Iubirea departelui

Iubirea departelui

Iubirea departelui este opusul acelei porunci dumnezeiesti care spune "Iubeste-ti aproapele!", iar orice este opus poruncilor dumnezeiesti vine de la diavolul. Aceasta este lucrarea celui potrivnic, sa denatureze Adevarul, adica sa ii indemne pe oameni exact spre lucrurile care ii indeparteaza de Dumnezeu.

Iubirea departelui

"Aproapele" este tot omul pe care-l intalnim in calea noastra, iar "departele" este acela pe care nu-l intalnim, nici nu-l vedem, ci doar stim despre el ca exista. Din pacate, de multe ori, in loc sa traim iubirea aproapelui, traim iubirea departelui, adica ne credem iubitori fara a iubi cu adevarat.

Nu de putine ori se intampla ca sa simtim mai multa "mila" si "iubire" fata de cei nevoiasi din Africa sau din alte locuri indepartate si vitrege ale lumii, decat fata de saracii si patimasii din satul, blocul sau orasul nostru, peste care, daca scapa de judecata, mustrarea si batjocura noastra, trecem cu indiferenta in fiecare zi.

Intr-un alt cuvant: cum putem crede ca-l iubim pe cel pe care nu il vedem, cand pe cel de langa noi nu il putem iubi si ne pornim cu manie sau dispret impotriva lui?!

Comunicarea virtuala, popularizata mai ales prin telefonie si retelele de socializare pe internet, inlocuieste tot mai mult comunicarea reala. Cea dintai este jefuita de factorul expresivitatii umane vii, care este caracteristica intalnirii autentice dintre doua persoane.

Instrainarea fiecarui om fata de aproapele sau este tot mai mare. Cunoastem persoane din toata lumea si intamplari dintre cele mai emotionante, insa nu crestem in mila si iubire fata de cei din casa, blocul, satul sau orasul nostru, ba chiar crestem in dispretuirea lor, ca fata de unii care "ne deranjeaza" tot timpul.

Sfaturile unui diavol batran !

In cartea lui C.S. Lewis, anume "Sfaturile unui diavol batran catre unul mai tanar", unde un diavol batran il invata pe unul mai tanar cum sa-l insele mai bine pe om, gasim infatisat urmatorul viclesug:

"Scoate-i omului din minte cele mai elementare indatoriri (aproapele), aplecandu-l asupra celor mai avansate si mai spirituale dintre ele (imaginarul, departele). Apasa pedala acelei caracteristici umane care ne e mereu de mare ajutor, anume oroarea in fata evidentelor si neglijarea lor (mandria si frica de a ne recunoaste slabiciunile). Trebuie sa-l aduci in stare sa practice scrutarea de sine timp de un ceas fara sa descopere nici unul din acele lucruri care sar in ochi oricui a trait vreodata in aceeasi casa cu el sau a lucrat in acelasi birou."

"Orice-ai face, in sufletul pacientului tau (crestinul) vor sta amestecate si ceva bunavointa, si ceva rautate. Marea arta e sa-l faci sa-si verse rautatea in capul vecinilor cu care se intalneste in fiecare zi, iar bunavointa sa si-o risipeasca aiurea, spre regiuni cat mai indepartate, in beneficiul unor indivizi pe care nu-i cunoaste. Rautatea va deveni, astfel, cat se poate de reala, pe cand bunavointa se va dilua in imaginar."

"Nu are nici un rost sa-i inflamezi ura pentru... (un neam, un partid, o grupare) daca, in acelasi timp, creste in el proasta tendinta de a se purta cuviincios cu mama sau seful lui, sau cu persoana intalnita intamplator in tren (aproapele)."

"Gandeste-te la omul tau ca la o serie de cercuri concentrice, unde cea mai aproape de centru e vointa, la mijloc sta intelectul si spre exterior se afla fantezia. (...) Efortul tau trebuie sa urmareasca maturarea tuturor virtutilor catre exterior, pana cand, intr-un final, se aseaza toate pe cercul fanteziei, in vreme ce insusirile care ne convin noua (patimile) le vei impinge catre interior, spre cercul vointei. (...) Soiul acela de virtuti pe care le boieste fantezia sau le aproba intelectul, acelea care-si atrag iubirea si admiratia, nu-l pot feri pe om de casa (iadul) tatalui nostru (diavolul)."

Traim "acum si aici", nu "atunci sau acolo" !

Cugetand despre noi "la departare", ne socotim intotdeauna mai buni decat suntem in realitate. Adesea, aceasta inselare este fatala.

"Eu de dincolo" sunt intotdeauna mai bun decat "eu de aici", caci "daca as fi eu acolo, in cutare loc sau situatie, as face cutare si cutare fapta mare", iar "eu de atunci" sunt intotdeauna mai bun decat "eu de acum", caci "daca as fi trait eu in alte vremuri, trecute sau viitoare, as fi facut cutare fapte mari".

A ne socoti biruitori asupra unor patimi sau mari facatori de bine, in anumite situatii imaginare, este totuna cu a trai in imaginar, adica in minciuna-inselare, adica departe de Dumnezeu.

Cand il iubim pe aproapele nostru, cu siguranta il iubim si pe cel de departe.

Cand nu-l iubim pe aproapele, cu siguranta nu-l iubim nici pe cel de departe.

Neiubirea aproapelui ne indica faptul ca nu iubim deloc !

Evanghelia lui Iisus Hristos

"Si apropiindu-se unul din carturari, care ii auzise vorbind intre ei si, vazand ca bine le-a raspuns, L-a intrebat pe Iisus: Care porunca este intaia dintre toate? Iisus i-a raspuns ca intaia este: "Asculta Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn." Si: "Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta, din tot sufletul tau, din tot cugetul tau si din toata puterea ta." Aceasta este cea dintai porunca. Iar a doua e aceasta: "Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti." Mai mare decat acestea nu este alta porunca.

Si I-a zis carturarul: Bine, Invatatorule. Adevarat ai zis ca unul este Dumnezeu si nu este altul afara de El. Si a-L iubi pe El din toata inima, din tot sufletul, din tot cugetul si din toata puterea si a iubi pe aproapele tau ca pe tine insuti este mai mult decat toate arderile de tot si decat toate jertfele. Iar Iisus, vazandu-l ca a raspuns cu intelepciune, i-a zis: Nu esti departe de imparatia lui Dumnezeu" (Marcu 12, 28-34).

Sfantul Ioan Teologul, apostolul iubirii dumnezeiesti, spune: "Daca zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau il uraste, mincinos este! Pentru ca cel ce nu iubeste pe fratele sau, pe care l-a vazut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a vazut, nu poate sa-L iubeasca. Si aceasta porunca avem de la El: Cine iubeste pe Dumnezeu sa iubeasca si pe fratele sau" (I Ioan 4, 20-21).

Sfantul Apostol Pavel spune: "Nimanui cu nimic nu fiti datori, decat cu iubirea unuia fata de altul; ca cel care iubeste pe aproapele a implinit legea. Pentru ca (poruncile): Sa nu savarsesti adulter; sa nu ucizi; sa nu furi; sa nu marturisesti stramb; sa nu poftesti... si orice alta porunca ar mai fi se cuprind in acest cuvant: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti. Iubirea nu face rau aproapelui; iubirea este deci implinirea legii" (Romani 13, 8-10).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

03 Octombrie 2025

Vizualizari: 8228

Voteaza:

Iubirea departelui 4.50 / 5 din 8 voturi. 6 review utilizatori.

Comentarii (6)

  • bonas NiculaePostat la 2013-05-24 11:28

    Intre noi si DUMNEZEU nu exista intermadiari,ci numai INVATATORI care au misiunea de a arata"CALEA DOMNULUI si INVATATURILE ACESTUIA. In fata lui DUMNEZEU,numai noi suntem raspunzatori de faptele noastre. Nu cel care propovaduieste INVATATURILE lui DUMNEZEU,nu cel care asculta INVATATURILE lui DUMNEZEU se mantuieste,ci numai Acela care indeplineste CUVANTUL LUI DUMNEZEU se va mantua.

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-05-24 00:49

    D-le P.R.Dragotoniu, Sa-mi fie cu iertare, aveti dreptate & nu prea! Greseala dvs. si a multora, este ca rastalmaciti versetele biblice: ati citat frumos din capitolul catre Efeseni dar.... cei la care se face referire in epistola, sunt APOSTOLII lui Hristos in DREAPTA CREDINTA, care primesc binecuvantarea Lui, impartasindu-se cu cele 7 Sf. Taine si indeosebi, cu Sf Taina a HIROTONIEI Ceilalti....sunt doar urmasii lui Arie!

  • Iovanov DeianPostat la 2013-05-23 21:08

    Foarte frumos articolul. Cu respect pentru munca voastră vă zic Dumnezeu să vă răsplătească osteneala că pe mulți îi ajutați ! Hristos a înviat !

  • Dragotoniu Petre -RomeoPostat la 2013-05-23 15:58

    Încrederea în semeni şi faptele bune nu sunt altceva decât umblarea noastră prin Duhul Sfânt al Lui Dumnezeu, iar Biserica după cum ştim este Hristos cel cu adevărat înviat şi preoţii, pastorii indiferent de denominaţiunea cărora aparţin sunt slujitori ai Domnului, deci nu trebuie să ne pierdem încrederea în ei şi biserică, fiincă sunt toate orândui-te de Domnul. Efeseni 4:11 Şi el a dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători, Efeseni 5:23 Pentru că bărbatul este cap femeii, precum şi Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor şi este. Vă doresc să fiţi binecuvântaţi cu toţii.

  • George Pisleag Postat la 2013-05-23 10:30

    Mai multa incredere am in Dumnezeu, in a face fapte bune si in a imi iubi semenii decat in asa isii intermediari( preoti si Biserica).

  • Catalina Alexandra RadianPostat la 2013-05-23 08:27

    Va multumesc respectuos, pentru acest articol exceptional gandit, si asternut pe hartia virtuala, spre meditatie profunda. Personal asteptam de mult o astfel de lamurire asupra gandirii si simtirii in lumea de azi, atat de controversata. Cu deosebita stima si consideratie, Radian Catalina

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact