Clericii si modul lumesc de viata

Clericii si modul lumesc de viata

- I-am auzit pe multi spunand: "Dar ce, preotul nu e tot om?

- Da, copile, asa spuneau intotdeauna putinii aparatori ai secularizarii clericilor, intr-un dialog fictiv cu severitatea constiintei ecleziale. Dar, in timp ce, pe de o parte, constiin­ta ecleziala ii recunostea demnitarului bisericesc cu compa­siune si dragoste toate starile omenesti care pot fi iertate, ca foamea, setea, boala, si crestinii ii erau si ii sunt si acum aproa­pe, compatimitori si ajutatori, recunoscand ca om este si cle­ricul, si se imbolnaveste, si sufera, pe de alta parte, in privin­ta secularizarii, constiinta ecleziala nu-i recunoaste acestuia omenitatea si indreptarea catre modul lumesc de a vietui. Si foloseste expresia populara valabila pana azi: "Ori popa popa, ori taran taran."

- Adevarat, parinte, poporul vrea ca preotul sa fie deasupra celor lumesti si se revolta atunci cand il vede amestecandu-se in petrecerile mondene, in distractii, in disputele politice sau sportive.

- Asa este, copile, poporul ortodox stie ce zice.

Pe preot il vrea sus, foarte sus, alaturi de sfinti, asemenea sfintilor, in sfintenia si in preotia lui, il vrea in preocuparile lui preotesti, in asemanarea cu Hristos si cu sfintii. De aceea s-a si ingri­jit intotdeauna sa-l sustina cu asa-zisul dar al altarului, ca sa nu aiba nevoi materiale, care ar putea si-l impinga catre pre­ocupari lumesti si catre activitati viclene, caci l-a vrut liber de grijile cele lumesti, ca sa se ingrijeasca numai de Hristos, de Domnul (I Cor. 7, 32). Sa se sfinteasca si sa mantuiasca si lumea. Cand eram copii si ne puneau la scoala sa pictam liber un preot, noi, toti copiii, il pictam intotdeauna cu epitrahil si cu crucea sau cu caldarusa pentru agheasma in mana, cu cru­cea intr-o mana si cu busuiocul in alta, sa sfinteasca lumea, casele, animalele, oamenii.

- Spuneti-mi si altceva, parinte. Cand clerul lucreaza, este oare lumesc?

- Ortodoxia nu considera rea munca, o apreciaza chiar. Dar atunci cand munca devine preocupare lumeasca de imbo­gatire, este desconsiderata. In timp ce, daca lucreaza in jurul casei lui sau la biserica, preotul este vrednic de cinste.

Constiinta bisericeasca nu ingaduie amestecul clericilor, preoti sau episcopi, cu oamenii cei lumesti, nu le ingaduie sa petreaca ore intregi in petreceri lumesti, in discoteci, la baruri si la terase, in centre de distractie; nu le iarta lucrul acesta.

Chiar si ziarele cele lumesti ii prezinta in mod negativ si ii judeca pe preotii secularizati.

De aceea, chiar si in inimile oamenilor secularizati locul clericului este tinut la inaltimea sfintilor, care nu s-au seculari­zat niciodata. Acolo ne vrea constiinta bisericeasca, in aceste cadre ne vrea viata bisericeasca cea nesecularizata, atata vreme cat sfintii vor fi cinstiti si inchinati.

Constiinta bisericeasca nu ne vrea pe noi, pe demnitarii bisericesti, secularizati, imbogatiti cu putere, tiranici, tru­pesti, mancaciosi, betivi, afemeiati sau cartofori, fumatori sau drogati, nu ne vrea nici petrecareti, nici binedispusi, nici iubi­tori de slava, nici de stapanire, nu ne vrea lumesti.

- E frumos ce mi-ati spus, parinte, dar de vina este si poporul. Poporul intotdeauna da bani preotilor si episcopilor, ii cheama pe preoti, pe episcopi la petreceri, Ia mese boga­te si pacatoase, poporul se pleaca si-l atrage pe preot sau pe arhiereu la acestea, le da sa bea vin, bauturi alcoolice, popo­rul ii vrea pe preoti si pe arhierei imbracati in vesminte stra­lucitoare, aurite si le face daruri de acest fel.

- Fii atent, copile. De multe ori greseste si poporul atunci cand ajunge la asemenea exagerari. Dar sa-ti amintesti ca, de obicei, poporul ortodox face ceea ce trebuie si cere ceea ce tre­buie Bisericii.

Ne ofera banutul la altar, dar nu accepta sa cerem bani si sa ne facem averi.
Ne cheama sa binecuvantam mesele, dar nu se bucura daca cerem tratatii deosebite.
Ne recunoaste stapanitori intr-un fel, dar nu primeste sa-l stapanim tiranic.
Ne cheama sa deschidem hora de Pasti, dar nu ne permite sa ne distram.
Asteapta sa bem noi primii un pahar de vin la masa si sa-l binecuvantam, dar nu ne permite sa ne vada bauti sau imbatati.
Ne imbraca cu vesminte frumoase preotesti, dar nu ne permite sa ne impopotonam spre a impresiona ca niste actori prosti de teatru.
Si multe, multe altele, dar sa revenim la ceea ce spuneam despre sfinti.

Parintele Arhimandrit Spiridonos Logothetis
(Extras din cartea Raspunsuri al intrebarile tinerilor, Editura Sophia)

 

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2109

Voteaza:

Clericii si modul lumesc de viata 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact