Sfanta Fevronia

Sfanta Fevronia

Deşi Sfanta Fevronia se bucură de faima de a fi fost o muceniţă, ucisă la Nisibis în timpul lui Diocleţian (284-305), ne-am hotărât să îi plasăm viaţa în această secţiune pentru că în mod evident, aceasta aparţine genului hagiografic de „pătimire epică” care a fost corect descrisă de Halkin ca „roman edificator” lipsit de valoare istorică; acesta, desigur, nu înseamnă să negăm faptul că probabil a existat o muceniţă Fevronia ca persoană istorică, în jurul numelui cărei Viaţa aceasta (care ar putea data de la sfârşitul secolului al Vl-lea sau de la începutul secolului al Vll-lea) a fost ţesută.

In ciuda caracterului său în mare parte legendar, lucrarea sste de un considerabil interes, nu în ultimul rând datorită «aptului că Viaţa pretinde că este lucrarea unei femei, tovarăşa Fevroniei, monahia Tomaida. în timp ce creditarea festei pretenţii speciale iese cu totul din discuţie, ar părea destul de probabil ca autorul să fi fost cu adevărat o femeie, ) poate că n-ar fi cu totul deplasat să presupunem că aceasta a fost de fapt o monahie din mănăstirea Sf. Fevronia de la Nisibis. In orice caz, fineţea psihologică cu care autorul se apleacă asupra prieteniei dintre văduva Hieria şi tânăra monahie Fevronia pare să sugereze că acesta a fost o femeie.

Nu prea sunt motive de îndoială în legătură cu faptul ca această lucrare a fost compusă în Nisibis şi, cu toate că apar unele anacronisme ţipătoare (în special existenţa unei înfloritoare mănăstiri de maici în timpul lui Diocleţian, cu mult înainte ca monahismul să ajungă în nordul Mesopotamiei), autorul s-a străduit să evite să-i scape vreo aluzie la faptul că cedarea Nisibisului către persani în 363 s-a petrecut în vremea redactării acestei lucrări; de asemenea, numele autorităţilor romane sunt destul de plauzibile - deşi, e de prisos să o mai adăugăm, căutarea vreunei confirmări a existenţei istorice a acestor persoane ar fi un timp irosit.

Cultul Sf. Fevronia pare să fi devenit popular de-abia spre sfârşitul secolului al Vl-lea şi mai târziu. In versiunea versificată a Vieţii, compusă de monahul sirian răsăritean Rabban bar Idta, ni se spune că în 563 sora lui „a construit o mănăstire de maici în numele muceniţei Fevronia care a fost martirizată în zilele lui Diocleţian”; această mănăstire nu era plasată chiar în Nisibis, ci peste Tibru, în Marga. In secolul ai Vll-lea, cultul ei a ajuns la Constantinopole, unde a fost asociat cu cel al Sf. Artemius, şi poate că este semnificativ faptul că împăratul Heraclie (610-641) a avut o fiică (de la soţia lui de-a doua, Martina) care se numea Fevronia. Sf. Fevronia i-a fost închinat totodată o capelă în faimoasa biserică Sf. Ioan Botezătorul din cartierul constantinopolitan Oxeia. Pare plauzibil să sugerăm că atât cultul, cât şi traducerea în greacă a vieţii ei au ajuns la Constantinopole cam în aceeaşi perioadă. Din acest moment, Viaţa Fevroniei a servit ca o sursă penttu alte câteva relatări ulterioare ale unor martiraje. Din capitală, cultul ei s-a răspândit în Italia (prin Napoli) şi Franţa.

Chiar la Nisibis, existenţa mănăstirii şi a bisericii Sf. Fevronia (ambele menţionate în Viaţă) este atestată de Viaţa Sf. Simeon al Măslinilor, episcop ortodox sirian de Harran (d. 734); menţionarea în această Viaţă a „vechilor ruine a bisericii Sf. Fevronia care a fost martirizată în Nisibis” implică faptul că biserica fusese construită cu un timp apreciabil în urmă. De asemenea, se spune despre Sf. Simeon că a reînsufleţit mănăstirea Sf. Fevronia şi că i-a mai adăugat unele reguli noi.

In Bisericile siriene Sf. Fevronia este pomenită atât de cele ortodoxe siriene cât şi de cele ale răsăritului.

Detaliata descriere a torturilor îndurate de mucenici precum Fevronia (sau Anahid) vor părea cititorului modem ca respingătoare şi vor fi de cele mai multe ori neacceptate fiind considerate produsul unei imaginaţii morbide. Totuşi este important să ne amintim că ceea ce îl motivează pe autorul acestor „relatări epice” a pătimirilor mucenicilor nu este dorinţa de a-şi oferi o satisfacţie perversă prin enumerarea acestor detalii macabre, ci o nevoie de a exprima o înţelegere adânc împlântată, prezentă în întreaga istorie religioasă a umanităţii, că, într-o formă sau alta, suferinţa reprezintă preliminariul obligatoriu care deschide orice rit de iniţiere, şi că, în plus, cu cât nivelul la care are loc iniţierea este mai înalt - iar răsplata acestor mucenici este văzută ca nefiind alta decât primirea în însăşi cămara de nuntă a lui Hristos - cu atât suferinţele solicitate pentru acest proces de iniţiere sunt mai mari.

Fragment din cartea "Sfintele femei ale orientului sirian", Editura Sophia
 

Pe aceeaşi temă

13 Martie 2020

Vizualizari: 1894

Voteaza:

Sfanta Fevronia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact