeapsa ce a urmat sunt percepute ca fiind de natură juridică. In această înţelegere neortodoxă a căderii, Dumnezeu nu ar fi avut altă posibilitate decât să proclame că Adam şi Eva vor muri. Acţiunea punitivă, în concepţia lor, a fost impusă de o necesitate căreia Dumnezeu însuşi era obligat să i se supună:
necesitatea de a fi drept.

Spre deosebire de această viziune juridică asupra căderii, Ortodoxia susţine că, atunci când Dumnezeu i-a spus lui Adam că va muri dacă va mânca din fructul oprit, aceasta nu a fost decât o simplă declaraţie despre o stare de fapt. In realitate, Domnul spunea: „Dacă te îndepărtezi de Mine, singurul Izvor al Vieţii, atunci te va birui moartea!" Ortodoxia a înţeles această afirmaţie drept avertisment, nu drept ameninţare a unei dreptăţi retributive. In gândirea ortodoxă, marele păcat nu e faptul că au nesocotit o lege, ci că au căutat să găsească cunoaştere şi hrană în afara lui Dumnezeu. Concepţia neortodoxă susţine că moartea este o sentinţă retributivă directă a lui Dumnezeu dată omului fiindcă a încălcat Legea Lui, în timp ce concepţia ortodoxă susţine că moartea este o condiţie auto-impusă, care a rezultat din îndepărtarea omului de Dumnezeu, Izvorul Vieţii.

Implicaţiile acestei concepţii asupra mântuirii omului sunt, într-adevăr, foarte mari, căci pentru noi, ortodocşii, moartea nu este văzută ca o chestiune juridică, şi nici leacul ei nu este juridic. Această înţelegere asupra morţii găsea în mine reminiscenţe în educaţia primită din iudaism. Experienţa mea din tinereţe, în iudaism, m-a învăţat că Dumnezeu iubeşte. Deşi aveam multe legi de împlinit, totuşi Dumnezeu era mereu înfăţişat ca fiind milostiv şi iertător. Niciodată nu mi se spusese că mântuirea ar consta în izbăvirea de mânia lui Dumnezeu. Ulterior, în cei optsprezece ani ca protestant, ajunsesem să văd mântuirea drept salvarea de urgia lui Dumnezeu şi din iadul pe care El îl crease pentru cei pierduţi. Ca ortodox, eram învăţat că mântuirea înseamnă să fii salvat nu de mânia lui Dumnezeu, ci de sub stăpânia celor trei mari duşmani: păcatul, moartea şi diavolul.

O altă diferenţă uriaşă între cele două perspective asupra păcatului strămoşesc este felul cum răspundem la întrebarea: „Cât de căzuţi suntem?" Răspunsul la această întrebare depinde de două lucruri: Care era starea din care am căzut? Şi în ce stare am căzut? Am descoperit că, în creştinismul neortodox, atât înălţimea de la care am căzut, cât şi adâncul în care am căzut sunt considerate a fi cu mult mai mari decât în Ortodoxie. Abordarea creştin-ortodoxă se potrivea mult mai bine cu gândirea iudaică în care am fost crescut. Amândouă au o concepţie despre om mult mai favorabilă decât în creştinismul neortodox, mai ales decât concepţia calvinistă, conform căreia omul a căzut dintr-o stare de desăvârşire într-una de pierzanie totală, nemaiavând în sine nici o capacitate de-a se întoarce la Dumnezeu.

Spre deosebire de teologia apuseană, în concepţia ortodoxă căderea afectează ochiul duhovnicesc, dar nu îl nimiceşte. Nu suntem orbi cu totul, deoarece, fiind creaţi după chipul şi după asemănarea lui Dumnezeu, am păstrat voinţa liberă şi, într-o anume măsură, dorul după Dumnezeu. Credinţa rămâne în noi, chiar dacă e mai mică decât bobul de muştar.

Nota:

1 Pr. James Bemstein, Uimit de Hristos..., op.cit.

pr. James Bernstein

Fragment din cartea "PROVOCĂRILE UNUI CREŞTIN ORTODOX EVREU", Editura Sophia

Cumpara cartea "PROVOCĂRILE UNUI CREŞTIN ORTODOX EVREU"

 

Pe aceeaşi temă

08 August 2023

Vizualizari: 881

Voteaza:

Am invatat ca Dumnezeu ne iubeste 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact