Rugaciunea inaintea icoanelor

Rugaciunea inaintea icoanelor

In rugăciune, exteriorul nu ar trebui să înlocuiască lăuntricul. Exteriorul ar trebui să contribuie mereu la lăuntric, dar îl şi poate stingheri. Atitudinea tradiţională a trupului la rugăciune contribuie neîndoielnic la o stare de evlavie, dar în nici un caz nu poate sluji ca înlocuitor pentru ce înseamnă în esenţă rugăciunea.

Nu ar trebui să uităm că anumite atitudini ale trupului nu sunt posibile pentru toată lumea. De exemplu, mulţi bătrâni pur şi simplu nu mai pot face închinăciuni complete. Sunt mulţi oameni care nu pot să stea în picioare. Unii oameni mai în vârstă mi-au spus: „Nu merg la slujbele bisericeşti fiindcă nu pot sta în picioare", sau „Nu mă rog lui Dumnezeu, fiindcă mă dor picioarele". Dumnezeu nu are nevoie de picioarele noastre, ci de inima noastră. Dacă nu te poţi ruga stând în picioare, atunci roagă-te stând jos; dacă nu te poţi ruga stând jos, atunci roagă-te stând întins în pat. După cum spunea un nevoitor ascet: „Mai bine să stai jos cugetând la Dumnezeu, decât să stai în picioare cugetând la picioarele tale".

Mijloacele ajutătoare sunt importante, dar ele nu ar trebui să înlocuiască şi conţinutul rugăciunii. Unul dintre cele mai importante mijloace ajutătoare pentru rugăciune este icoana. Ca regulă, creştinii ortodocşi se roagă înaintea icoanelor Mântuitorului, a Maicii Domnului, a sfinţilor şi înaintea reprezentări-lor Sfintei Cruci. Protestanţii însă se roagă fără icoane. Poţi înţelege de aici deosebirea dintre rugăciunea protestantă şi cea ortodoxă. In tradiţia ortodoxă, rugăciunea este mai palpabilă. Atunci când contemplăm icoana lui Hristos, o privim ca şi cum, printr-o oglindă, o altă lume se deschide înaintea noastră; dincolo de această icoană sade Cel Căruia tu te rogi.

Dar este foarte important ca icoana să nu înlocuiască obiectul rugăciunii, pentru ca să nu ne adresăm nouă înşine în rugăciunea dinaintea icoanei, pentru ca să nu încercăm să ne imaginăm persoana zugrăvită în icoană. Icoana este doar o reamintire, doar un fel de simbol al realităţii din spatele ei. Aşa cum spun Sfinţii Părinţi: „Cinstirea dată imaginii urcă la prototipul ei". Atunci când ne apropiem de icoana Mântuitorului sau a Maicii Domnului şi i ne închinăm -adică, o sărutăm -, ne exprimăm, aşadar, iubirea faţă de Mântuitorul Hristos sau Maica Domnului.

Icoanele ar trebui să nu fie transformate în idoli. Nici nu ar trebui să existe iluzia că Dumnezeu este exact la fel cum este reprezentat în icoane. Există, de exemplu, o icoană a Sfintei Treimi numită „Treimea Noului Testament": este necanonică - adică nu corespunde rânduielilor Bisericii -, dar o poţi vedea în anumite biserici. In aceasta icoană, Dumnezeu Tatăl este reprezentat ca un bătrân cu părul alb, Iisus Hristos ca tânăr, iar Duhul Sfânt sub forma unui porumbel, în nici un caz nu ar trebui să fim tentaţi să ne imaginăm că Sfânta Treime arată astfel. Sfânta Treime este Dumnezeu, Care nu poate fi zugrăvit de imaginaţia omenească. Iar atunci când ne îndreptăm spre Dumnezeu-Sfânta Treime în rugăciune, ar trebui să renunţăm la orice fel de fantezie. Imaginaţia noastră ar trebui să fie lipsită de imagini, mintea ar trebui să fie limpede precum cristalul, iar inima ar trebui să fie pregătită să-L odihnească pe Dumnezeul cel Viu.

Odată, maşina mea a căzut de pe un pod, rostogolindu-se de câteva ori. Nu a mai rămas nimic din ea, însă eu şi cu şoferul am scăpat nevătămaţi. Aceasta s-a petrecut dimineaţa, în jurul orei cinci. Când m-am întors la biserica în care slujisem în acea seară, am întâlnit câţiva parohieni care se treziseră la patru jumătate dimineaţa, fiindcă simţiseră că mă aflam în primejdie şi începuseră să se roage pentru mine.

Prima lor întrebare a fost: „Părinte, ce ţi s-a întâmplat?". Cred că datorită rugăciunilor acestor oameni, eu şi cu şoferul am scăpat nevătămaţi.

Ar trebui să ne rugăm pentru aproapele nostru nu fiindcă Dumnezeu nu ştie cum să-l mântuiască, ci fiindcă El vrea ca noi să participăm la mântuirea celuilalt. Desigur, El ştie ce anume are nevoie fiecare - atât ce avem noi nevoie, cât şi ce are nevoie aproapele nostru. Când ne rugăm pentru aproapele nostru, aceasta nu înseamnă în nici un caz că noi vrem să fim mai milostivi decât este Dumnezeu. Inseamnă că noi vrem să participăm la mântuirea lor. In rugăciune, nu ar trebui să uităm nici de oamenii pe care viaţa ni i-a scos în cale, nici de rugăciunile lor pentru noi. Fiecare dintre noi, atunci când mergem la culcare, îi putem spune lui Dumnezeu: „Doamne, pentru rugăciunile tuturor celor care mă iubesc, mântuieşte-mă!".

Să ne amintim de legătura vie dintre aproapele nostru şi noi şi să ne pomenim mereu unul pe celălalt în rugăciune.

Rugăciunea - întâlnire cu Dumnezeul cel Viu, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Rugăciunea - întâlnire cu Dumnezeul cel Viu"

Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2016

Vizualizari: 4373

Voteaza:

Rugaciunea inaintea icoanelor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact