Matrioska ortodoxa romana

Cu ceva ani in urma, Marius Tuca scria despre un conflict intre comunitatea ortodoxa si cea greco-catolica dintr-o asezare transilvana. Finalul suna cam asa: in satul X, sint Y credinciosi si Z greco-catolici. Datele problemei par a nu se fi schimbat prea mult nici astazi.


„Cotidianul“ publica azi un articol despre o situatie foarte stranie. La Ungheni, in judetul Mures, Biserica Ortodoxa Romana (BOR) construieste, dupa reguli crestinesti numai de ea stiute, o biserica peste o alta biserica, mai exact, peste una de rit greco-catolic.

Imaginea este grotesca, un soi de kinder cu surprize sau de papusa ruseasca la scara mai mare.


Cele peste trei secole de istorie a Bisericii Greco-Catolice Unite cu Roma (BUR) au cunoscut mai multe momente si perioade importante in alchimia relatiilor ei cu BOR: formarea BUR si perioada de pina la 1918, Marea Unire, perioada interbelica, 1948 – anul confiscarii abuzive a proprietatilor BUR si trecerea lor in proprietatea BOR, urmata apoi de anii de prigoana, inchisoare si de ilegalitate a reprezentantilor si credinciosilor greco-catolici. In fine, a urmat perioada postcomunista. Statul roman, in dulce complicitate cu BOR, in loc sa restituie toate bunurile si proprietatile greco-catolicilor confiscate de comunisti (macar ceea ce ramasese din toate acestea), fara obligatia formularii vreunei revendicari din partea unitilor, a dus o politica de tergiversare. E inexplicabil cum, juridic (ca sa nu mai recurgem la preceptele crestine), unei parti vatamate (BUR) i se cere sa revendice proprietati, din moment ce se cunosc cei care au comis faradelegea.


As mai da un exemplu, la fel de important pentru intelegerea relatiei BOR-BUR din perioada postcomunista: vizita Papei Ioan Paul al II-lea in Romania. Fostul Suveran Pontif a fost invitat de Preafericitul Teoctist. Daca exista o prioritate, un loc in care era justificat ca fostul Papa sa mearga in vizita, dupa orice logica a bunului-simt, acela era Ardealul. Acolo unde se afla majoritatea credinciosilor greco-catolici, basca romano-catolicii maghiari. Nu a fost sa fie. Explicatia data de oficialii romani a fost ca Papa nu s-ar simti in stare sa faca o deplasare in Transilvania. Fata de aceasta, liderul greco-catolicilor de atunci, cardinalul Alexandru Todea, a venit la Bucuresti, desi suferea de paralizie, adus de echipajele SMURD, in carucior. Intilnirea celor doi centrali-europeni a fost unul dintre momentele cele mai pline de semnificatii ale vizitei papale. Acea vizita a dat multora sperante ca intre ortodocsi si greco-catolici relatiile vor fi mai crestinesti. Fata de aceste asteptari, cazul de la Ungheni e dezarmant. BOR se face ca ploua. In unele dintre cazuri, ca ploua chiar torential.

 

Marius Cosmeanu

.

13 Septembrie 2005

Vizualizari: 1370

Voteaza:

Matrioska ortodoxa romana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE