Despre sinucigasi

Despre sinucigasi

Care este părerea Inaltpreasfinţiei voastre despre sinucigaşi?

Mitropolitul Antonie: Fiecare suflet din Biserica lui Hristos are dreptul să fie miluit personal. Biserica nu primeşte să le facă slujba înmormântării, pentru că slujba aceasta presupune o serie întreagă de lucruri. Nu poti, pur şi simplu, să spui: „Doamne, omul acesta a greşit, dar, până la sfârşitul vieţii lui, el în Tine a nădăjduit şi pe Tine Te-a aşteptat", când el nu a nădăjduit în El si nu L-a aşteptat pe El. Nu poţi să spui: „Omul acesta a greşit, dar credinţa lui niciodată nu s-a clătinat" etc. Căci nu ne putem juca nici cu Dumnezeu, nici cu omul care a murit. Inseamnă deci că există o categorie de oameni care, pur şi simplu, nu pot face parte din acest cin.

Mai este o premisă îndoielnică, anume aceea că sinuciderea înseamnă că omul îşi ia soarta în propriile mâini, ca şi cum ar spune: „Oricum Dumnezeu nu face nimic, după cum nici până acum nu a făcut şi nu poate face..." Iar Biserica, încă din vremurile de demult, spune ca omul săvârşeşte sinucidere în stare de nebunie, de întunecare a minţii, în stare dominată de „afecte", iar aceasta ar trebui sau ar putea fi luată în considerare. Iar eu cred că acest lucru ar trebui luat în considerare aproape întotdeauna; eu am văzut un singur om care s-a sinucis, cum s-ar spune, cu „sânge rece" (dar şi aici este greu de spus: oare chiar aşa să fi fost? Cert este că omul a falimentat o bancă şi s-a temut de răspundere). Dar este şi o oarecare măsură de frică şi groază, pe care nu o poţi socoti „sânge rece"; în cel mai rău caz, poţi pune o serie de întrebări. Nu ar fi oare potrivit să avem o rânduială de slujbă pentru toate aceste cazuri, pe care nu le-am analizat niciodată, de fapt, până la sfârşit?

Noi, de pildă, avem o problemă în ceea ce priveşte slujba de îngropare a celor ce nu ţin de Biserica Ortodoxă. Noi nu facem slujbe de îngropare pentru cei străini de Biserică, atunci când aceştia nu au avut nici un fel de legătură cu noi. Dar, atunci când moare soţul unei femei credincioase sau soţia unui bărbat credincios, care toată viaţa lor au venit la noi la biserică, dar care, pentru o pricină oarecare, nu au devenit ortodocşi, atunci problema fireşte că se pune cu totul altfel. Noi avem chiar o rânduială sinodală pentru îngroparea heterodocşilor, dar este, cred, nedeplină. Este aceeaşi slujbă, numai că din ea s-au scos: „Cu sfinţii odihneşte...", iar la sfârşit nu se dă nici un fel de nădejde în viat viitoare. Dar aceasta este, pur şi simplu, o abordare conţopistă: eu nu-mi asum responsabilitatea şi pentru aceasta. Tot ceea ce are legătură cu rugăciunea aceasta sigur, vă rog!, dar de promis ceva, nu promit nimic Abordarea aceasta este pur şi simplu şubredă, cu atât mai mult, cu cât noi facem slujba de îngropare şi dam o făgăduinţă, care fie are o valoare serioasă, fie nu ar trebui să o dăm deloc. Pentru că, de fiecare dată când săvârşim o panihidă sau slujba de îngropare, ele, de fapt, întăresc adevărul că omul acela este predat vieţii de veci, şi nu muncii de veci - aşa este slujba alcătuită. Aşa încât ne aşteaptă încă o problemă: îngroparea soţului heterodox, care a avut soţie ortodoxă. Şi mai este problema cununiei, alt subiect şi mai larg de discuţii, şi un întreg şir de astfel de situaţii.

Şi mai este şi problema personală. Undeva, în conştiinţa drept slăvitoare, este ceva ce nu face Biserica, dar fiecare mădular al Bisericii poate face (fireşte că nu mă refer la a strica ceva ce este deja intrat în fiinţa Bisericii). Dar, să spunem, este în Vieţile Sfinţilor o istorisire despre un oarecare preot care se ruga pentru sinucigaşi şi episcopul lui, auzind despre aceasta, i-a interzis să o mai facă. Iar noaptea, episcopul a avut o vedenie: a văzut o mulţime de oameni care îi strigau ca el este muncitorul, chinuitorul lor. Iar când el i-a întrebat. „Bine, dar ce v-am făcut eu vouă?", ei au răspuns:” Un singur om se ruga pentru noi şi, de fiecare dată cand se ruga sau săvârşea Sfânta Liturghie, nouă ni se uşura chinul, iar tu acum ne-ai lipsit de aceasta.

La nivelul întregii Bisericii, aceasta nu schimbă niminc, dar în ceea ce priveşte delicateţea personală a fiecăruia, felul de a simţi al fiecăruia dintre noi, schimbă. Vreme de mulţi ani m-am aflat în parohia unui părinte care, la Liturghie, mai adăuga câteva cereri, cu binecuvântarea episcopului nostru, şi, între altele, se ruga şi pentru cei care „întru nebunia inimii şi întru întunecarea minţii" şi-au luat singuri viaţa. Şi vreme de vreo 30-40 de ani ne-am rugat în felul acesta; o asemenea formulare în mâinile lui era cu totul lipsită de viclenie, cu totul cinstită; iar aceasta, fireşte, acoperă o zonă uriaşă, pentru că despre cine poţi să spui că nu a fost întunecat cu mintea sau cu inima nebună? Eu am vorbit cu el atunci despre acesta, pentru că, într-adevăr, avea o mare părere de rău pentru aceşti oameni şi ne-am bucurat amândoi că există asemenea cuvinte care ne dau dreptul de a ne ruga pentru toţi şi, în acelaşi timp, fără să mai spui nimic în plus faţă ceea ce se poate spune...

MITROPOLITUL ANTONIE DE SUROJ
Adierea Duhului. Purtarea de grijă faţă de suflete, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Adierea Duhului. Purtarea de grijă faţă de suflete"

11 Ianuarie 2016

Vizualizari: 5945

Voteaza:

Despre sinucigasi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact