Despre invartosarea inimii

Despre invartosarea inimii

Invârtoşarea inimii, care poartă numele de împietrire morală, este insensibilitatea morală a inimii. Atunci când omul se află în această stare, face răul fără să-i fie ruşine şi, mai mult, se mândreşte cu păcatele sale. Şi pentru că inima lui a ajuns să fie nesimţitoare, conştiinţa sa amuţeşte; această tăcere este tăcerea unei necroze morale; în această stare nu există mântuire. Nici un glas, nici o chemare, nici o rugăminte, sfat sau povăţuire nu pot mişca o inimă împietrită. Descoperirile şi minunile nu o trezesc din letargie: nimic n-o poate conduce la pocăinţă. Cel care a ajuns la învârtoşarea inimii va muri fără a se izbăvi de păcat, fiindcă harul lui Dumnezeu l-a părăsit.

Omul ajunge la învârtoşarea inimii deoarece păcătuieşte fără nici o frică. Păcătuieşte fără teamă din clipa în care şi-a supus simţurilor viaţa duhovnicească. După Apostolul Pavel, între viaţa simţurilor şi viaţa duhovnicească a omului există o luptă continuă: „Căci trupul pofteşte împotriva duhului, iar duhul împotriva trupului; căci acestea se împotrivesc unul altuia." Şi de cele mai multe ori biruieşte carnea, din cauza nepăsării şi a delăsării omului în faţa nevoinţelor şi pentru că aceasta are drept aliat credincios lumea materială, patimile şi poftele inimii omului.

Şi atâta timp cât omul stă treaz, priveghează, se nevoieşte şi II cheamă pe Dumnezeu, cerând ajutorul şi ocrotirea Sa dumnezeiască, îşi întăreşte firea duhovnicească şi o arată biruitoare în lupta împotriva cărnii, pe care o supune şi o determină să urmeze cerinţele duhului şi să fie condusă în acord cu opreliştile legii morale; dar de îndată ce încetează să fie treaz, să privegheze, să se nevoiască şi să-L cheme pe Dumnezeu, firea materială începe să se opună duhului şi, în cele din urmă, se revoltă, ridicând multe pretenţii.

Duhul [omului], căzând în trândăvie din cauza nepăsării şi încetând să caute ajutorul şi ocrotirea dumnezeiască, începe să se simtă neputincios în faţa luptei împotriva simţurilor şi, retrăgându-se, ajunge să cedeze revendicărilor acestora. In cazul acesta, omul socoteşte poruncile dumnezeieşti ca pe o sarcină apăsătoare şi greu de purtat.

Firea trupească începe deja să-şi impună stăpânirea asupra omului; cu cât această fire devine mai puternică, cu atât mai slabă ajunge firea duhovnicească; pe de o parte, omul simte că este dator să acţioneze asemenea unei fiinţe care posedă capacitatea de autodeterminare şi că trebuie să ajungă o fiinţă liberă din punct de vedere moral, care se supune legii duhului, dar, pe de altă parte, este lipsit de tăria morală ca să se poată nevoi în lupta dusă împotriva vieţii simţurilor. In această situaţie, îşi simte şinele prins în lanţurile vieţii materiale, pe care ar dori să le rupă, dar nu este în stare, pentru că duhul lui este cuprins de trândăvie şi nepăsare. Este conştient de starea de mizerie morală şi conştiinţa protestează împotriva ei, dar este neputincios să se elibereze, nefiind în stare să restabilească domnia duhului, fiindcă nu cere de la Dumnezeu ajutorul şi nu invocă ocrotirea Lui.

Această stare, deşi deplorabilă, îi mai lasă o nădejde de mântuire celui care cheamă cu lacrimi mila lui Dumnezeu; căci, în ciuda acestei stări, omul încă mai poate să asculte
de glasul conştiinţei, care protestează înăuntrul lui pentru dezordinea şi viaţa dusă în fărădelege, iar voinţa sa doreşte să ia atitudine împotriva legii cărnii care-l domină; însă îi lipseşte forţa morală, iar nădejdea în Dumnezeu l-a părăsit. Dintr-o asemenea stare nu-l poate salva decât ajutorul din partea unui om duhovnicesc. Dacă nu are parte de acest [ajutor], robia lui duhovnicească ajunge ireparabilă.

Orice reacţie [de împotrivire] încetează şi dispare; firea duhului se predă ca roabă firii simţurilor; glasul conştiinţei este sugrumat de glasul păcatului înrobitor, iar omul, predat cu totul în puterea lui, i se închină de bunăvoie ca rob: îşi neagă firea duhovnicească, legea morală şi II tăgăduieşte pe Dumnezeu. Tirania definitivă a păcatului s-a statornicit deja. Invârtoşarea inimii s-a instaurat. Intoarcerea la Dumnezeu şi mântuirea sunt cu neputinţă. Cel cu inima împietrită este deja mort din punct de vedere moral.

Sfantul Nectarie din Eghina

Fragment din cartea "CUNOAŞTE-TE PE TINE ÎNSUŢI", Editura Sophia

Cumpara cartea "CUNOAŞTE-TE PE TINE ÎNSUŢI"

 

Pe aceeaşi temă

08 Mai 2023

Vizualizari: 1217

Voteaza:

Despre invartosarea inimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

inima

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact