Cum sa vietuim intru Dumnezeu

Cum sa vietuim intru Dumnezeu

Una dintre obligatiile crestinilor este nu numai de a fi dospeala sau aluatul din framantatura, ci si sabia care desparte intunericul de lumina, adevarul de greseala, moartea de viata, pe Dumnezeu de satana. Este obligatia de a fi o piatra de poticnire, un scandal, o provocare permanenta, o afirmatie constanta ca noi, crestinii, nu cautam imparatia celui rau, nu acceptam o armonie intemeiata pe apostazie, nu dorim o dreptate care sa sfideze justitia divina, un adevar care sa se lepede de adevarul personal al lui Dumnezeu, care ne-a spus: Eu sunt Adevarul!

Suntem chemati sa fim acea lucrare divina prin care Dumnezeu Se descopera pe Sine lumii si, ca atare, destinul nostru nu poate fi decat destinul lui Hristos. Da, Hristos ne-a spus: Cel ce crede in Mine va face si el lucrurile pe care le fac Eu si mai mari decat acestea va face, ceea ce este absolut adevarat: suntem chemati, intru puterea lui Hristos si intru puterea Duhului Sfant, sa desavarsim o lucrare in care actiunile Lui au fost decisive, dar nu finale.

Trebuie sa fim o marturie a prezentei Dumnezeului Celui viu in lume, a transcendentei dumnezeirii. Cel Vesnic a devenit prezent si se afla in mijlocul nostru: Dumnezeu este in noi si lucreaza prin noi, dar masurile Lui nu sunt masurile noastre, pentru ca masura Lui este taina a dumnezeirii. In acelasi timp, Dumnezeu Se reveleaza pe Sine intr-un mod incredibil, pe care omul nu l-ar fi putut inventa: El Se reveleaza pe Sine in Hristos, Care ne pare noua lipsit de aparare, vulnerabil, lasat prada rautatii oamenilor. inconjurat de ura, respins, dispretuit, batjocorit, torturat si rastignit, Iisus moare din aceasta cauza, dar biruinta Lui consta in insasi aceasta umilire a Lui.

Cele tocmai afirmate se leaga de imaginea pe care ne-a lasat-o Hristos atunci cand spunea urmatoarele: Pentru ei Eu Ma sfintesc pe Mine insumi? Nu stiu exact care dintre cei doi termeni e mai corect - "Eu Ma jertfesc pe Mine insumi" sau „Eu Ma sfintesc pe Mine insumi", intrucat cuvantul grecesc e prea bogat in sensuri pentru a fi redat printr-un singur echivalent in traducere. Este vorba despre un act capital de sfintire, de consacrare, care nu I se poate aplica decat lui Dumnezeu, pentru ca acest act de sfintire/jertfire nu numai ca este Dumnezeu insusi, dar exprima si faptul ca Iisus Omul are o singura vointa si o singura viata cu Dumnezeu si in Dumnezeu - acesta fiind un act prin care cele doua vointe sunt unite in mod desavarsit, doua firi care nu pot fi despartite. Cele doua firi fiind inseparabile, Iisus, Cuvantul Iui Dumnezeu, asculta de vointa lui Dumnezeu-Tatal si vegheaza interioritatea faptelor Lui, apoi continua sa actioneze si sa lucreze in lume pentru a implini voia Parintelui ceresc, desprinsa din adancul de taina al gandirii dumnezeiesti.

Hristos Domnul Se sacrifica pe Sine. Sacrificarea sinelui, in acest context, inseamna a-ti varsa sangele sau a-ti impune limite in favoarea cuiva; acesta este felul in care ne jertfim noi intotdeauna arunci cand facem un lucru oarecare pentru aproapele nostru, dar jertfirea de sine inseamna, de fapt, sfintire de sine, consacrarea, oferirea sau daruirea de bunavoie a sinelui. Nu spunea Hristos: Eu imi pun viata Mea, ca iarasi sa o iau. Nimeni n-o ia de la Mine, ci Eu de la Mine insumi o pun? El Se daruieste pe Sine pentru noi si moare pentru noi.

Care este atitudinea noastra intr-o astfel de situatie? Nu cumva atitudinea noastra este o impletire de imagini dezordonate si succesive? Nu este ea alcatuita din aceste imagini care ne vor ajuta sa ne facem drum, in unitatea prezentei lui Dumnezeu, mereu contemporana cu fiecare dintre noi, spre multitudinea de cai prin care se exprima aceasta prezenta a Lui deplina, integrata intr-o varietate de situatii? Mai mult, nu cumva rolul nostru consta in a face o desavarsita ascultare de El, nu in sens mecanic, ceea ce ar insemna a auzi niste ordine si a le indeplini, ci in sensul de a pastra adancul fiintei noastre in duh de ascultare, adica a dori sa facem o ascultare atenta, incordata, alerta, plina de vitalitate - pentru a auzi si a exprima ceea ce percepem?

Aceasta ascultare se afla in armonie cu ceea ce cauta lumea, deoarece Sfantul Duh nu lucreaza numai in Biserica, ci pretutindeni in lume, cu o putere si o forta deosebit de impresionante. In zilele noastre, Dumnezeu este Cel care judeca Biserica dupa tot ce se petrece in jurul ei: dupa persecutii, proteste, ateism - El respingand caricatura pe care-o oferim noi oamenilor spre venerare in chip de Dumnezeu... Nu incape indoiala, trebuie sa invatam sa ne asumam responsabilitatea pentru pacatele trecutului si sa nu ne lamentam pe masura ce ni le recunoastem, ci sa vedem in ele judecatile Domnului - dar mai ales sa ne straduim sa intelegem adevarul vesnic al lui Dumnezeu in situatiile date.

Eu nu va pot da retete, va pot indica insa trei elemente demne de luat in seama, ca o concluzie a observatiilor mele:

Contemplarea launtrica nu este un mod de viata, ci o atitudine fata de Dumnezeu. Inseamna a sta dinaintea Lui intr-o tacere profunda: este vorba despre dubla, reciproca prezenta a omului in fata lui Dumnezeu si a lui Dumnezeu in fata omului.

Rugaciunea se cere analizata in aspectul ei activ, uman, in tensiunea ei fata de Dumnezeu, cu rezultatele ei cele mai evidente, dintre care as sublinia simtul launtric de orientare spre Dumnezeu, prezenta Lui in sufletul nostru si, in cele din urma, situatia lumii in care traim. Am in vedere aici rugaciunea lumii adresata Domnului, articularea strigatului intregii lumi catre El, Dumnezeul Cel Viu. In mod cert, acesta este un exercitiu ascetic cerut de vocatia umana.

Activitatea este al treilea element pe care doresc sa vi-l impartasesc, dar, asa cum spuneam mai inainte, aceasta actiune trebuie sa fie o lucrare a lui Dumnezeu efectuata prin intermediul nostru, in calitate de instrumente ale Lui. Sa invatam mai intai sa ascultam, sa auzim, sa-L vedem si sa-L intelegem pe Dumnezeu, intelegand in acelasi timp lumea si pe aproapele nostru. Dupa aceea, sa actionam nu numai potrivit intelepciunii omenesti, ci, mai presus de orice si in primul rand, in virtutea intelepciunii divine revelate in Sfanta Scriptura, in viata si in poruncile dumnezeiesti - intrucat Biserica Primara a subliniat cu putere ca acestea formeaza calea de a-L cunoaste pe Dumnezeu si de a actiona in lume in numele Lui.

Daca incercam sa vietuim in Dumnezeu sincer si cinstit si sa-I traim prezenta in lume, cred cu tarie ca El ne va invata sa-I facem voia in fiecare situatie: caile pot fi diferite, opuse, incompatibile... Daca veti citi Vechiul si Noul Testament, veti vedea ca nu exista nici reguli, nici precepte in acest sens - si cu atat mai putin retete. Exista doar raspunsuri divine care se contrazic intre ele, deoarece, ori de cate ori Dumnezeu Se confrunta cu un segment de timp care-I pune intrebari si probleme, El Se apropie de situatia respectiva cu vesnicia intreaga.

Mitropolitul Antonie de Suroj

Extras din lucrarea "Dumnezeu si omul", Ed. Sophia

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 4199

Voteaza:

Cum sa vietuim intru Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact