Traditia pelerinajului la Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi

Sarbatoarea Sfintei Cuvioase Parascheva, pomenita de Biserica Ortodoxa la 14 octombrie, aduce, in fiecare an, la Iasi zeci de mii de pelerini din tara si strainatate. Anul acesta, credinciosii care vor veni sa cinsteasca moastele Cuvioasei se vor putea inchina si la moastele Sfantului Cuvios Teofil, cel nebun pentru Hristos, aduse de la Manastirea Kitaev din Ucraina de Inaltpreasfintitul Parinte Antonie, Arhiepiscop de Borispil, dupa cum informeaza TRINITAS TV.

Traditia de a aduce la Iasi, cu prilejul sarbatorii Sfintei Parascheva moaste ale altor sfinti a fost instituita in anul 1996 de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, pe atunci Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. In acel an, sute de mii de pelerini s-au putut inchina la moastele Sfantului Apostol Andrei, aduse din Patras, Grecia.

In anul 2000, credinciosii s-au rugat la cinstitele moaste ale Sfantului Mare Mucenic Gheorghe. In 2001, la Iasi a fost adus de la Volos - Grecia, Braul Maicii Domnului, iar in 2002, moastele Sfantului Ioan Casian, de la Marsilia - Franta.

Un an mai tarziu, in 2003, credinciosii s-au putut bucura de cinstirea Sfantului Mare Mucenic Dimitrie - Izvoratorul de mir, a carui racla a fost adusa de la Tesalonic.

In anul 2004, cu ocazia anului omagial „Sfantul Voievod Stefan cel Mare - 500 ani de nemurire”, a fost adus un fragment din Sfanta Cruce, de la Manastirea „Panaghia Soumela“ din Veria - Grecia. Tot din Veria, insa, de la Catedrala „Sf. Ap. Petru si Pavel“, au fost aduse, in 2005, moastele Sfantului Apostol Pavel.

Alaturi de moastele Sfintei Cuvioase Parascheva, in anul 2006, s-au aflat si cele ale Sfantului Ierarh Nectarie Taumaturgul, aduse din Eghina, Grecia.

Pelerinii s-au putut inchina, in anul 2007, si la particele din moastele Sfantului Ioan Gura de Aur, aduse de la Manastirea „Varlaam”, din Complexul Meteora din Grecia.

Intrucat in anul 2008 s-au implinit 500 de ani de la trecerea la cele vesnice a Sfantului Ierarh Nifon, patriarhul Constantinopolului, in acel an, la Iasi, la hramul Sfintei Cuvioase Parascheva, au fost aduse spre inchinare si moastele acestuia.

2009 a fost anul comemorativ-omagial al Sfantului Vasile cel Mare si al Sfintilor Capadocieni. Cu acest prilej, alaturi de moastele Cuvioasei Parascheva au fost asezate si moastele Sfantului Vasile cel Mare, de la Manastirea „Sfintii Trei Ierarhi“ din vecinatate.

In 2010, romanii s-au putut inchina si la moastele Sfantului Maxim Marturisitorul, aduse de la Manastirea „Sfantul Pavel”, din Muntele Athos.

Anul trecut, la sarbatoarea Ocrotitoarei Moldovei au fost aduse, din Grecia, moastele Sfantului Sfintit Mucenic Policarp, Episcopul Smirnei.

Generalizarea in tara noastra a cultului Sfintei Cuvioase Parascheva a fost hotarata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in anul 1955. Tot atunci a fost stabilita si data de praznuire, 14 octombrie.

Sursa: basilica.ro

Pe aceeaşi temă

07 Octombrie 2012

Vizualizari: 1370

Voteaza:

Traditia pelerinajului la Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact