Mantuirea prin copii

Mantuirea prin copii

Fericit este omul care-si va umple casa de copii; nu se va rusina cand va grai cu vrajmasii sai in poarta. (Ps. 126, 5)

Un loc aparte in sfera socialului il are parintele, cel putin mama insotita de copil/copii. Pentru astfel de persoane, exista anumite privilegii specifice (locuri special amenajate in mijloacele de transport public, prioritate in alte circumstante etc). Motivul este lesne de inteles: nu doar slabiciunea copilariei este cea care postuleaza o ingrijire deosebita, ci, pur si simplu, grija fata de viitor, cu atat mai mult acum, cand aflam ca populatia tarii se afla intr-o trista scadere. Mai mult, cei care isi poarta de grija copiilor vor fi, la randul lor, batrani ingrijiti, activitatea aceasta fiind cea mai inteleapta "investitie".

Grija omului fata de propriii copii este fireasca; stim ca, in natura, anumite grupuri de vietuitoare isi protejeaza puii, de parca statutul de parinte ar apartine intregului grup. O astfel de reactie este condusa de instinct, insa, totusi, este impresionant felul in care aceste animale se deplaseaza cu puii in centru, purtandu-le de grija, ca de o comoara aleasa.

Omul, mai presus de instincte, are darul sentimentului, in actul purtarii de grija, prioritatea nu o are instinctul de auto-conservare a speciei, ci iubirea. Cunoastem, insa, faptul ca iubirea are un caracter dinamic, ea existand cat timp se misca. Astfel, primita de copil, iubirea se intoarce la parinti si se intensifica, dezvoltandu-se intr-un act perihoretic.

Izvorul si daruitorul iubirii, Dumnezeu, intensifica acest dar, imprimandu-i o perspectiva soteriologica, astfel ca femeia "se va mantui prin nastere de fii, daca va starui, cu intelepciune, in credinta, in iubire si in sfintenie" (I Tim., 2, 15). Cele doua pedepse ale caderii din Eden (munca asidua pentru barbat si nasterea in durere pentru femeie) au ascunsa samanta mantuirii in ele, printr-o minunata grija divina. Moartea este biruita prin asceza (nu mortificare, ci transformarea concupiscentei in dor de Dumnezeu) si responsabilitate jertfelnica.

Un episod concret sta drept temelie pentru asertiune. Este cunoscut numarul foarte mare de inchinatori care asteapta, cu evlavie, sa se inchine Sfantului Cuvios Dimitrie - ale carui sfinte moaste strajuiesc Bucurestiul si intreaga tara -, cu prilejul pomenirii acestuia.

Pentru a ajunge la inchinare, chiar si pentru o singura secunda, trebuie o rabdare crestineasca, ascetica. Parintii care veneau spre inchinare impreuna cu copiii aveau insa alt statut, pentru ei creandu-se randuri speciale, mult mai mici si, implicit, cu o mai mica cerinta de rabdare. "Biletul" de intrare rapida a parintelui era copilul purtat in brate. Multumita acestuia, parintii ajungeau la intalnirea cu sfantul mult mai repede. Scriitorul si teologul crestin Nichifor Crainic afirma, pe aceasta linie, ca, in cultura, savantul e masura copilului; in religie, copilul este masura savantului.

Gestul acesta, al mijlocirii copilului (care, paradoxal, nu vorbeste decat prin simpla prezenta), pare a fi intruparea versetului biblic amintit, al mantuirii prin urmasi. La o privire atenta, nu parintele este cel care aduce copilul, ci copilul contribuie la primirea parintelui. Cu siguranta, episodul acesta poate fi un moment al judecarii omului: copilul este cel care marturiseste daca isi (re)cunoaste parintele. Testul nu va fi ADN, ci de confirmare a filiatiei in iubire. Viziunea mantuirii prin copii traverseaza intreaga existenta umana, dand sens vietii parintelui si substanta vietii copilului.

Intr-o incercare hermeneutica a versetului din motto, se poate afirma ca termenul "casa" capata sens prin prezenta copiilor, altfel ar deveni simpla locuinta, lucru resimtit de parintii care, din diverse motive, raman un timp fara copii. Pentru ei, casa se pustieste, pierzandu-si frumusetea. Mai departe, dusmanul cu care graieste omul este moartea, inevitabilul partener de dialog al tuturor oamenilor; poarta este sfarsitul vietii biologice si trecerea spre viata vesnica. Omul care isi va umple casa de copii buni nu se va rusina/teme nici macar de moarte, avand rugatori si dovezi vii pe urmasii care confirma faptul ca acesta nu a gravitat numai in jurul existentei biologice. Ssi, chiar de ar trece de poarta acestei vieti, parintele are indrazneala la Dumnezeu ca urmare a rugaciunilor copiilor, prin slujbele de pomenire si prin milosteniile acestora pentru sufletul lui.

Omul care a daruit viata din viata sa, va primi comuniune de viata vesnica de la Dumnezeu, din parinte iubitor devenind fiu iubit al lui Dumnezeu si parinte nemuritor.

Preot Ovidiu Dinca

Sursa: Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 12210

Voteaza:

Mantuirea prin copii 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-10-01 10:18

    Foarte mari multumiri pentru articol. Dumnezeu sa va binecuvanteze !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact