Cum e corect sa urmarim felul in care sunt implinite ascultarile?

Cum e corect sa urmarim felul in care sunt implinite ascultarile?

De exemplu, vă aflaţi într-o corabie în care sunt o mie de oameni, plus echipajul care o conduce. Corabia nu poate naviga singură. Căpitanul trebuie să hotărască în ce direcţie să meargă. El trebuie să hotărască dacă această corabie e gata pentru navigaţie. Căpitanul este acela care porneşte motorul şi întoarce timona.

In mănăstire, acest căpitan este egumena. Noi nu răspundem pentru direcţia în care se deplasează această corabie; noi răspundem numai pentru acea ascultare pe care ne-a dat-o căpitanul. Egumena ştie încotro să ducă această corabie; ea răspunde pentru deplasarea ei. Ascultarea noastră este să mergem în acea direcţie în care ne duce Dumnezeu.

Odată, am fost la Mănăstirea Vatopedu în Athos. Acolo era un monah foarte bătrân care stătea cu orele în faţa altarului cu mâinile ridicate în sus, fără să se mişte, ca o statuie. Metanierul nu îl folosea, nu cânta psalmi, nu făcea semnul crucii, nu săvârşea metanii, nici măcar nu se mişca. Egumenul s-a apropiat de el, l-a lovit cu degetul, dar monahul nu a reacţionat deloc. La un moment dat, egumenul m-a chemat şi mi-a spus:

- II vezi pe acest monah? Ce crezi că face acum? Eu îi răspund:

- Cred că se roagă.

- Nu numai că se roagă, el este acum cu Dumnezeu. Ce crezi, ar trebui acum să mă apropii de el şi să-i spun: „Tu nu te rogi corect: cruce nu ţi-ai făcut, metanie pâna la pământ nu ai făcut"?

Psalmii, metaniile, semnul crucii, toate acestea sunt mijloace care trebuie să ajute la înaintarea noastră către Dumnezeu. Ceea ce căutăm noi este experienţa comunicării cu Dumnezeu, nu respectarea corectă a ritualului. Să luăm, de exemplu, paharul care stă acum pe masa mea. Să zicem că ascultarea cere să îl punem într-un anumit loc. Acest lucru este important, dar nu într-atât încât să întristeze sufletul cuiva din cauza faptului că paharul nu stă acolo unde trebuie. De ce egumena nu trebuie să se enerveze dacă paharul stă aici şi nu acolo? Pentru că ea însăşi îşi fură pacea inimii şi, prin urmare, fură această pace şi surorilor ei. Aflându-ne în mănăstire, e important să tratăm cu atenţie un asemenea lucru delicat, cum este pacea inimii.

De exemplu, vă sculaţi dimineaţa cu o dispoziţie proastă şi, presimţind deja o zi rea, faceţi totul pentru ca ea aşa să şi fie. Dacă ieşiţi cu o asemenea dispoziţie din chilia voastră cu o traistă în mână, şi o soră întâmplător vă îmbrânceşte, traista cade pe ios şi tot conţinutul ei se risipeşte, îndată vă tulburaţi: „Ce ai, eşti oarbă? Nu vezi pe unde mergi?" Sora, la rândul ei, se supără, pentru că i-aţi spus ceva pe un ton iritant, şi după un anumit timp încep să se certe toţi cei din jurul vostru. Totuşi, dacă sculându-vă dimineaţa, îi mulţumiţi lui Dumnezeu -„Doamne, dă-mi smerenie, Doamne, schimbă-mă, Doamne, dă-mi să mă gândesc la Tine, nu la mine" - şi deschideţi uşa, iar în mână aveţi aceeaşi traistă, şi aceeaşi soră se ciocneşte de voi, şi totul se împrăştie pe jos, iar sora spune: „O, iartă-mă!" şi voi răspundeţi: „Nu-i nimic, nu-ţi face griji", prin ce se deosebeşte a doua situaţie de prima? Diferenţa constă nu în faptul că s-a produs cu voi altceva, ci în aceea că reacţia voastră în situaţia creată a fost diferită. Noi nu putem schimba ceea ce ni se întâmplă, dar vom răspunde pentru felul în care am reacţionat la cele întâmplate. Iată, aici se Şi vădeşte credinţa noastră, aici se şi arată iubirea noastră, dacă trăim în prezenţa lui Dumnezeu.

La mine în mănăstire era un monah care avea un caracter puţin cam exploziv. In zilele în care era prost dispus, în mănăstire aproape că avea loc o explozie nucleară. Intr-una dintre aceste zile, rn-am apropiat, l-am luat de mână şi i-am spus:

- Ce ai zice dacă aici, lângă tine, ar sta însuşi Hristos?

- Ştii ce, a strigat acesta, El nu stă aici!

- Nu, El este aici.

Dumnezeu este aici, printre noi, dar noi nu îl vedem, pentru că suntem enorm de preocupaţi cu noi înşine. La cine ne uităm noi, dacă nu la Hristos?

Parintele Ioachim
Convorbiri pe pamant rusesc, Editura Egumenita


Cumpara cartea "Convorbiri pe pamant rusesc"

 

.
Pe aceeaşi temă

24 Aprilie 2015

Vizualizari: 1293

Voteaza:

Cum e corect sa urmarim felul in care sunt implinite ascultarile? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact