Noi am trecut prin foc si prin apa...

Noi am trecut prin foc si prin apa...

Omul care nu trece prin încercări şi nu vrea să-l doare, nu vrea să rabde necaz, nu vrea să fie indispus ori să i se facă observaţie, ci năzuieşte să trăiască în huzur, se află în afara realităţii. Trecut-am prin foc şi prin apă, şi ne-ai scos pe noi la odihnă, spune Psalmistul (Ps. 65,ll).

Uită-te: şi Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarei, i-a fost greu, şi Sfinţii Bisericii noastre au trecut prin dureri. Aşadar, trebuie ca şi noi să trecem prin dureri, pentru că mergem pe aceeaşi cale ca ei, cu singura diferenţă că trăind în această viaţă o mică suferinţă sau un mic necaz lichidăm conturile păcatelor noastre şi agonisim mântuirea. Şi Hristos a venit pe pământ cu durere. S-a pogorât din cer, S-a întrupat, a suferit, a răbdat răstignire. Şi fiecare creştin ştie că tocmai durerea este semnul că îl cercetează Hristos. Când ne doare, atunci ne cercetează Hristos.

In schimb, când omul n-are nici un necaz, este probabil că Dumnezeu l-a părăsit. Un asemenea om nici nu plăteşte pentru păcate, nici nu strânge vreun fel de „economii" duhovniceşti. Bineînţeles, vorbesc despre cel ce nu vrea să sufere pentru dragostea lui Hristos. „Sunt sănătos, zice el, am o poftă de mâncare grozavă, mănânc pe săturate, trăiesc în huzur şi în linişte." Şi nu zice: „Slavă Ţie, Dumnezeule!"

Dacă ar primi, cel puţin, cu recunoştinţă toate binecuvântările acestea pe care i le dă Dumnezeu, ar mai merge cumva. „Sunt nevrednic de asta, ar trebui să zică, dar, întrucât sunt slab, Dumnezeu e îngăduitor cu mine."

In Viaţa Sfântului Ambrozie se povesteşte cum Sfântul şi însoţitorii săi au fost primiţi odată să înnopteze în casa unui om bogat. Văzând acolo averi fără număr, Sfântul Ambrozie l-a întrebat pe acesta dacă a avut măcar o dată necazuri în viaţă. „Nu, niciodată! - a răspuns bogătaşul. Bogăţiile mele sporesc mereu, pământurile mele aduc recoltă bogată, nu mă doare nimic şi nici nu ştiu ce e aceea boală." Atunci, Sfântul Ambrozie a început să plângă şi le-a spus însoţitorilor săi: „Pregătiţi carele şi să plecăm de aici cât mai repede, fiindcă pe acest om nu l-a cercetat niciodată Dumnezeu!" - şi cum au plecat de acolo, casa bogatului s-a surpat! Viaţa fără grijă, fără necazuri, pe care o ducea omul acela era de fapt părăsire de către Dumnezeu...

Dacă legile duhovniceşti nu lucrează în privinţa cuiva, e primejdie. Asta arată că omul acela e un copil care s-a depărtat de Dumnezeu-Tatăl, că nu trăieşte în casa Lui. Există oameni care se poartă întotdeauna cu trufie, şi nu păţesc nimic. Asta înseamnă că trufia lor e atât de mare, încât a încetat să mai fie omenească. Ea a ajuns la treapta cea mai înaltă, de trufie satanică, de îngâmfare satanică. Unul ca acesta cade şi el, dar deja de cealaltă parte a culmii. Cade drept în iad. Cade cu căderea lui Lucifer. Cei ce se află de această parte a culmii nu văd însă căderea lui. Adică oamenii despre care este vorba nu cad sub lucrarea legii duhovniceşti în această viaţă, dar în privinţa lor are putere cuvântul apostolesc: Iar oamenii rai şi amăgitori vor merge spre tot mai rău, rătăcind pe alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi (II Tim. 3, 13).

Sfânta Scriptură spune: Pe cine iubeşte Domnul, ceartă (Pilde 3,12). De pildă, un tată are opt copii. Cinci trăiesc acasă, cu el, iar trei pleacă de acasă şi uită de tatăl lor. Dacă copiii care trăiesc cu el se fac vinovaţi cu ceva îi poate trage de urechi sau le poate da una după ceafă, iar dacă se poartă bine îi poate mângâia sau le poate da o ciocolată -dar uite că cei ce trăiesc departe de stăpânirea Tatălui n-au parte nici de mângâiere, nici de palma după ceafă.

Aşa face şi Dumnezeu. Pe oamenii care trăiesc cu El şi pe cei ce au dispoziţie duhovnicească bună, dacă fac vreo greşeală îi pedepseşte cu „una după ceafă", şi aşa plătesc pentru păcatul lor sau, dacă le dă mai multe „după ceafă", adună răsplată cerească. Pe de altă parte, celor care trăiesc departe de El le dă ani mulţi de viaţă, ca să se pocăiască. De aceea vedem că oamenii lumeşti fac păcate serioase, şi totuşi au din belşug bunuri materiale şi trăiesc ani lungi fără să treacă prin necazuri. Asta se întâmplă din Purtarea de grijă a lui Dumnezeu, ca oamenii să se pocăiască. Dacă nu se vor pocăi, în viaţa cealaltă nu vor avea cu ce să se îndreptăţească...

Durerea lui Dumnezeu pentru oamenii ce se chinuie din pricina bolilor, a dracilor, a barbarilor, are în sine şi bucurie pentru răsplata cerească pe care le-a pregătit-o.

Adică Dumnezeu Se uită la răsplata pe care o va primi în cer omul ce suferă ispită. El ştie ce-l aşteaptă pe acesta în viaţa cealaltă, şi asta îi dă lui Dumnezeu, ca să zic aşa, puterea de a răbda această durere. El i-a îngăduit lui Irod sa facă atâtea fărădelegi! Irod a omorât paisprezece mii de prunci şi o mulţime de părinţi care-i împiedicau pe ostaşi să le omoare copiii! Barbarii de ostaşi, vrând să le facă pe plac mai-marilor, îi căsăpeau pe prunci, şi cu cât mai mari erau chinurile pruncilor, cu atât îl durea mai mult pe Dumnezeu, dar şi mai mult Se bucura de uriaşa slavă pe care aveau s-o primească în cer. El Se bucura pentru acei îngeraşi, care aveau să alcătuiască îngerescul cin al mucenicilor. Ingeri din mucenici!..

Dacă omul va ajunge cu amărăciunea durerii sale la Preadulcele Iisus, toate amărăciunile şi pătimirile lui se vor preface în miere. Pătrunzând tainele vieţii duhovniceşti, omul încetează să se mai mâhnească pentru ceea ce i se întâmplă. El primeşte cu bucurie medicamentele amare pe care Dumnezeu i le dă ca să-i facă sufletul sănătos. El crede că tot ce se întâmplă este rezultat al rugăciunilor sale, fiindcă se roagă mereu lui Dumnezeu să-i albească sufletul. Având o atitudine lumească faţă de încercări, oamenii se chinuie: ei vor ca totul să le meargă în viaţă după voia lor. Totuşi, lucrurile merg altfel, şi de aceea sufletul lor nu-şi găseşte liniştea...

Cine nu are dispoziţie duhovnicească bună începe să-L hulească pe Dumnezeu când vin încercările. „De ce mi s-a întâmplat asta? - cârtesc aceşti oameni. Uite, cutare o duce bine! Ce fel de Dumnezeu e ăsta, care îngăduie toate astea?" Ei nu zic: „Am păcătuit!", ci se chinuie. Cei cucernici însă mulţumesc: „Slavă Domnului! Această încercare m-a adus la El, Dumnezeu a îngăduit asta spre bi-nele meu!" Inainte, poate că nu mergeau deloc la biserică, dar după încercări încep să meargă la biserică, să se mărturisească şi să se împărtăşească. Pe lângă asta, adeseori prin încercări Dumnezeu îi aduce la un moment dat pe oamenii foarte împietriţi într-o stare de filotimie. Ei se întorc la o sută optzeci de grade şi se spulberă de durere pentru ceea ce au făcut...

Omul nerecunoscător nu este mulţumit de nimic, nimic nu-i aduce bucurie, cârteşte cu orice prilej. Toate şi toţi sunt vinovaţi înaintea lui...

Trebuie ca cel puţin, recunoscându-ne nerecunoştinţa, să-I mulţumim zi şi noapte lui Dumnezeu pentru binecuvântările pe care ni le dă. Atunci îl vom călca pe diavolul cel laş, care, adunându-şi toate slugile, va pieri ca un fum negru. Recunoscându-ne nerecunoştinţa şi mulţumin-du-I lui Dumnezeu pentru binecuvântările Sale, îl vom lovi pe diavol unde-l doare.

Stareţ Paisie Aghioritul

DACĂ PUTERILE SUNT PE SFÂRŞITE- KONSTANTIN V. ZORIN, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "DACĂ PUTERILE SUNT PE SFÂRŞITE"

Pe aceeaşi temă

09 Ianuarie 2017

Vizualizari: 2139

Voteaza:

Noi am trecut prin foc si prin apa... 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfantul paisie aghioritul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact