Duminica dupa Botezului Domnului: Lumea ca Lumina

 

Duminica dupa Botezului Domnului: Lumea ca Lumina

 

Si Iisus, auzind ca Ioan a fost intemnitat, a plecat in Galileea. Si parasind Nazaretul, a venit de a locuit in Capernaum, langa mare, in hotarele lui Zabulon si Neftali, ca sa se implineasca ce s-a zis prin Isaia proorocul care zice: "Pamantul lui Zabulon si pamantul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; Poporul care statea in intuneric a vazut lumina mare si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii lumina le-a rasarit". De atunci a inceput Iisus sa propovaduiasca si sa spuna: "Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cerurilor".
(Matei 4, 12-17)

Mantuitorul intra in lume, in aceasta Galileea a neamurilor, tinut care-si trage numele de la ebraicul galil, acesta insemnand aglomeratie, babilonie. Intra in lume ca Lumina mare, ca Lumina care a rasarit si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii, deci, si acelora, nu doar acestora, adica vine pentru toti cei ce au fost, cei ce sunt si cei ce vor fi, nu doar pentru unii.

Galileea este, prin excelenta, lumea pestrita, lumea plina de culorile placerilor, pacatelor, consumului, poftelor, intr-un cuvant, lumea plina de valtoare. In aceasta lume incepe Iisus sa propovaduiasca: Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cerurilor!

Toata aceasta distanta de la Galileea neamurilor la Imparatia cerurilor o percep printr-o spusa a bunicii. De cate ori o suparam, ne ameninta: lasa, ca o sa vedeti voi cand o sa plec eu in Lumea alba.


Lumea alba este Imparatia cerurilor, Imparatie care devine realitate concreta si prezenta prin Sfanta Biserica. Imparatia cerurilor, desi se apropie mereu, este conjugata la un timp prezent, nu la unul viitor.

In cadrul Sfintelor Slujbe repetam ecfonisul: ca a Ta este Imparatia si Puterea si Marirea, iar Fericirile marturisesc ca a lor este Imparatia cerurilor, a celor saraci cu duhul si a celor prigoniti pentru dreptate. In Imparatia cerurilor, definita ca trup al Bisericii, nu doar viitorul devine prezent, ci si trecutul. Pocaiti-va! este un imperativ care continua sa scandalizeze, aducand ruptura in Biserica. Multi fii ai Bisericii pretind ca se pocaiesc, plecand de acasa, adica din Biserica. Aleg, pentru a insoti intr-un enunt direct pocainta, alti doi termeni: ponosit si potop. Particula po este element comun, devenit prefix in formarea cuvintelor prin alaturare la radacinile nosit, top, cainta. Pocainta vine din grecescul metanoia, substantivizarea verbului care inseamna a-ti schimba mintea (nus-ul). Aceasta schimbare nu inseamna insa o inlocuire totala a ceva cu altceva, ci o crestere pe un ceva dat, existent. Pacatul este actul care conjuga verbul a te ponosi, gandul si constientizarea pacatelor conjuga verbul a te potopi, iar hotararea de a te indrepta conjuga verbul a te pocai. Observam ca prefixul po nu se pierde. De aceea nimeni nu se poate pocai daca iese din Biserica in care s-a nascut. Ortodocsii sunt crestini nascuti, ceilalti sunt crestini facuti.

Adevarata pocainta inseamna adevarata umilinta, inseamna iesirea din latura si umbra mortii, intru Lumina Vesniciei. Un om care se pocaieste, primind aceasta Sfanta Taina a Bisericii, ramane in Biserica, nu curge pe aiurea, se umileste, nu se mandreste. Dumnezeu a facut la inceput toate vietatile si in urma tuturor pe noi, oamenii. Ori de cate ori ne incearca mandria, sa ne amintim de faptul ca, in schema creatiei, pana si un vierme a avut intaietate in fata noastra. Doar meditand la acest fapt, vom percepe Lumea ca Lumina.

Preot Sever Negrescu

.

13 Ianuarie 2008

Vizualizari: 1217

Voteaza:

Duminica dupa Botezului Domnului: Lumea ca Lumina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact