Dumnezeu vrea sa-L iubim, ca El sa ne iubeasca

Dumnezeu vrea sa-L iubim, ca El sa ne iubeasca

Deci să rămânem statornici şi în păzirea cu acrivie a acestor dogme, şi în atragerea iubirii lui Dumnezeu. Fiindcă în timp ce-L uram, El ne-a iubit, şi în timp ce eram vrăjmaşi, El ne-a împăcat. în cele care urmează, însă, vrea să-L iubim, ca să ne iubească.

Aşadar, să rămânem statornici, să-L iubim ca să fim iubiţi de El. Pentru că dacă atunci când suntem iubiţi de oamenii care au putere, suntem de temut în faţa tuturor, cu mult mai mult când suntem iubiţi de Dumnezeu. Deci, să nu avem milă de noi, fie că este nevoie de trupurile noastre, fie de sufletele noastre ca să le dăruim pentru această iubire. Pentru că nu este de ajuns să spunem prin cuvinte că iubim, ci trebuie să arătam şi prin fapte. Fiindcă şi Hristos însuşi nu Şi-a arătat iubirea prin cuvinte, ci mai ales prin fapte. Deci arată şi tu în chip practic acest lucru, şi împlineşte toate câte îi plac lui Dumnezeu, pentru că în acest fel vei primi răsplată. Căci Dumnezeu nu are nevoie de nimic din ale noastre, şi aceasta este îndeosebi trăsătura iubirii ad vărate, să le facă pe toate ca să fie iubit de noi, în timp ce nu avea nevoie de nimic şi nu-I lipsea absolut nimic De aceea şi Moise a spus: „Ce cere de la tine Domnul Dumnezeul Tău? Numai aceasta: Să te temi de Domnul Dumnezeul Tău, să umbli în toate căile Lui, Să-L iubeşti şi să-I slujeşti Domnului Dumnezeului Tău, din toată inima ta, şi din tot sufletul tău" (Deuteronom 10,12).

Astfel, când îţi porunceşte să-L iubeşti, atunci îţi arată mai mult că te iubeşte. Pentru că nimic nu ajută atât de mult la mântuirea noastră, cât să-L iubim pe Dumnezeu. Deci ia seama că toate poruncile lui Dumnezeu ajută la propria noastră odihnă şi mântuire şi fericire. Căci şi când spune: „Fericiţi cei milostivi!", „Fericiţi cei curaţi cu inima!", „Fericiţi cei blânzi!", „Fericiţi cei săraci cu duhul!', „Fericiţi făcătorii de pace!", Acela nu se foloseşte cu nimic din aceste lucruri, ci le porunceşte ca să ne îndrepte şi să ne împodobească pe noi. Şi când zice „am flămânzit" n-o spune deoarece are nevoie de iubirea ta de oameni, ci ca să te întărească în iubirea de oameni. Pentru că Dumnezeu ar putea şi fără tine să-l hrănească pe sărac, dar a poruncit acestea ca să-ţi dăruiască o comoară mult mai mare. Pentru că dacă soarele, care este zidire, nu are nevoie de ochii noştri - căci nu pierde nimic din luminozitatea lui, dacă cineva nu priveşte la el, ci cei câştigaţi suntem noi când ne bucurăm de lumina lui - cu mult mai mult se întâmplă aceasta cu Dumnezeu.

Şi ca să-ţi dai seama de cele ce am spus, cugetă la următoarele lucruri: Câtă este distanţa dintre Dumnezeu si noi? Oare cât este distanţa dintre noi şi ţânţari, sau mult mai mare? Este vădit că mult mai mare şi neţărmurită. Deci, dacă noi, cei plini de slavă deşartă, n-avem nevoie nici să fim slăviţi, nici să fim slujiţi de ţânţari, cu mult mai mult dumnezeirea care n-are nevoie de nimic şi este nepătimaşă. Cu cât ne arată binefaceri, cu cât se bucură de mântuirea noastră, cu atât simte plăcere pentru noi. De aceea şi în multe locuri din Scriptură, în timp ce le lasă pe ale Lui, caută bunurile tale. Pentru că „dacă un frate", zice, „are o femeie necredincioasă, şi ea voieşte să vieţuiască cu el, să nu o lase" (1 Corinteni 7,12) „Eu, însă, vă spun vouă: Oricine va lăsa pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, o face să săvârşească adulter, şi cine va lua pe cea lăsată, săvârşeşte adulter" (Matei 5, 32).

Ai văzut bunătate negrăită? Dacă femeia ta este desfrânată, zice, nu te silesc să locuieşti împreună cu ea, dacă este însă necredincioasă, nu te împiedic. Din nou, în altă parte, spune că dacă te-a întristat cineva, îi poruncesc să lase jertfa pentru Mine şi să alerge spre tine care te-a întristat. Fiindcă zice: „Dacă îţi vei aduce darul tău la altar, şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, înaintea altarului, şi mergi întâi şi împacă-te cu fratele tău şi apoi, venind, adu darul tău" (Matei 5, 23). Ce spune din nou parabola cu slujitorul care era dator cu zece mii de talanţi? Nu arată acest lucru? Când a cheltuit miile de talanţi, Domnul l-a miluit şi l-a iertat, când a cerut de la cel împreună-slujitor cu el o sută d dinari, l-a numit viclean şi l-a dat şi chinurilor.

Atât de mult ia seama Dumnezeu la propria ta odihnă. Femeii Dreptului Avraam, cu care urma să pă-cătuiască Abimelec, îi spune: „Şi Eu ştiu căci cu inimă nevinovată ai făcut aceasta şi te-am ferit de a păcătui împotriva Mea" (Facere 20, 6). Lui Pavel, care i-a prigonit pe Apostoli îi spune: „De ce Mă prigoneşti?" (Fapte 9,4). Unii flămânzesc, şi Dumnezeu spune că El flămânzeşte şi umblă gol şi este străin, voind să te facă să te ruşinezi, şi prin ruşine să-ţi inspire milostenia.

Deci, gândiţi-vă la iubirea pe care ne-a arătat-o şi ne-o arată în orice chip, şi prin faptul că ne-a învrednicit să ne cunoaştem pe noi înşine, lucru care este încununarea bunătăţilor, şi lumina cugetării, şi învăţătura virtuţii, şi prin faptul că a legiuit pentru noi un mod mai bun de viaţă, şi prin faptul că le-a făcut pe toate pentru noi, şi prin aceea că L-a dat pe Fiul Său şi ne-a făgăduit împărăţia. Şi prin faptul că ne cheamă la bunuri negrăite, şi prin aceea că ne-a pregătit viaţa cea mai fericită, să facem şi să grăim toate, încât să fim vrednici şi de iubire, şi să dobândim şi bunurile viitoare, pe care fie ca toţi să le primim, cu harul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, împreună cu al Său Părinte şi cu Preasfântul Duh, Căruia I Se cuvine slava şi cinstea, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin. (Comentariu la Epistola 2 Corinteni, 30, E.P.E. 20,148452; P.G. 61, 608-610).

Sfantul Ioan Gura de Aur
Cuvinte de aur, Vol 1, Credinta, nadejdea, dragostea; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Cuvinte de aur, Vol 1, Credinta, nadejdea, dragostea"



 

Pe aceeaşi temă

17 Septembrie 2015

Vizualizari: 1110

Voteaza:

Dumnezeu vrea sa-L iubim, ca El sa ne iubeasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact