Bucuria de a ierta

Bucuria de a ierta

"Tresalta Domnul de bucurie cand poate ierta." imi pare a fi una din acele spuse de care, agatandu-ne corect duhovniceste, putem iesi la liman din toate valtorile vietii noastre pamantesti. Pe de-o parte insa, atunci cand vorbim despre iertare, intotdeauna vorbim despre pocainta, iar atunci cand vorbim despre pocainta, vorbim despre smerenie, cea care are in miezul ei constiinta greselii, a pacatului.

"Te iert, dar nu te uit"
Intr-o lume a insirarii de cuvinte, atunci cand auzi cuvantul iertare, iti pare ca nu mai afli acelasi continut ca acela pe care iertarea-l avea dintai. Se iarta oameni intre ei fara a avea insa constiinta ca vreunul a gresit, de aceea, la primul pas, totul se naruie asemeni legendarei manastiri care ziua (la lumina, asadar) se inalta, iar noaptea se surpa. Se iarta curente politice sau stiintifice intre ele de dragul unui pseudo-ideal uman, sau macar social, si constati ca lucrurile nu pot merge bine mai departe, pentru ca miezul lucrului impreuna, dupa iertare, este acela al constiintei pacatoseniei, iar, mai apoi, al iertarii. "Te iert, dar nu te uit" pare a fi moto-ul unui intreg apanaj de iertari, praf in ochii celor care cred ca iertarea este o structura duhovniceasca legata de conjucturi favorabile.

Drama greselii
Iertarea. Poate ca este cuvantul cel mai des vehiculat atat in Biserica si arealul ei misionar, cat si in lumea altor religii unde, de milenii, a ierta inseamna a ucide fara tortura. A ierta, iertare. Ca un cantec care dezmorteste inimile si, asa-i datul de Sus, parca, fiecare avem de cerut iertare de la fiecare si, uneori, s-o recunoastem, chiar o facem bine. Bine, adica avand adanca constiinta vinovatiei noastre, a starii noastre vinovate. Jocul copiilor ascunde in el si drama necunoasterii pacatului, a greselii. O drama de origine adamica, de altfel, in care vina-i transmisa tot mai usor spre celalalt. Partenerul. Si lumea iertarii aduce uneori cu o sala de clasa de gradinita in care fiecare se disculpa, dar unul din ei, cel slab, de cele mai multe ori, zace ranit in mijlocul grupei. Si, uneori, ca mereu in viata, victima devine vinovatul principal si-i face pe atacatori sa stranga randurile, ca sa-i dovedeasca vina.

Taria omului
Ca sa nu mai spunem ca discursul modern al valorilor ne obliga uneori sa vedem in iertare (ca si in rugaciune) un semn al slabiciunii. Cand, de fapt, in iertare e taria omului, in a trece peste rana de ura, pricinuita de celalalt, este puterea, apropierea de starea "asemanarii" cu Dumnezeu.

Cred ca iertarile dintre noi - unele stipulate pe hartie - nu stau in picioare, pentru ca ne lipseste din calcul bucuria de care tresalta Domnul la vederea iertarii incepute intre noi. Nu aflam aceasta bucurie, pentru ca asemeni fratelui fiului risipitor, noi n-am plans cu tatal dupa fiul ce se risipeste amarnic, ci chiar ne-am bucurat, nadajduind ca tot ce produce averea tatalui dupa plecarea fratelui ne va ramane iarasi noua.

Iertarea nu-i o chestiune de "punere de acord". Este o topitoare a pacatelor noastre, caci in iertare ni se-ncearca si maturizarea si urcarea noastra in Hristos. Dar, atentie, ea nu poate fi data ieftin, ca un dar al tau catre celalalt, chiar cand celalalt nu renunta la cele ce l-au rupt de tine. Pentru ca iertarea este darul lui Dumnezeu catre lume si, ca tot ce vine de la El, poarta cu sine efigia unei "scumpatati" duhovnicesti peste care n-avem voie a trece cu superficialitate.

Altfel, stricam lui Dumnezeu tresaltarea, si lucrul acesta-i de neiertat.

Pr. Constantin Necula

.

27 Februarie 2013

Vizualizari: 3906

Voteaza:

Bucuria de a ierta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iertarea iubirea semeni

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact