Clericii si modul lumesc de viata

Clericii si modul lumesc de viata

- I-am auzit pe multi spunand: "Dar ce, preotul nu e tot om?

- Da, copile, asa spuneau intotdeauna putinii aparatori ai secularizarii clericilor, intr-un dialog fictiv cu severitatea constiintei ecleziale. Dar, in timp ce, pe de o parte, constiin­ta ecleziala ii recunostea demnitarului bisericesc cu compa­siune si dragoste toate starile omenesti care pot fi iertate, ca foamea, setea, boala, si crestinii ii erau si ii sunt si acum aproa­pe, compatimitori si ajutatori, recunoscand ca om este si cle­ricul, si se imbolnaveste, si sufera, pe de alta parte, in privin­ta secularizarii, constiinta ecleziala nu-i recunoaste acestuia omenitatea si indreptarea catre modul lumesc de a vietui. Si foloseste expresia populara valabila pana azi: "Ori popa popa, ori taran taran."

- Adevarat, parinte, poporul vrea ca preotul sa fie deasupra celor lumesti si se revolta atunci cand il vede amestecandu-se in petrecerile mondene, in distractii, in disputele politice sau sportive.

- Asa este, copile, poporul ortodox stie ce zice.

Pe preot il vrea sus, foarte sus, alaturi de sfinti, asemenea sfintilor, in sfintenia si in preotia lui, il vrea in preocuparile lui preotesti, in asemanarea cu Hristos si cu sfintii. De aceea s-a si ingri­jit intotdeauna sa-l sustina cu asa-zisul dar al altarului, ca sa nu aiba nevoi materiale, care ar putea si-l impinga catre pre­ocupari lumesti si catre activitati viclene, caci l-a vrut liber de grijile cele lumesti, ca sa se ingrijeasca numai de Hristos, de Domnul (I Cor. 7, 32). Sa se sfinteasca si sa mantuiasca si lumea. Cand eram copii si ne puneau la scoala sa pictam liber un preot, noi, toti copiii, il pictam intotdeauna cu epitrahil si cu crucea sau cu caldarusa pentru agheasma in mana, cu cru­cea intr-o mana si cu busuiocul in alta, sa sfinteasca lumea, casele, animalele, oamenii.

- Spuneti-mi si altceva, parinte. Cand clerul lucreaza, este oare lumesc?

- Ortodoxia nu considera rea munca, o apreciaza chiar. Dar atunci cand munca devine preocupare lumeasca de imbo­gatire, este desconsiderata. In timp ce, daca lucreaza in jurul casei lui sau la biserica, preotul este vrednic de cinste.

Constiinta bisericeasca nu ingaduie amestecul clericilor, preoti sau episcopi, cu oamenii cei lumesti, nu le ingaduie sa petreaca ore intregi in petreceri lumesti, in discoteci, la baruri si la terase, in centre de distractie; nu le iarta lucrul acesta.

Chiar si ziarele cele lumesti ii prezinta in mod negativ si ii judeca pe preotii secularizati.

De aceea, chiar si in inimile oamenilor secularizati locul clericului este tinut la inaltimea sfintilor, care nu s-au seculari­zat niciodata. Acolo ne vrea constiinta bisericeasca, in aceste cadre ne vrea viata bisericeasca cea nesecularizata, atata vreme cat sfintii vor fi cinstiti si inchinati.

Constiinta bisericeasca nu ne vrea pe noi, pe demnitarii bisericesti, secularizati, imbogatiti cu putere, tiranici, tru­pesti, mancaciosi, betivi, afemeiati sau cartofori, fumatori sau drogati, nu ne vrea nici petrecareti, nici binedispusi, nici iubi­tori de slava, nici de stapanire, nu ne vrea lumesti.

- E frumos ce mi-ati spus, parinte, dar de vina este si poporul. Poporul intotdeauna da bani preotilor si episcopilor, ii cheama pe preoti, pe episcopi la petreceri, Ia mese boga­te si pacatoase, poporul se pleaca si-l atrage pe preot sau pe arhiereu la acestea, le da sa bea vin, bauturi alcoolice, popo­rul ii vrea pe preoti si pe arhierei imbracati in vesminte stra­lucitoare, aurite si le face daruri de acest fel.

- Fii atent, copile. De multe ori greseste si poporul atunci cand ajunge la asemenea exagerari. Dar sa-ti amintesti ca, de obicei, poporul ortodox face ceea ce trebuie si cere ceea ce tre­buie Bisericii.

Ne ofera banutul la altar, dar nu accepta sa cerem bani si sa ne facem averi.
Ne cheama sa binecuvantam mesele, dar nu se bucura daca cerem tratatii deosebite.
Ne recunoaste stapanitori intr-un fel, dar nu primeste sa-l stapanim tiranic.
Ne cheama sa deschidem hora de Pasti, dar nu ne permite sa ne distram.
Asteapta sa bem noi primii un pahar de vin la masa si sa-l binecuvantam, dar nu ne permite sa ne vada bauti sau imbatati.
Ne imbraca cu vesminte frumoase preotesti, dar nu ne permite sa ne impopotonam spre a impresiona ca niste actori prosti de teatru.
Si multe, multe altele, dar sa revenim la ceea ce spuneam despre sfinti.

Parintele Arhimandrit Spiridonos Logothetis
(Extras din cartea Raspunsuri al intrebarile tinerilor, Editura Sophia)

 

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2054

Voteaza:

Clericii si modul lumesc de viata 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact