Despre invartosarea inimii

Despre invartosarea inimii

Invârtoşarea inimii, care poartă numele de împietrire morală, este insensibilitatea morală a inimii. Atunci când omul se află în această stare, face răul fără să-i fie ruşine şi, mai mult, se mândreşte cu păcatele sale. Şi pentru că inima lui a ajuns să fie nesimţitoare, conştiinţa sa amuţeşte; această tăcere este tăcerea unei necroze morale; în această stare nu există mântuire. Nici un glas, nici o chemare, nici o rugăminte, sfat sau povăţuire nu pot mişca o inimă împietrită. Descoperirile şi minunile nu o trezesc din letargie: nimic n-o poate conduce la pocăinţă. Cel care a ajuns la învârtoşarea inimii va muri fără a se izbăvi de păcat, fiindcă harul lui Dumnezeu l-a părăsit.

Omul ajunge la învârtoşarea inimii deoarece păcătuieşte fără nici o frică. Păcătuieşte fără teamă din clipa în care şi-a supus simţurilor viaţa duhovnicească. După Apostolul Pavel, între viaţa simţurilor şi viaţa duhovnicească a omului există o luptă continuă: „Căci trupul pofteşte împotriva duhului, iar duhul împotriva trupului; căci acestea se împotrivesc unul altuia." Şi de cele mai multe ori biruieşte carnea, din cauza nepăsării şi a delăsării omului în faţa nevoinţelor şi pentru că aceasta are drept aliat credincios lumea materială, patimile şi poftele inimii omului.

Şi atâta timp cât omul stă treaz, priveghează, se nevoieşte şi II cheamă pe Dumnezeu, cerând ajutorul şi ocrotirea Sa dumnezeiască, îşi întăreşte firea duhovnicească şi o arată biruitoare în lupta împotriva cărnii, pe care o supune şi o determină să urmeze cerinţele duhului şi să fie condusă în acord cu opreliştile legii morale; dar de îndată ce încetează să fie treaz, să privegheze, să se nevoiască şi să-L cheme pe Dumnezeu, firea materială începe să se opună duhului şi, în cele din urmă, se revoltă, ridicând multe pretenţii.

Duhul [omului], căzând în trândăvie din cauza nepăsării şi încetând să caute ajutorul şi ocrotirea dumnezeiască, începe să se simtă neputincios în faţa luptei împotriva simţurilor şi, retrăgându-se, ajunge să cedeze revendicărilor acestora. In cazul acesta, omul socoteşte poruncile dumnezeieşti ca pe o sarcină apăsătoare şi greu de purtat.

Firea trupească începe deja să-şi impună stăpânirea asupra omului; cu cât această fire devine mai puternică, cu atât mai slabă ajunge firea duhovnicească; pe de o parte, omul simte că este dator să acţioneze asemenea unei fiinţe care posedă capacitatea de autodeterminare şi că trebuie să ajungă o fiinţă liberă din punct de vedere moral, care se supune legii duhului, dar, pe de altă parte, este lipsit de tăria morală ca să se poată nevoi în lupta dusă împotriva vieţii simţurilor. In această situaţie, îşi simte şinele prins în lanţurile vieţii materiale, pe care ar dori să le rupă, dar nu este în stare, pentru că duhul lui este cuprins de trândăvie şi nepăsare. Este conştient de starea de mizerie morală şi conştiinţa protestează împotriva ei, dar este neputincios să se elibereze, nefiind în stare să restabilească domnia duhului, fiindcă nu cere de la Dumnezeu ajutorul şi nu invocă ocrotirea Lui.

Această stare, deşi deplorabilă, îi mai lasă o nădejde de mântuire celui care cheamă cu lacrimi mila lui Dumnezeu; căci, în ciuda acestei stări, omul încă mai poate să asculte
de glasul conştiinţei, care protestează înăuntrul lui pentru dezordinea şi viaţa dusă în fărădelege, iar voinţa sa doreşte să ia atitudine împotriva legii cărnii care-l domină; însă îi lipseşte forţa morală, iar nădejdea în Dumnezeu l-a părăsit. Dintr-o asemenea stare nu-l poate salva decât ajutorul din partea unui om duhovnicesc. Dacă nu are parte de acest [ajutor], robia lui duhovnicească ajunge ireparabilă.

Orice reacţie [de împotrivire] încetează şi dispare; firea duhului se predă ca roabă firii simţurilor; glasul conştiinţei este sugrumat de glasul păcatului înrobitor, iar omul, predat cu totul în puterea lui, i se închină de bunăvoie ca rob: îşi neagă firea duhovnicească, legea morală şi II tăgăduieşte pe Dumnezeu. Tirania definitivă a păcatului s-a statornicit deja. Invârtoşarea inimii s-a instaurat. Intoarcerea la Dumnezeu şi mântuirea sunt cu neputinţă. Cel cu inima împietrită este deja mort din punct de vedere moral.

Sfantul Nectarie din Eghina

Fragment din cartea "CUNOAŞTE-TE PE TINE ÎNSUŢI", Editura Sophia

Cumpara cartea "CUNOAŞTE-TE PE TINE ÎNSUŢI"

 

Pe aceeaşi temă

08 Mai 2023

Vizualizari: 1262

Voteaza:

Despre invartosarea inimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

inima

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact