Cu ceva ani in urma, Marius Tuca scria despre un conflict intre comunitatea ortodoxa si cea greco-catolica dintr-o asezare transilvana. Finalul suna cam asa: in satul X, sint Y credinciosi si Z greco-catolici. Datele problemei par a nu se fi schimbat prea mult nici astazi.
„Cotidianul“ publica azi un articol despre o situatie foarte stranie. La Ungheni, in judetul Mures, Biserica Ortodoxa Romana (BOR) construieste, dupa reguli crestinesti numai de ea stiute, o biserica peste o alta biserica, mai exact, peste una de rit greco-catolic.
Cele peste trei secole de istorie a Bisericii Greco-Catolice Unite cu Roma (BUR) au cunoscut mai multe momente si perioade importante in alchimia relatiilor ei cu BOR: formarea BUR si perioada de pina la 1918, Marea Unire, perioada interbelica, 1948 – anul confiscarii abuzive a proprietatilor BUR si trecerea lor in proprietatea BOR, urmata apoi de anii de prigoana, inchisoare si de ilegalitate a reprezentantilor si credinciosilor greco-catolici. In fine, a urmat perioada postcomunista. Statul roman, in dulce complicitate cu BOR, in loc sa restituie toate bunurile si proprietatile greco-catolicilor confiscate de comunisti (macar ceea ce ramasese din toate acestea), fara obligatia formularii vreunei revendicari din partea unitilor, a dus o politica de tergiversare. E inexplicabil cum, juridic (ca sa nu mai recurgem la preceptele crestine), unei parti vatamate (BUR) i se cere sa revendice proprietati, din moment ce se cunosc cei care au comis faradelegea.
As mai da un exemplu, la fel de important pentru intelegerea relatiei BOR-BUR din perioada postcomunista: vizita Papei Ioan Paul al II-lea in
Marius Cosmeanu
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.