Cum sa ne gandim la Judecata lui Dumnezeu?

Cum sa ne gandim la Judecata lui Dumnezeu?

 - Cum să ne gândim la Judecata lui Dumnezeu? Poate omul să fie îndreptăţit înaintea lui Dumnezeu, căci fiecare dintre noi este păcătos?

- Depinde foarte mult de ceea ce credeţi despre cealaltă viaţă. Dacă îl vedeţi pe Dumnezeu ca pe un Judecător crud şi dacă percepeţi judecata ca pe o moarte aproape sigură, pentru că nimeni nu se poate ridica la nivelul aşteptărilor Judecătorului, nu cred că ar trebui să vă exprimaţi opiniile. Vă voi spune ce simt în legătură cu aceasta. In primul rând, aş spune că Dumnezeul în Care credem este un Dumnezeu al iubirii. Atunci când vede răul în noi, El nu ne identifică cu răul, aşa cum un medic nu identifică pacientul cu boala. Pentru a fi mai scurt, medicul poate spune: „Aceasta este pneumonia sau apendicita", dar persoana nu este definită în acest fel.

Consider că Dumnezeu se uită la noi cu o compasiune infinită, aşa cum noi înşine ne uităm la cineva care suferă de o boală sau este victima a ceva.

Sartre41 are o frază teribilă: „Iuda nu este un trădător pentru că L-a trădat pe Hristos, ci L-a trădat pe Hristos pentru că era un trădător". Sunt de părerea că aceasta este una dintre cele mai monstruoase afirmaţii, pentru că este nedreaptă. Aceasta face din Iuda doar un trădător, în timp ce el a fost un om care a trădat. Pe de altă parte, dacă vă aşteptaţi la un răspuns semi-teologic (văd că sunt clerici aici, aşa că vorbesc cu frică şi cutremur), să ştiţi că noţiunea de judecată este foarte înşelătoare. Ştiţi ce este o instanţă de judecată. Există legislativul care întocmeşte legile, există judecători a căror sarcină este de a aplica legea, există acuzarea, există apărarea, există inculpatul, există martori ai acuzării sau ai apărării.

Toţi aceşti oameni sunt relativ independenţi şi nu interferează cu nimeni. Nu judecătorul face legea, nu procurorul judecă şi aşa mai departe.

Acum, dacă vă întoarceţi la imaginile simbolice din Noul Testament, veţi descoperi că Domnul este deopotrivă Legiuitor, Judecător şi Răscumpărător al păcatelor noastre. Hristos este „Avocatul" nostru, El a murit pentru noi. La ce fel de justiţie ne putem aştepta aici? Ne-am putea aştepta la milă, la compasiune, la multe, dar cu siguranţă nu la dreptate. Prin urmare, trebuie să fim atenti atunci când transferăm viziunea noastră asupra judecăţii de la viaţa noastră cotidiană la Evanghelie.

Desigur, există întotdeauna vreun element deconcertant (mă rog, nu pentru mine, nu mă tulbur uşor) în ceea ce priveşte judecata. Dacă există un iad şi există un paradis, iar măsura vieţii veşnice este iubirea, care a existat şi există în tine, atunci mi se pare că apar nişte cercuri concentrice. In centru se află Dumnezeu, care este iubirea desăvârşită. In jurul Lui se plasează cei mari şi cei mici, cei care au suficientă iubire în ei înşişi pentru a rămâne în această zonă. Iar afară, în întuneric, sunt oamenii care nu au dragoste în ei.

Iubirea este înrudită cu compasiunea, cu durerea inimii pentru suferinţa celorlalţi. Cu cât mai multă iubire, milă şi tristeţe veţi simţi la gândul celor din afara tărâmului iubirii! Astfel, în centru se află Dumnezeu, Care va fi cu totul şi cu totul nefericit, iar apoi sfinţii, care vor fi din ce în ce mai puţin nefericiţi, pe măsură ce măsura dragostei se diminuează în ei. Şi atunci, singurii care vor fi perfect fericiţi vor fi cei care se află într-o situaţie limită, care pot fi comparaţi cu cineva care a sărit din mers în autobuz şi se agaţă, fără să ştie dacă vor rezista sau nu. Ei se gândesc doar: „Sunt înăuntru, sunt înăuntru!".

Nu-mi pot imagina un astfel de Eden. La fel, nu mi-o pot imagina pe mama mea uitându-se în rai şi, nevăzându-mă acolo, să privească dincolo de armura balustradei şi să mă surprindă în flăcări, spunându-mi: „Poftim. Ţi-am spus eu!". Imi pare rău, nu este foarte sublim, dar aceasta este ceea ce aş vrea să transmit: dacă credem cu adevărat într-un Dumnezeu Care este Iubire, iubire vom şi întâlni. Mă aştept ca Domnul să ne întâlnească şi să-I spunem: „Iartă-mă, vezi ce dezgustător sunt. Sunt acoperit tot de răni şi în zdrenţe". Iar El ne va răspunde: „Vino şi stai pe genunchii Mei. Plânge liniştit, totul va trece".

Poate că sunt prea optimist, un optimist în sens teologic. S-ar putea să prezint lucrurile într-un mod- amuzant, dar chiar cred că există un adevăr în aceasta. Dacă Dumnezeul nostru este Dumnezeul iubirii, trebuie să existe o cale de ieşire. Poate că nu o vedem, dar putem intra în veşnicie cu speranţă în loc de teamă. Nu cred că Judecata este despre a fi judecat şi osândit. Judecata înseamnă să ne aflăm faţă în faţă cu Frumuseţea de nedescris, cu Iubirea desăvârşită. Să vedem cât de nevrednici suntem şi cum, în ciuda nevredniciei noastre, am fost iubiţi cu toată viaţa şi moartea Fiului lui Dumnezeu, Care s-a făcut Fiul Omului. Şi că în aceasta constă mântuirea noastră.

Mitropolitul Antonie de Suroj

 Fragment din cartea "Viata si vesnicia. 15 convorbiri duhovnicesti despre moarte si suferinta", Edituar Egumenita

Cumpara cartea "Viata si vesnicia. 15 convorbiri duhovnicesti despre moarte si suferinta"

Nota:
41 Jean-Paul Charles Aymard Sartre (1905-1980) a fost un filozof francez, reprezentant al existenţialismului ateu, scriitor, dramaturg şi eseist, precum şi pedagog.

Pe aceeaşi temă

27 Martie 2024

Vizualizari: 1177

Voteaza:

Cum sa ne gandim la Judecata lui Dumnezeu? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact